Sakara Recordsin tuorein kiinnitys Apina kertoo, mikä sai yhtyeen valitsemaan juuri rap metalin

24.02.2015

Rap metalia ei soita nykypäivänä kukaan – paitsi Sakaralle hiljattain pestattu Apina. Räppiä tehdään kyllä nykyään vaikka missä muodossa, mutta ihan perinteistä Rage Against the Machinen ja kumppaneiden linjoilla kulkevaa raprockia saa hakea maailman musiikkikartalta jo pienemmillä pinseteillä.

Miksi siis juuri räppimetalli? Pyysimme oululaista Apinaa havainnollistamaan muutamalla biisillä, mitkä kappaleet ovat toimineet orkesterille inspiraationa suunnata juuri tälle tielle. Alla viiden kappaleen listaus, jonka kasaamiseen on osallistunut koko bändi.

Apinan uusi single Oi isänmaa julkaistaan videoineen perjantaina. Orkesterin aikaisemman Kohu-videon voi katsoa tästä.

Avain: Punainen tiili

”Punainen tiili -albumi oli minulle tie suomalaisen hiphopin pariin. Avain on ollut iso tyylillinen vaikutin alkuajoista asti. Kappale itsessään on suomirap-anthem ja takuuvarma klassikko. Tähän biisiin ja koko albumiin voi palata edelleen fiilistelymielellä!”
– Henri Pesonen

Meshuggah: New Millenium Cyanide Christ

”Matala möyrintä ja vahva groove on keskeisessä osassa Apinan musiikissa. Tämä biisi kiteyttää ne asiat ilman sen suurempia selittelyjä.”
– Leo Heikkilä

”Meshuggah sai minut lähestymään matalien vireiden käyttöä täysin uudesta kulmasta. Yksittäisten äänien voima ja jännite loi sellaista mystiikkaa jo ensikuuntelulla, että koukutuin saman tien. Tämä bändi on yksi niistä harvoista, jotka voivat veivata samaa riffiä minuuttikaupalla, mikä tuo biiseille galakseja jyräävän fiiliksen.”
– Aake Lämsä

”Kielisoitintemme soundimaailma perustuu paljolti Meshuggahin meininkeihin.”
– Tuomas Alfthan

Deftones: Diamond Eyes

”Eteeriset äänimaisemat, simppelit mutta groovaavat riffit sekä koukuttavat melodiat ja niiden omaperäinen fraseeraus ovat Deftonesin myötä vaikuttaneet omaan sävellystyyliini valtavasti. Tuntuu siltä, ettei tämä bändi ole tehnyt yhtään huonoa biisiä. Jokaisessa kappaleessa on kahlitseva tunnelataus, joka kuitenkin on simppeleistä palasista rakennettu. Hieman hävettää, että löysin tämän bändin vasta Diamond Eyes -levyn myötä vuonna 2010.”
– Aake Lämsä

Paleface: Helsinki–Shangri-La

”Olimme aloittaneet hommat jo ennen Palefacen suomenkielisen materiaalin julkaisua, mutta sen vaikutus oli joka tapauksessa suuri. Oltiin Pessin kanssa katsomassa Palefacea Oulun kauppatorilla ennen ensimmäisen suomenkielisen levyn julkaisua ja olimme aivan mielissämme. Kerrankin asioita sanottiin suoraan mutta älykkäästi, eikä kiemurreltu turhaan metaforien taakse. Se oli kertakaikkisen virkistävää.”
– Tuomas Alfthan

Rage Against the Machine: Bombtrack

”Olisi väärin olla mainitsematta tätä bändiä vaikuttajana. Rytmit, räpit, räyhä ja kaikki älyttömän hyvässä paketissa. Kun ihmiset vertaavat Apinaa Rageen, on sanottava, että aika kauas siitä on tultu, mutta siellä se jossain meidänkin musamme taustalla kuitenkin on. Ja onhan se ’Suomen RATM’ sellainen kehu, ettei voi olla kuin tyytyväinen.”
– Leo Heikkilä

”Zack De La Rocha on äärimmäisen kova jätkä sekä sanoittamaan että räppäämään! Bombtrackin flow on vaikuttavaa kuunneltavaa. ’Enough / I call the bluff / Fuck Manifest destiny’. Eipä tuohon paljon lisättävää!”
– Henri Pesonen

Lisää luettavaa