Kaipaatko piristystä kevääseen? Lyriikkablogi pistää innostavat kappaleet halki, poikki ja pinoon

Jaa Facebookissa

Kaikillahan on suosikkibiisinsä fiiliksen kohottamiseksi, mutta mikä oikeastaan tekee kappaleesta piristävän?

Teksti: Tuukka Hämäläinen, kuva: Markus Malmberg.

ILMOITUS (SISÄLTÖ JATKUU ALLA)

Tässä vaiheessa kevättä sitä alkaa itse kukin kaivata piristystä. Eipä siis muuta kuin Rushin The Spirit of Radio soimaan. Helposti sitä kuitenkin alkaa kyseenalaistaa tottumuksiaan ja miettiä, miksi tietyt kappaleet piristävät. Usein joukkoon mahtuu omituisiakin biisejä, jotka eivät ensikuulemalla kovin iloisilta kuulostakaan.

Lyriikkablogin kannalta tärkein jaottelu on tietysti se, onko biisi piristävä juuri sanoituksensa vai jonkin muun ominaisuuden perusteella. Nämä kaksi kategoriaa kohtaavat toki monessa kappaleessa, mutta tarkastellaan niitä kuitenkin erikseen. Mainittakoon nyt vielä, ettei luokitteluni pyri ole mitenkään tyhjentävä, vaan paljon jää varmasti sanomatta.

1.1 Mielleyhtymien vuoksi piristävät kappaleet

Rising up, back on the street
Did my time, took my chances
Went the distance, now I’m back on my feet
Just a man and his will to survive

So many times it happens too fast
You change your passion for glory
Don’t lose your grip on the dreams of the past
You must fight just to keep them alive

Eye of the Tiger
(san. Frankie Sullivan, Jim Peterik)

Onko sillä lopulta mitään väliä, mitä Survivorin Eye of the Tigerissa lauletaan? Pop-kulttuurissa kappale yhdistetään niin voimakkaasti vuoden 1982 Rocky III -leffaan, että biisin kuullessaan voi käytännössä nähdä Sylvester Stallonen kasvot.

Eye of the Tiger on loistava esimerkki kappaleesta, joka piristää enemmän mielleyhtymiensä kuin sisältönsä vuoksi. Kappaleen teksti on sekin motivoiva, mutta samaan kategoriaan mahtuu myös biisejä, joiden sanoma voi olla suorastaan negatiivinen. Esimerkiksi The Whon We Won’t Get Fooled Again tai Neil Youngin Rockin’ in the Free World ovat hyvinkin monitahoisia tekstejä, mutta kappaleiden tunnelma ja niihin liittyvät assosiaatiot ovat positiivisia.

Kappaleiden mielleyhtymät voivat olla (ainakin) kulttuurisia, nostalgisia tai henkilökohtaisia. Niin kuin Bostonin klassikossa lauletaan: ”It’s more than a feeling / when I hear that old song play.”

Niinpä Bob Dylanin Blowin’ in the Wind voi herättää 1960-luvun sukupolvessa positiivisia muistoja täysin liittymättä siihen, mistä biisi kertoo. Samaan tapaan biisi voi yhdistyä henkilökohtaisella tasolla vaikkapa ensisuudelmaan tai huikeaan keikkakokemukseen.

1.2 Sävellykseltään piristävät kappaleet

Toinen kategoria ei paljon selittelyjä kaipaa. Duurivoittoiset biisit yleensä parantavat fiilistä, vaikkei sanoituksia edes kuuntelisi tai ymmärtäisi. Koetapa kuunnella vaikkapa korealaisen Jaurimin Ha Ha Ha Song tai tämä japanilaisen Ogre You Asshole -yhtyeen törkeän tarttuva kipale.

Joskus sanoitus voi tulla suorastaan biisin sävellyksen tielle, kuten viime vuonna haukkumani Musen Survival-kappaleen kohdalla. Mainio Queen-henkinen biisi pilataan lattealla, tylsääkin tylsemmälä tekstillä. Saisikohan Matt Bellamyn äänittämään siitä version jollakin kielellä, jota en ymmärrä?

Sävellykseltään piristävien kappaleiden alakategoriana voisi pitää ns. ”hassuja sävellyksiä”. Tarkoitan kappaleita, joiden sävellys ei välttämättä ole duurivoittoinen, vaan pikemminkin hauska ja mukaansatempaava. Jopa Stam1nan Pirunpaskaa voi pitää tähän tapaan piristävänä, mutta otetaanpa taas Muse-esimerkki, nimittäin tuoreimman levyn Panic Station. Tekstissä tai sävellyksessä ei ole mitään suoraan piristävää, mutta niin vaan tulee hyvä fiilis kuunnellessa.

