Ilmoitus: Pikkujoulukauden kovimmat bileet vievät kasinolla Bon Jovin kulta-aikaan

Casino Show & Dinner – Tribute to Bon Jovi 18.10.–16.12.

[ILMOITUS] Casino Helsingin pikkujoulukaudella keskiössä on New Jerseyssä kirjoitetut rockhitit, kun Bon Jovin musiikista nautiskellaan illallisen äärellä.

Bon Jovi -tribuuttishow’n isäntänä ja bändin nokkamiehenä toimii Sebastian Rejman. The Giant Leap -yhtyeestä, Kuorosodasta, Talentista ja Voice of Finlandista tuttu muusikko on kulkenut Bon Jovin kanssa yli kolme vuosikymmentä.

Lapsena Rejmania puhutteli Elvis, jota hän kuunteli lähes yksinomaan. 10 vuotta vanhemman isoveljen luukuttama c-kasetti kuitenkin muutti tärkeysjärjestyksen fanituksen suhteen. Kasetilta löytyi Slippery When Wet -albumi, jolta kelailtiin etenkin Livin’ on a Prayer -kappaletta. Elviksen samettiseen ja puhtaaseen lauluääneen tottuneelle 8-vuotiaalle ensireaktio oli järkytys.

”Ajattelin, että hemmetti mitä rääkymistä. Jo kolmannella tai neljännellä kuuntelukerralla pääni alkoi nyökytellä biisin tahdissa”, Rejman muistelee.

Bon Jovin maailmaan päästyä Rejman löysi syitä pään nyökkymiselle ja viehättyi myös ulkomusiikillisista seikoista.

”Melodiantaju ja koko bändin soitto puhutteli. Jon Bon Jovin habitus kiehtoi: se oli vaan niin fressiä ja uutta. Heitä haukuttiin mammanpojiksi verrattuna hevibändeihin, mutta kyllä he olivat äijiä – hyvällä tavalla. Flirttailevaa touhua, ja olivat härskisti juuri sitä mitä ovat.”

Rejman mieltää Bon Jovin kulta-ajaksi yleisen konsensuksen mukaisesti 80- ja 90-lukujen taitteen. Bändin tekemiset kiinnostavat häntä edelleen, mutta enemmän ammatti- kuin fanitusmielessä.

”Kyllä minä tsekkaan uuden levyn aina kun sellainen ilmestyy. Kiinnostaa kuulla biisintekijän näkökulmasta, mitä tällä kertaa on keksitty. Ja aikamoisia yhtälöitä bändi onkin keksinyt, kun joka levyltä löytyy kuitenkin joku biisi, mikä soi radioissa ympäri maailman. On se aikamoinen taito.”

Rejman on keikkaillut eri kokoonpanoissa teini-iästä lähtien, esittäen kappalemateriaalia laidasta laitaan aina omista biiseistä covereihin. Ensimmäisen kerran laulaja esitti Bon Jovia julkisesti aavistuksen yllättävässä yhteydessä.

”Lasketaanko karaoke? Sen täytyy olla sitten jonkun Ruotsin-risteilyn karaokebaarissa. Biisinä tietenkin Livin’ on a Prayer. Myöhemmin firma- ja coverkeikoilla olen huomannut, että jos haluaa porukkaan liikettä, You Give Love a Bad Name ja se Livin’ on a Prayer ovat takuuvarmoja vetoja: laukut lentävät ja tullaan lavan eteen tanssimaan.”

Casino Helsingin tribuuttishow’ssa pysytellään Rejmanin mukaan Bon Jovin kulta-ajassa. Isoimmat hitit ja singlet kuullaan, bändikin esittää juuri tuon ajanjakson Bon Jovia.

”Mietin, että jos tämä tehdään, tämä tehdään all-in-tyylillä: peruukit ja kamat. En ole piiloutumassa peruukin taakse, vaan otan tämän musiikkiteatterina ja olen roolissa.”

Entä minkä biisien esittämistä Rejman odottaa eniten?

”Ihan ykkösenä Blood on Blood. Se on henkilökohtainen valintani ohjelmistoon kaikkien hittien sekaan. New Jersey -albumin rivibiisi, josta olen digannut aina kovasti. Suuri osa yleisöstä ei varmasti ole edes kuullut tätä.”

”Toisena sitten Wanted Dead or Alive. Olen esittänyt sitä duo-keikoilla, mutta nyt on mahtava päästä soittamaan bändin kanssa, niin saa sen legendaarisen kitarasoolonkin mukaan.”

Haastattelun loppuun on kys…

”…ja ehkä se Livin’ on a Prayer sitten kuitenkin! Siinä voin samalla miettiä sitä matkaa, minkä olen kulkenut biisiä kasetilta kuunnellen Ruotsin-laivan karaokesta tälle lavalle.”

Haastattelun loppuun on kysyttävä hypoteettisesta tilanteesta, jossa Bon Jovi saapuisi viettämään bändin pikkujouluja Helsinkiin ja päätyisi katsomaan Casino Helsingin Bon Jovi -tribuuttishow’ta.

”Toivottavasti he ajattelisivat, että vetipä jätkät hyvin. Me ainakin aiotaan antaa kaikkemme siellä.”