Ilmeensä päivittänyt Gasellit brändikonsulttina: logouudistukset halki, poikki ja pinoon

Markus Paajala

Gasellit julkaisi tänään neljännen albuminsa. Veli löytyy digitaalisena suoratoistopalveluista ja vinyylisenä levykaupoista. Levyllä Gasellit kuulostavat Gaselleilta itseltään, mutta myös uudet tuulet tuoksuvat. Ilmeen päivitys näkyy konkreettisesti: alusta asti palvellut Raiders-logo on saanut väistyä uuden tieltä.

Miksi logoja vaihdetaan, miten muutoksiin suhtaudutaan, mennäänkö aina parempaan suuntaan, millainen oli Hätä-Miikan abihuppari? Muun muassa näitä asioita mietittiin Hätä-Miikan, Thube Hefnerin, Päkän ja Musajusan kanssa käymällä läpi erilaisten brändien vanhoja ja uusia logoja.

Aloitetaan siitä, että Gasellit vaihtoivat logoa. Miksi?

Thube Hefner: ”Osaltaan kyse oli ilmeen päivittämisestä. Vanha Raiders-logo on ollut käytössä alusta asti. Mietittiin, että nyt kun tehdään uutta musaa, niin ilmettä voisi vähän päivittää. Ei kuitenkaan tehty itse asian eteen mitään. Kävi sellainen hauska sattuma, että Hyvärisen Janne Jyväskylästä otti meihin yhteyttä ja kertoi tehneensä omasta päästään logoehdotelmia. Me oltiin, että hemmetin hyvältä näyttää, haluaisitko tehdä ihan oikeasti logon.”

Päkä: ”Taustalla oli ajatus, että kun Sedu Koskinen sanoi joskus, että kolmen vuoden välein on laitettava klubin ilme uusiksi, niin Gasellit laittaa yhdeksän vuoden välein.”

Ja sitten logoralliin.

Päkä: ”Aika hienovarainen uudistus, mutta silti mediassa noteerattu, kun minäkin luin tästä jonkun uutisen. Boldaus otettu pois.”

Hätä-Miikka: ”Se on vähän virtaviivaistunut. Minun täytyy sanoa, että tykkään tästä uudesta logosta enemmän, kun se ei ole niin raskas.”

Musajusa: ”Mitä olen jutellut graafikkotuttujen kanssa, niin fontti- ja kalligrafia-asiat ovat aika trendin mukaisia. Tässäkin on tehty vain pieniä juttuja, mutta silti lopputulos on lähempänä nykypäivää.”

Thube Hefner: ”Ja muutos voi liittyä toki muuhun kontekstiinkin, että jos Facebook-sivun leiskaa on vähän muokattu, niin logoa muokataan sen mukaan.”

Thube Hefner: ”Tämä vuoden 83 logo on aika veikeä, meikä diggaa tästä.”

Musajusa: ”Minun mielestäni Rumban nykyinen logo on hyvä. Ja kuten logoissa monesti, niin ne tuntuvat vain paranevan ajan mittaan.”

Hätä-Miikka: ”Tässä on säilytetty tuota vanhaa henkeä. Eikös Rumba ollut ihan sanomalehti aikanaan? Vanhan logon muistan, kun mökillä on vanhoja lehtiä joita olen lukenut.”

Päkä: ”Muutos on aina hankalaa, kun ihmiset ovat niin muutosvastaisia. Aina kun julkaiset uuden logon, niin tulee napinaa. Mieti kuinka paljon Posti on saanut lokaa niskaan logoilla ja nimillä leikkiessään viimeisen 15 vuoden aikana.”

Hätä-Miikka: ”Olen minäkin saanut nyt frendeiltä palautetta, että haluavat vielä äkkiä ostaa Gasellit-hupparin vanhalla logolla. Olen yrittänyt sanoa, että ota myös uudella logolla, mutta eivät ole halunneet. Hauskaa, että kun lanseeraa uuden logon, niin tietty toivoisi jengin fiilistelevän sitä. Nyt ne hamstraa peloissaan vanhaa logoa.”

