David Bowien kuolema aiheutti valtavan someviestien ryöpyn – myös Bowien musikkia soitettiin huikeat määrät

David Bowie valloitti kuoltuaan somekanavat.

13.01.2016

David Bowien kuolema aiheutti valtavan viestivyöryn sosiaalisen median eri kanaviin.

Bowie kuoli sunnuntaina 10. tammikuuta. Sosiaalista mediaa analysoiva Max Kelsen -niminen yhtiö kertoi, että tämän jälkeen Bowieen liittyviä twiittejä on lähetetty Twitterissä 6,1 miljoona kertaa, ja luku nousee luonnollisesti koko ajan.

Bowien syntymäpäivänä 8. tammikuuta eli kaksi päivää ennen hänen kuolemaansa hänet mainittiin Twitter-viesteissä 154 500 kertaa.  Max Kelsenin mukaan 57 prosenttia kaikista Bowiesta twiitanneista oli miehiä. Valtaosa twiitanneista oli yli 35-vuotiaita.

Bowien musiikin soittaminen suoratoistapalveluista on lähtenyt luonnollisesti valtavaan nousuun hänen kuolemansa jälkeen. Nousua Spotifyssa on tapahtunut peräti 2 822 prosenttia. Ennen Bowien kuolemaa hänen musiikillaan oli noin neljä miljoonaa kuuntelijaa kuussa. Kuulijamäärä nousi 62,5 prosentilla kuoleman jälkeen. Bowien musiikin kuuntelijamäärä nousi siis 2,5 miljonalla.

Suosituin Bowien kappale 24 tuntia tämän kuoleman jälkeen oli Heroes. Sen päivittäinen kuuntelijamäärä nousi 3 630 prosentilla. Toiseksi suosituin oli Let’s Dance, jonka kuulijamäärä nousi 3 942 prosentilla. Kolmanneksi eniten kuulijanousua prosnettimääräisesti sai uuden albumin nimikappale Blackstar, joka nousi 1 120 prosentilla.

Prosentuaalisesti eniten kuulijoita sai Life on Mars, jonka suoratoistoluvut nousivat peräti 4 238 prosentilla.

Lisää luettavaa