HS: Milloin kappale on plagiaatti? Kaksi 2010-luvun jättihittiä näyttäisivät olevan plagiaatteja saman artistin tuotannosta, Suomessa taas kopioidaan ulkomaisia iskelmiä

Plagioinnin määritelmään liittyy edelleen monia väärinkäsityksiä.

21.11.2018

Helsingin Sanomat uutisoi hiljattain kappaleiden plagioimiseen liittyvistä seikoista oikomalla plagiointiepäilyihin liittyviä harhaluuloja.

Ensinnäkin vain osa plagiaattiepäilyistä päätyy oikeuteen, sillä ne sovitaan osapuolten välillä ennen raastupaa. Se, että kappaleen plagioimisesta narahtaa ei siis vielä tarkoita sitä, että teostaan joutuisi rahallisesti vastuuseen.Todennäköisintä asian vieminen eteenpäin, ja myös tuomio, on silloin, kun plagiaatikappaleesta on tullut hitti ja siten kopioijalleen suuri taloudellinen menestys.

Musiikin plagioinnilla tarkoitetaan useimmiten melodian huomattavaa kopioimista. Tosin tämän määrittely käytännössä saattaa olla kuin veteen piirretty viiva. Edes samanlaiset soinnut ja sointurakenne eivät vielä ole takuu siitä, että kyseessä on kopio toisesta kappaleesta.

Oikeudenkäynneissä ei ole käytössä tiettyä standardia. Jokainen plagiaattiepäily on siinä mielessä uniikki, että jokaisen kohdalla arvioidaan aina erikseen, onko kyse ”merkittävän osan” kopioimisesta sekä sitä, onko teoksissa havaittavissa ”huomioitavaa samankaltaisuutta”. Helsingin Sanomien artikkelissa oiotaan myös pinttynyt harhaluulo siitä, että kappaletta voisi kopioida neljä tahtia ilman, että syyllistyy plagiointiin.

Maailmalla kopiotuomioita on myös käytännössä jaettu, vaikka melodia ei jäljittelisikään täydellisesti alkuperäistä kappaletta. Esimerkiksi Robin Thicken ja Pharrel Williamsin Blurred Lines -hitin katsottiin olevan kopio Marvin Gayen kappaleesta Got to Give It Up ja he joutuivat maksamaan 6,5 miljoonan euron korvaukset Gayen perikunnalle vuonna 2015. Yksi, erittäin vaikuttava asianhaara oli myös se, että vuonna 2013 julkaistun Blurred Linesin suosio, ja siten myös taloudellinen menestys, oli räjähdysmäinen: se nousi listaykköseksi peräti 25 maassa.

Marvin Gayelta näytetään nyt kopioineen muutakin. Gayen perikunta nimittäin haastoi oikeuteen myös Ed Sheeranin esittäen, että hänen kappaleensa Thinking Out Loud olisi plagiaatti Gayen kappaleesta Let’s Get it On.

Huomiota ovat herättäneet myös Led Zeppelinin Stairway to Heaveniin liittyneet oikeudenkäynnit. Randy Californian perikunta nimittäin väitti, että Led Zeppelinin kyseisen kappaleen alku olisi kopioitu Californian Spirit-yhtyeen kappaleesta Taurus. Oikeus totesi myöhemmin, että kappale ei ole plagiaatti.

Lisäksi plagiaateista on epäilty myös esimerkiksi Lady Gagaa ja Guns’N’Rosesia.

Edellä mainittujen lisäksi myös Suomessa on herännyt epäilyksiä plagioinneista. Evelinan Se on sun vika -kappaleen on huomattu muistuttavan Camilla Cabellon Havannaa. Suomalaisartisteista myös JVG on nostettu pöydälle plagiointisyytösten vuoksi.

Hiljattain uutisoitiin myös Rauli Badding Somerjoen kappaleesta Kuihtuu kesäinen maa (1995) , jonka huomattiin muistuttavan paljon unkarilaista iskelmäkappaletta Minden ember boldog akar lenni. Jos kappale tullaan toteamaan plagiaatiksi, ei tekijänoikeuskorvauksien osalta puhuta ihan pikkusummista, vaan ne voivat olla arvoltaan kymmeniä tuhansia euroja.

Suomalaisessa kontekstissa epäillään lisäksi Leevi and the Leavingsiin liittyvää plagionintitapausta. Yhtyeen Elisenda-kappaleen on huomattu äskettäin muistuttavan läheisesti sitä hieman aiemmin julkaistua venäläistä iskelmää.

Lisää luettavaa