Thube Hefner: ”Minä odotin, että siitä olisi tullut enemmän negativiista palautetta. Olen tosi tyytyväinen logoon ja diggaan siitä, mutta kun tietää miten jengi suhtautuu muutokseen tällaisissa asioissa.”

Hätä-Miikka: ”Se voi olla eri juttu niille, jotka ovat olleet alusta asti mukana ja käyneet keikoilla. Olen joutunut selittelemään, että pakko uudistua ja ollaan itse tyytyväisiä. Ehkä ne kelaa, että uutta logoa käyttämällä on jotenkin liian uutta koulua. Että jos joku meidän faija tulee tuolla vastaan uudella logolla varustetussa hupparissa, niin jengi katsoo että joku ihan noviisi. Pitää olla vanhaa ja rupista.”

Thube Hefner: ”Uusi on pysynyt uskollisena alkuperäiselle, mutta hieman on modernisoitu. Hyvä fiilis tuossa vanhassa.”

Päkä: ”Muotokieli on pysynyt aika samana, mutta minun mielestäni uusi on hienompi.”

Musajusa: ”Olen aina digannut Klubin logosta.”

Hätä-Miikka: ”Kyllä logoissa pitää olla uskollisuutta sille alkuperäiselle. Tämä on hyvin modernisoitu, mutta molemmat on hemmetin hyvän näköisiä. Vähän niin kuin Chicago Blackhawksin logo: se on ollut siisti aina, mutta nykyisellään kaikista hienoin.”

Hätä-Miikka: ”Olen pannut merkille, että väärään suuntaan mennään monesti, kun yritetään seurata graafisesti viimeisintä huutoa, varsinkin jos suuntaus on haastava ja leikittelevä. Silloin saatetaan tehdä liian radikaaleja muutoksia, jotka saa jengin ihmettelemään, että mitähän tässä on mietitty.”

Hätä-Miikka: ”Onhan meilläkin tietty suuremmat suunnitelmat ja kansainvälistyminen tulossa, mutta ei ne ehtineet mukaan vielä tähän uudistukseen. Vielä pyörii täällä Härmässä tämä meidän yritys.”

Päkä: ”Joo, nyt kun vielä tuli tämä suomenkielinen albumikin.”

Thube Hefner: ”Adidaksen Gazelle-kengästhän meidän nimi on ainakin osaltaan peräisin. Adidaksella tämä toimii just hyvin. Niillä on kaksi puolta hommassa, vanhempi logo edustaa tuota Originalsia eli katumuotipuolta ja uudempi on kaikessa sporttikamassa.”

Musajusa: ”Tuo vanha logohan on edelleen vahvasti läsnä. Itse diggaan siitä enemmän, mutta tämä on hienosti suunniteltu, ettei ne sulje toisiaan pois.”

Thube Hefner: ”Olikos Adidaksella joku linkki Suomeen, että nuo kolme raitaa ostettiin jostain?”

Hätä-Miikka: ”Joo, Karhulta johonkin pilkkahintaan. Siinä on oltu vähän leppoisalla tuulella kauppoja tehdessä. Ajatelkaa jos Karhu-tölkissäkin olisi kolme raitaa!”

Thube Hefner: ”No kyllähän Karhu-tölkkejäkin juostaan kaupoista.”

Jokerit käytti vasemman puoleista logoa muutaman vuoden vain palatakseen alkuperäiseen.

Thube Hefner: ”Tässä vaiheessa tein käännöksen Stadin lätkäjengien suhteen. Lila-vihreiden paitojen ja Otakar Janeckyn aikaan olin Jokerien puolella.”

Hätä-Miikka: ”Et ole koskaan kertonut tuota!”