Ooh, 1, 2, 3, 4 fire’s in your eyes
And this chaos, it defies imagination
Ooh, 5, 6, 7, 8 minus 9 lives
You’ve arrived at panic station

Panic Station
(san. Matthew Bellamy)

2.1 Uskottelevat sanoitukset

mä herään aikaisin
ja nappaan fillarin
tänään on hyvä päivä

mä poljen kaupunkiin
haluun nähdä ihmisii
tänään on hyvä päivä

Hyvä päivä
(san. Samae Koskinen)

Sanoitusten kannalta selkein piristävyyden muoto ovat tekstit, jotka suorasanaisesti uskottelevat, että kaikki menee hyvin. Tällaisia löytyy etenkin Samae Koskiselta, mutta myös Kauko Röyhkä lähestyi uskottelevaa sävyä Kaikki menee hyvin kun olet nuori -biisissä. Jos “uskotteleva” kuulostaa jonkun mielestä halventavalta, voi sen sijaan puhua vaikkapa “vakuuttelevista” kappaleista.

Sellaiset Samaen kappaleet kuten Hyvä päivä, Laulu ja haukku ja Nuorelle miehelle lähenevät jo suggestiivista harjoittelua: hokemalla tarpeeksi monta kertaa että tänään on hyvä päivä, sitä alkaa välttämättä uskoa että tänään on hyvä päivä. Samaa osastoa on myös Karate Kidistä tuttu You’re the Best -klassikko: ”You’re the best / around / nothing’s gonna ever keep you down”.

2.2 Rohkaisevat sanoitukset

Edellisestä eroavat jonkin verran sellaiset tekstit, joissa kuulijaa ikään kuin rohkaistaan ja motivoidaan. Joe Espositon You’re the Best putoaa kyllä tähänkin kategoriaan, mutta Mokoman Uskalla elää tulee ensimmäisenä mieleen, mutta tässä tapauksessa sävellys ja tyylilaji saattavat vaikuttaa monen kuulijan kokemukseen. Thrash metal on kyllä ajoittain nostattavaa, mutta tällä kertaa metallimättö tuntuu olevan harkitussa ristiriidassa tekstin kanssa.

voi olla että astut harhaan
niinkin käydä voi, jos vain unelmoit
sydän tuntee reitin parhaan
jos siis unelmoit, kuuntele kun voit

älä pelkää, vaan uskalla elää
et saa käpertyä sisimpään
luota itseesi, uskalla elää
et saa tyytyä sen vähempään

Uskalla elää
(san. Marko Annala)

Marko Annalan teksti korostaa rohkeutta elämän haasteiden edessä, vaikka ”voi olla että astut harhaan”. Itse olen samaistunut juuri tähän kappaleeseen hyvin voimakkaasti. Tulee sellainen olo, että mokaillakin voi, muttei pidä jäädä paikoilleen mököttämään.

2.3 Sympatisoivat sanoitukset

Ikävästäkin aiheesta rustatut tekstit voivat piristää oloa, jos kappaleen myötä tuntuu saavan sympatiaa omaan hankalaan tilanteeseensa. Tämän vuoksi synkempikin kappale voi parantaa oloa, olipa se sitten altavastaajan asemasta kirjoitettu CMX:n Kiusaajien kiusaaja tai elämän epätyydyttävyyttä ruotiva Foo Fightersin All My Life.

All my life I’ve been searching for something
Something never comes never leads to nothing
Nothing satisfies but I’m getting close
Closer to the prize at the end of the rope
All night long I dream of the day
When it comes around then it’s taken away
Leaves me with the feeling that I feel the most
The feeling comes to life when I see your ghost

All My Life
(san. Dave Grohl)

3.0 Huumori- ja parodiamusiikki

Lopuksi vielä se helpoin ja selkein. Weird Al Yankovic, Tenacious D, Flight of the Conchords ja kumppanit saavat ainakin allekirjoittaneen aina hymyilemään. Huumorimusiikki tosin toimii usein parhaiten videomuodossa, niinpä suosittelisinkin katselemaan nettikoomikko Jon Lajoien mainion Started as a Baby -videon, jossa irvaillaan rap-kliseille.

Mutta jos piristävä musiikki on tällaista, mitä tarkoittaa kun musiikkia on nostattavaa? Käsitteitä käytetään joskus ristiin, muttei suinkaan aina. Mötley Crüen ja Van Halenin kappaleita voisi helposti kutsua nostattaviksi, tai vaikkapa Bruce Springsteenin It’s Hard to Be a Sain in the City -klassikkoa. Täytynee perehtyä nostattavuuteen seuraavalla kertaa.