Uuden levynsä juuri julkaisseen Saran Joa Korhonen: ”Seuraavalle levylle ei ehkä lainkaan särökitaroita”

07.03.2012

Sara-yhtyeen upouusi Se keinuttaa meitä ajassa -albumi julkaistaan tänään. Yhtyeen nokkamies Joa Korhonen kertoi mietteitään levyn teemoista ja yhtyeen kehityksestä. Levyn taustalla on häärinyt myös muuan Jarkko Martikainen.

Teksti: Jari Setälä, kuva: A.J. Savolainen


Saralle on ollut tunnusomaista massiivinen kolmen kitaran särövalli ja räjähtävän tarttuvat, mammutin kokoiset kertosäkeet. Kaskisilta kotoisin olevan yhtyeen kuudes albumi Se keinuttaa meitä ajassa säilyttää bändin dramaturgiset vahvuudet tarttuvien koukkujen rakentamisessa, mutta yhtyeen sointi on aiempaa ilmavampi, dynaamisempi ja…popimpi?

Sara piti edellisen levyn jälkeen neljä vuotta taukoa, jonka aikana laulaja-kitaristi sekä säveltäjä-sanoittaja Joa Korhonen teki muun muassa Jenni Niemen kanssa Meadow Island -nimellä englanninkielistä, akustista folk-poppia. Korhonen kertoo, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet uuteen Sara-levyyn ja bändin soundin evoluutioon.

Olette menneet selvästi suoraviivaisempaan ja äänimaailmaltaan kevyempään suuntaan. Pop on tuskin ollut teille ikinä mikään kirosana, mutta onko suuntamuutos ollut luonnollinen kehitysprosessi?

”Kyllä muutos on ollut ihan tietoinen. Isot kertosäkeet ovat aina olleet tärkeitä, ja se on varmaan lähtöisin jo tuolta nuoruuden Deftones-diggailusta. Nykyään yritämme hakea kertosäkeisiin kokoa muilla tavoin kuin runttaamalla sinne ne sata särökitaraa. Olemmme oppineet jättämään biiseihin ilmavuutta, ettei soundi ole aivan tukkoon ahdettu äänivalli.”, Joa Korhonen sanoo.

Raskaammat elementit ovat siis jääneet taka-alalle. Pidättekö Saraa enää lainkaan metalliyhtyeenä? Entä mitkä asiat ovat vaikuttaneet tähän rauhallisempaan äänimaailmaan?

”Kyllä metalli on karissut musiikistamme pois. Jäljellä on korkeintaan vain jotain hyvin, hyvin pieniä rippeitä. Hurahdin etenkin Meadow Island -projektin myötä riisuttuun ja akustiseen singer-songwriter-meininkiin, kuten Once-leffasta tuttuun The Swell Seasoniin”, Korhonen sanoo.

Onko Meadow Island vaikuttanut myös Se keinuttaa meitä ajassa -levyyn? Mikä oli suurin sytyke levyn taustalla?

”Meadow Islandin tekeminen oli todella vapauttavaa. Saran myötä minulle oli syntynyt tietyt raamit, joiden sisällä työskennellä. Meadow Islandia tehtyäni sain uskallusta lähteä niiden raamien ulkopuolelle ja tuoda myös Saraan uusia elementtejä. Myös pitämämme neljän vuoden tauko teki Saralle hyvää.”

Levyn kansivihkossa on osoitettu kiitokset Jarkko Martikaiselle neuvoista levyn sanoituksien teossa. Miten päädyit yhteistyöhön Jarkko Martikaisen kanssa?

”Yhteistyö Jarkon kanssa alkoi vuonna 2009, kun tunsin kaipaavani jonkun ulkopuolisen näkemystä ja apua sanoitusten kanssa. Tutustuin Jarkkoon tuottajamme Jyrki Tuovisen kautta. Jarkko on ollut kyllä suuri apu. Hän on sellainen ihminen, jonka kanssa puheluista ei selviä missään 10 minuutissa.”


Miten Jarkko Martikainen vaikutti levyn sanoituksiin?

”Mistään sellaisesta ei ollut kyse, että hän olisi tullut paikalle ja osoittanut tekstistä, että tämä ja tämä pitää muuttaa, vaan Jarkko toimi enemmänkin kysymysten herättelijänä. Hän auttoi ilmaisemaan joitakin asioita helpommin lähestyttävällä ja vähemmän maalailevalla tavalla. Etenkin Saran alkuaikojen teksteissä on ollut aika korkealentoista kamaa. Jarkon avulla teksteihin myös yritettiin saada synkkyyden rinnalle vähän positiivisempaa virettä.”

Onko levyn sanoitusten taustalla sitten jokin yhtenäinen konsepti tai punainen lanka?

”Muutamia biisejä sitoo mietiskely siitä, että minne täältä lähdetään jonain päivänä sille viimeiselle matkalle. Taustalla on myös läheisen kuolema, joka on ollut aika kova pala purtavaksi. Synkimmät pilvet ja levyn nimikkobiisi liittyvät paljolti siihen, että kirjoitin tavallaan pois omaa suruani.”

Soundiinne on siis tullut entistä enemmän akustista tunnelmaa ja seesteisyyttä. Onko mahdollista, että tulevilla levyillänne ei kuulla enää lainkaan Saralle tunnusomaisia särökitaroita?

”Kyllä se on täysin mahdollista. Haluaisin todella paljon tuoda mukaan lisää akustisia vaikutteita. Isot särökitarat eivät kuitenkaan tuo automaattisesti biiseihin lisää kokoa. Tuntuu hyvältä, että olemme uskaltaneet rikkoa niitä vanhoja raameja.”

Miten muu bändi suhtautuu mahdolliseen muutokseen? Miten uudet elementit vaikuttavat esimerkiksi biisien live-sovituksiin?

”Olemme jutelleet asiasta bändin kanssa ja haluaisimme pistää jatkossa pakkaa enemmän sekaisin. Haluaisimme tuoda lavalle erilaisia soittimia ja tuoda vaikkapa koskettimia enemmän esille. Voisimme keskenämme liikkua lavalla enemmän eri soittimien välillä.”

”Ei olisi kuitenkaan yhtään epätyypillistä, että tämäkin idea voi muuttua vielä radikaalisti matkan varrella.”

Lisää luettavaa