Päkä: ”Tyypillinen takinkääntäjä.”

Thube Hefner: ”Kun Janecky laitettiin lauluun ja sitten tuli tämä logo, niin ei enää pystynyt.”

Päkä: ”On kyllä vaikea tajuta vuonna 2017, että mitä tässä on haettu. Vahvasti ollut millennium läsnä.”

Hätä-Miikka: ”Mutta kaikki muutkin teki sillon näitä. IFK teki sen kissapetojutun…”

Muut yhteen ääneen: ”Se oli paljon onnistuneempi!”

Hätä-Miikka: ”Joo, se elää musteena niiden olkapäissä edelleen.”

Musajusa: ”Eikös tämä originaalilogo ole palkittu maailmalla yhtenä parhaista urheilujengin logona. Miksi ihmeessä ne on kokeneet, että täytyy mennä tuohon suuntaan.”

Hätä-Miikka: ”Mä oon ehkä vähän pehmeällä tuulella. Vaikka olen pitänyt tätä aina hirveänä, mutta nyt kun tässä katsoo, niin ei tämä maailman rumin urheilujoukkueen logo kyllä ole.”

Muut yhteen ääneen: ”On se.”

Hätä-Miikka: ”Toivottavasti palaisi tämä vanha logo!”

Thube Hefner: ”Jos jotain hyvää tuosta pitää sanoa, niin se, että ovat pystyneet myöntämään virhensä ja palaamaan takaisin muutaman vuoden jälkeen.”

Päkä: ”On vaatinut pokkaa todeta, että että nyt on vedetty ihan vituiksi tämä, eiköähn paineta vanha logo takaisin paitoihin.”

Thube Hefner: ”NHL-paitakulttuuria tulee seurattua. Siellä oli jossain vaiheessa trendi, että jengi halusi just niitä 2000-luvun taitteen hirveimmillä logoilla varustettuja paitoja. Minullakin on sellainen Oilers-paita.”

Thube Hefner: ”Tuosta värikkäästä tulee vähän lelufiilis. Uusi on arvokkaampi.”

Musajusa: ”Uusi sopii hyvin, kun Apple on juuri graafikoihin ja esteetikkoihin vetoavasta minimalistisesta suunnittelusta tunnettu. Ne vanhat iMacit oli aikamoisia avaruuspömpeleitä.”

Hätä-Miikka: ”Ne vaaleansiniset? Nekin on varmaan vedonneet ysärillä vallineisiin trendeihin.”

Thube Hefner: ”Joo, onhan ne olleet aikaansa edellä ja hyvännäkösiä.”

Hätä-Miikka: ”Tuo omena toimii sekä sateenkarena että mustana.”

Thube Hefner: ”Muotoon ei ole kajottu ollenkaan.”

Hätä-Miikka: ”Tässä on varmasti säästetty fyrkkaa ja tehty tämän talon sisäisesti. Eiköhän tuollaisessa multimediayrityksessä ole joku kämägraafikko, joka on päässyt ylpeilemään, että ’vedin tämän Paintilla mustaksi. Sopiiko tämä, pomo?’ ’Joo, se on vitun hyvä. Mahtavaa, Esko! Minä olin niin vitun kyllästynyt tuohon sateenkaariomenaan.'”

Thube Hefner: ”Tästä tuli äläkkää.”

Päkä: ”…mutta kuitenkin jengi aika nopeasti tottui asiaan. Nyt se on omaksuttu jo täysin. Pilkka ja haukku kesti viikon.”

Musajusa: ”Käsittääkseni se oli tuo feidiväri, josta graafikkopiirit oli ihmeissään. Että ei ole kauhean moderni.”

