Don Johnson Big Band levyttää nyt Live Nationille – miksi levy-yhtiön vaihdos?

21.02.2012

Suomen suurin ohjelmatoimisto laajentui levy-yhtiöiden reviirille. Yhtiö nappasi talliinsa GG Caravanin lisäksi Don Johnson Big Bandin.

Teksti: Janne Flinkkilä, kuva: Heidi Strengell

Live Nation lanseeraa oman levymerkkinsä julkaisemalla 28. helmikuuta GG Caravanin esikoisalbumin. Aiemmin keikkamyyntiin ja tapahtumien järjestämiseen keskittynyt yhtiö aikoo jatkossa julkaista muidenkin edustamiensa artistien tai bändien levyjä. Yksi niistä on viidettä albumiaan valmisteleva Don Johnson Big Band, joka teki kolme edellistä levyään Universal Musicille.

Myös Don Johnson Big Bandin keikkamyynti siirtyy Live Nationin Elina Ormalle. Tähän asti heidän agenttinaan on toiminut Sam Agencyn Sami Peura, jonka kanssa yhtye teki yhteistyötä yli kymmenen vuotta.

Loikkaus Universal Musicilta Live Nationille ei ole kovin pitkä, sillä yhtiön julkaisutoimintaa pyörittää Mikko Haapala, joka oli ennen Universalin leivissä. Universal vastaa myös Live Nationin levyjen jakelusta.

Tommy Lindgren, miksi yhteistyönne Universalin kanssa päättyi ja päätitte julkaista seuraavan albuminne Live Nationin kautta?

”Universalin kanssa allekirjoitettiin 2003 diili kolmesta levystä, jotka kaikki tehtiin. Yhteistyössä ei ollut mitään valittamista, eikä lähtöön sisälly lainkaan dramatiikkaa. Uudesta diilistä neuvoteltiin alustavasti myös Universalin ja muiden majorien kanssa, mutta lopulta päädyttiin Live Nationiin, koska se tuntui tässä vaiheessa bändin uraa mielenkiintoisimmalta vaihtarilta.”

Miten pitkä sopimus Don Johnson Big Bandilla on Live Nationin kanssa ja mitä se kattaa?

”Sopimuksen pituus on ihan normaalia muutaman levyn luokkaa ja se kattaa äänitteiden julkaisun – ei siis esimerkiksi merchandisea tai kustannusoikeuksia. Keikkamyynnistä on lisäksi tehty sopimus Live Nationin kanssa, mutta sopparit ovat täysin erillisiä ja toisistaan riippumattomia. Kyse ei ole siis mistään 360-sopimusmallista, vaan hyvin perusteellisesti neuvotellusta yhteistyödiilistä tasavertaisten kumppanien välillä, johon ollaan ainakin bändin puolella todella tyytyväisiä. Ja kyllä ne siellä Live Nationillakin aika tohkeissaan tuntuivat olevan. Tarjosivat saunaosastolla samppanjaa ja sacherkakkua. Hieno meininki. Niillä on nätit näköalat siellä.”

Nykyisin levy-yhtiöt myyvät keikkoja ja keikkamyyjät julkaisevat levyjä. Mitä uhkia ja mahdollisuuksia näet tässä artistin kannalta?

”Tähän on aika vaikea sanoa mitään, koska kaikki yhteistyökuviot ovat artisti- ja sopimuskohtaisia. Sanoisin, että oleellisinta artistille on – ihan niin kuin aina ennenkin – pitää huolta omien etujensa valvomisesta sekä etsiä itselleen sopivimpia yhteistyökumppaneita.”

”Levy-yhtiöt ja keikkamyyjät toimivat pääasiassa artistin hyödyksi, eivät artistia vastaan. Mahdollisia uhkia on, ja ne kannattaa tiedostaa. Niistä suurin on lähinnä periaatteellinen, eli ajatusmalli, jossa levy-yhtiölle kuuluu kaikista artistin ansioista osuus, koska se on myötävaikuttanut tämän menestykseen. Jokaisen artistin kohdalla levy-yhtiön rooli ja panos ovat erilaiset. Meillä on kokemusta vain sellaisesta mallista, jossa musiikki tehdään hyvin pitkälle itse ja omarahoitteisesti. Sama meininki jatkuu myös uuden sopimuksen myötä.”

Missä vaiheessa levyn tekeminen on ja milloin sitä voi odotella julkaistavaksi?

”Innostavassa vaiheessa! Tarkasta julkaisuajankohdasta tiedotetaan lähitulevaisuudessa. Joka tapauksessa vuoden 2012 aikana.”

Lisää luettavaa