Arviossa Paleface: Maan tapa – Enemmän aktivismia kuin hittejä

19.05.2012

”Vaikka Paleface on asettunut riviin taustaorkesterinsa kanssa, tätäkin levyä ostetaan kahmalokaupalla yksin solistin vuoksi. Palefacen ulosannin perehtyneisyys, ajankohtaisuus, analyyttisyys ja osuvuus heittävät yli heikomman hilseen”, kirjoittaa Heini Strand arviossaan.

Teksti: Heini Strand, kuva: Exogenic

Paleface: Maan tapa
Exogenic

Kalpeanaama hengästyttää.

Huhhuh. Pakkohan tässä on jonkun hengästyä. Karri Miettisen tahkoamistahti on viime aikoina ollut sen verran kiivas, ettei pieni ihminen ymmärrä, miten kenenkään aika voi kaikkeen riittää.

Puolentoista vuoden takaisen Helsinki–Shangri-La-yllätyshitin jälkeen Miettinen on julkaissut remix-albumin Palaneen käryä, tuottanut Amnestyn 50-vuotisjuhlalevyn Mitä vapaus on?, kirjoittanut suomirapin historiaa luotaavan Rappiotaidetta-kirjan sekä tuottanut ja koostanut kirjan oheislevyn. Lisäksi hän on heittänyt reilusti toistasataa keikkaa ja tehnyt albumin osana superkokoonpano GG Caravania. Kuuleman mukaan hänellä on myös vaimo ja pieni lapsi.

Ja huhtikuun lopulla mies julkaisi uuden sooloalbumin. Maan tapa viittaa nimellään kotimaisen politiikan mielikuvitukselliseen retoriikkaan, mutta biiseissä käsitellään yleismaailmallisempia ongelmakohtia.

Keikka- ja työtahti kuuluvat siinä, että Maan tapa on selkeä bändilevy. Biisejä ei ole tällä kertaa tehty vain riimien ehdoilla vaan vahvan yhtyeen johdolla. Suurin osa sävellyksistä on tuottaja Joel Attilan ja Palefacen yhteistyötä. Sanoituksista vastaa yksin Paleface kera vierailijoiden, mutta sovituksiin on osallistunut koko Räjähtävä nyrkki -orkesteri.

Vaikka Paleface on asettunut riviin taustaorkesterinsa kanssa, tätäkin levyä ostetaan kahmalokaupalla yksin solistin vuoksi. Palefacen ulosannin perehtyneisyys, ajankohtaisuus, analyyttisyys ja osuvuus heittävät yli heikomman hilseen.

Miehen verevät vertauskuvat yltyvät välillä maneerin mittoihin. Esimerkiksi Ikivanhat tekosyyt (Kadotettujen mantra) -kappaleen kertosäkeen tulitus tekee sanoman miltei tyhjäksi. Kuusiminuuttisen nimibiisin loppumantrassa toisto kuitenkin toimii: ”Tämä on pankkiryöstö / nosta kädet ilmaan / Aurinkotervehdys, poika, nosta kädet ilmaan / Sukupuuttojen hyökyaalto / nosta kädet ilmaan / Iloinen buddha-patsas nostaa kädet ilmaan”.

Kansannousujen ja kansalaisaktivismin valossa usko ihmiseen on vahva. Sidi Hossni Boudalin vahvistama Amana on maagisessa tunnelmassaan levyn hienoimpia biisejä. Talonomistajan tai Syntyny rellestään kaltaisia hittitärppejä ei tältä levyltä löydy.

Arvio on julkaistu Rumbassa 5/12. Kuuntele levy Spotifyssa.

Lisää luettavaa