Hätä-Miikka: ”Vanhasta logosta napattu nuo värit, sillä tavalla uskollisia olleet. Sitten vaan simppelöity ja tehty appimuotoon. Tuo vanha oli siisti. Kun näitä uusia näkee älypuhelimen näytöltä, niin ne on nykyään kaikki vaan erivärisiä pylpyröitä. Ei tunnu siinä koossa pahalta, mutta tietty eri juttu kun tulee vastaan talon seinän kokoisena. On siellä Instagramin konttorilla varmasti saatu rytmihäiriöitä ja hälytetty kriisiapua paikalle, kun koko saatanan toimisto on värjätty liukuväreillä. Siellähän tulee käytävillä kävellessä merisairaaksi.”

Hätä-Miikka: ”Tällä meidänkin musa-alalla nousee nykyisin äläkkää tuon tuosta ihan kaikesta. Välillä ihan aiheestakin toki. Yllättävän äkkiä ne painuu alas ja unohtuu.”

Musajusa: ”Toisaalta kuinka kauan on tarpeellista vaahdota jostain logomuutoksesta? Olisi se aika älytön baarikeskustelu, että hakkaa nyrkkiä pöytään ja raivoaa, että edelleen vituttaa se Instagramin logo.”

Hätä-Miikka: ”No, tuossa just kun Milliklubilla oltiin, niin jengi riehui pöydillä jostain Instagram-muutoksesta, että onko hyvään vai huonoon suuntaan menty. Aika tasan kahtia se jakautui.”

Provinssin ilmeen kohotukseen liittyi myös rock-sanan pudottaminen festivaalin nimestä.

Hätä-Miikka: ”Eihän siellä rokkibändejä enää olekaan skulaamassa.”

Päkä: ”Kyllä tuossa vaikutti siltä, että ilmeen muutos alkoi olla pakollista. Me ollaan keikkailtu siellä silloin Provinssirockin aikaankin, kun näki omin silmin, että taas on vähemmän väkeä kuin viime vuonna. Sitten tekivät faceliftin ja se toimi: nythän siellä käy ihmiset!”

Musajusa: ”Molemmat ovat toimivia logoina, en osaa sanoa kumpi parempi. Just niin kuin Päkä sanoi: tarpeeseen se silti tuli.”

Hätä-Miikka: ”Ehkä tämä pelkkä Provinssi on toimivampi hashtagina.”

Thube Hefner: ”Mutta on tuo rock-päätteestä mussuttaminen pilkunnussintaa, esimerkiksi Ruisrockin yhteydessä.”

Hätä-Miikka: ”Milloinhan Tuskaan tulee joku Armand Van Helden vetää gigin? Organisaatio on, että piti vähän päivittää kun tuo metallimusa on jäänyt marginaaliin, niin buukattiin JVG ja päälavalla twerkkaa Antti Tuisku.”

Musajusa: ”Tässä on samaa ajatusta kuin Instagramissa: mennään vaan simppelimpään suuntaan. Vähennetään sävyjen määrää. Tässä ei ole enää tuota kolmiulotteisuuttakaan. Itse se appi näyttää kännykässä jo tosi hyvältä.”

Thube Hefner: ”Sisälläkin tapahtunut, soittolistojen kannet on samoilla sävyillä maalattu päälle. Tämä on osa kokonaisvaltaista muutosta.”

Hätä-Miikka”Ja onnistunut sellainen.”

Musajusa: ”Spotifyssa kun sitä kansigrafiikkaa on tolkuton määrä, niin on fiksua että appi itessään on simppeli, eikä lisää sitä värien ja grafiikan tulvaa.”

Hätä-Miikka: ”Mä olin ainoa meistä, joka olisi vielä halunnut cd:n tästä uudesta levystä. Kai ihmisillä on autoissakin niin modernit vehkeet, että voi soittaa muualta musaa. Ja vinyyliniiloilla tietty pelkääjän paikalla matkasoitin.”

Thube Hefner: ”Päätös jättää cd tekemättä on vain siitä syystä, että ei ne enää liiku. Sitten sitä muovia on tuolla maailmalla ja sen tekemisestä pitää maksaa.”

Musajusa: ”Ja sitten niitä pitää seisottaa varastoissa ja lopulta ne menee alelaariin tai suoraan roskiin. Tarpeeksi pieniä painoksia ei taas ole järkeä tehdä.”

Päkä: ”Henkilökohtaisesti minä en jää kaipaamaan cd:tä. Digin ja vinyylin tilanne on hyvä: sulla on se ikuinen vinyylilevy, mutta myös se helppokäyttöinen digi joka kulkee aina mukana. Kansitaidekin pääsee vinyylissä esille ihan eri tavalla kuin cd:ssä.”

Thube Hefner: ”Kyllä meille tuolta digipuolelta tulee jotain myös tilille. En ole niin tarkkaan seurannut, että osaisi paremmin analysoida.”

Musajusa: ”Joskus pitäis katsoa ja eritellä ihan selkeästi, minkä verran sieltä tulee.”

Thube Hefner: ”On se digin osuus koko ajan kasvanut. Vaikea juttu se edelleen on. Soittolistat alkaa dominoida, ja se samaan aikaan yksipuolistaa ja tasapäistää, mutta toisaalta sieltä nousee uusia juttuja helpommin. Ollaan edelleen muutoksessa tämän suhteen, mutta mennään mielestäni parempaan suuntaan.”

Musajusa: ”Mitä ne on tehneet silloin kun toi lohi on ollut logona?”

Muut yhteen ääneen: ”Kumisaappaita!”

Päkä: ”Tämä vanha logo on kyllä hieno, kunnon leima. Uusi on jännä, että kuinka se on pysynyt niin kauan.”

Musajusa: ”Jotenkin tosi vahvasti viittaa 90-lukuun.”

Päkä: ”Niin, mielleyhtymä mikä tousta tulee on 3310-puhelin.”

Hätä-Miikka: ”Se on paras puhelin!”

Päkä: ”Mutta ei ehkä se paras mielleyhtymä, kun haluat tehdä puhelinkauppaa vuonna 2017.”

Hätä-Miikka: ”Tämä vanha on ihan hemmetin hieno. Tästä pitää tehdä seuraava Gasellit-ripoffi, että se gaselli kurkistelee tuolta.”

Thube Hefner: ”Älytön kehityskaari, että firma joka on tehnyt kumisaappaita on kulkenut koko polun ja tullut huipputeknologian lippulaivaksi vähäksi aikaa ja sit se loppu.”

Päkä: ”Nythän oli joku uutinen, että olivat tehneet jonkun puhelinkaupan Aasiaan ja myyneet jonkun luurin loppuun.”

Hätä-Miikka: ”Ne on tehny jonkun limited editionin.”

Thube Hefner: ”Nyt kun on pohdittu paljon sitä, miten hienovaraisia päivityksiä noihin on tullut, niin diggaan siitä, että ollaan uskollinen vanhalle edelleen, vaikka se on muuttunut paljonkin.”

Musajusa: ”Ja just miten se silmälappu toimii viittauksena menneisyyteen.”

Thube Hefner: ”Ja lärvi eteenpäin on samaa asettelua.”

Päkä: ”Vanhalle haluttiin tehdä kunniaa.”

Hätä-Miikka: ”Silmälappu on vaihtanut puolta, kun haluttiin ottaa askel eteenpäin. Molemmat silmät näkee.”

Musajusa: ”Tällä gasellilla ei meinannut olla aluksi silmiä ollenkaan. Miikka ajoi yksin läpi asian, että silmät pitää olla.”

Hätä-Miikka: ”Kai nyt, vittu, silmät pitää olla! Katsottiin ensimmäistä versiota, johon alettiin olla tyytyväisiä, niin totesin, että muuten hyvä, mutta tällä ei ole silmiä. Jätkät oli, että antaa mennä vaan. Vittu, ilman silmiä vai? Silmät on elintärkeät.”

Hätä-Miikka: ”Nyt kun ollaan juostu näitä logopareja läpi, niin mekin voidaan seuraavaksi tehdä tuollainen appiympyrä.”

Musajusa: ”On tämän meidän uuden logon muotokieli simppelimpi, vaikka paljon yksityiskohtia onkin.”

Hätä-Miikka: ”Tämä uusi logo on tosi hieno nyt kun tässä katselee sitä. Olihan toi vanhakin. Oakland Raidersin logo oli vahva, mutta ei se tietenkään niin vahva ollut ilman tuota gasellinaamaa. Koulussa askartelin melkein 10 vuotta sitten sen. Se oli vielä köppäsempi, mutta sitten yksi frendi vaihtoi fontin. Hauskaa, että nyt muistan sen hetken kun piirsin tämän, ja että se oli melkein 10 vuotta meidän logona.”

Thube Hefner: ”Hauskaa myös, että kuinka vahingossa se tuli. Ei me hirveästi funtsittu alkuun tuota puolta. Mietittiin, että kun eka ep tulee, niin sen kansien pitää näyttää hyvältä, mutta bändin visuaalista ilmettä ei mietitty älyttömästi. Nykyään monet uudet bändit on jo valmiiksi tosi viimeisteltyjä ja alusta asti funtsittuja.”

Musajusa: ”Niin, että lähtee melkein ensimmäisenä nimestä ja promokuvista. Sitten vasta mietitään, että mitäs musaa tehtäisiin.”

Thube Hefner: “Ei se pelkästään huono juttu ole. Jos saat heti alusta alkaen tosi mieleenpainuvan logon, mieti vaikka jotain Metallicaa.”

Musajusa: “Sellainen brändääminen olisi toki voinut auttaa meidänkin alkua. Mutta se kuvaa meitä ihmisinä hyvin, ettei hirveästi mietitty, vaan ollaan sohlattu menemään.”

Thube Hefner: “Musiikki on tietysti keskiössä, mutta kyllä visuaalisilla jutuilla on väliä”

Hätä-Miikka: “Kun otettiin tuo vanha logo käyttöön, niin tällaisia ei näkynyt. Mutta joskus 2010 tuli buumi, että kaikilla vaatemerkeillä oli oma Raiders-logoviritelmä. Gasellit kesti senkin tyrskyn läpi!”

Päkä: “Ogelin lukiot abit ovat napanneet tuon vanhan logon nyt abipaitoihinsa.”

Thube Hefner: “Se on iso saavutus elämässä.”

Hätä-Miikka: “Pitää laittaa huppari tilaukseen sieltä.”

Musajusa: “Se on ollut kyllä isoimpia kunnianosoituksia. Ylivoimaisella äänienemmistöllä se oli valittu heidän käyttöönsä. Siellä on sitten kohta tuoreet abit painelemassa nuo päällänsä.”

Hätä-Miikka: “Aloin miettiä, että millaiset omat abihupparit oli, niin minähän muistin, ettei me edes saatu sellaisia! Silloin oli kilpailu siitä designista ja minä piirsin sellaisen äijän, millä oli perse tai kassit leukana. Se oli nimeltään Pers Kassinaama. Se ei ollut härskin näköinen, mutta tytöt ei tietty tykänneet ajatuksesta, että se äijä on syntynyt perseestä ja kasseista. Sitten kävi niin, että tietenkin se mun piirustus voitti kisan. Ei ehkä ylivoimaisesti, mutta vähän Turkin kansanäänestyksen lailla, että 51 prosenttia Pers Kassinaamalle. Tilanne riitautui niin pahasti, että jäi koko lukiolta tilaamatta hupparit. Vähän valitettava homma, mutta ei se ollut minun syyni, koska minä olisin ollut ihan valmis tilaamaan sen kakkossijalle tulleenkin. Vaikka se ei ollut yhtään niin hauska.”