Kommentti: Viesti Blockfest-yleisön äideille

Blockfest on hoitanut valitettavat artistien perumiset mallikkaasti. Se ei ole itsestäänselvyys, kirjoittaa Jukka Hätinen.

17.08.2018

Tämän hetken kuumin ja juuri julkaistun Astroworldin johdosta ajankohtaisin räppäri Travis Scott perui esiintymisensä Blockfestin pääesiintyjänä vain päiviä ennen tamperelaistapahtumaa. Ymmärrän festareihin valmistautuvien Travis Scottin fanien suuren harmituksen, vaikka Blockfestin onnistui buukata paikkaajaksi Nas.

Olisin varmaan sivuuttanut aiheen, sillä ärräpäitä somessa päästelevä nuoriso pääsee kyllä yli mielipahastaan, kun Blockfestin portit aukeavat ja ensimmäiset räppärit laittavat yleisön pomppimaan.

Sitten luin IS:n uutisen Scottin perumisesta. Sen ingressi kuuluu näin:

”Joukko äitejä kimpaantui Blockfest-järjestäjien toiminnasta Travis Scottin peruuttaessa keikkansa. He vaativat selvitystä tapahtumien kulusta.”

Minun nuoruudessani äidit olivat huolissaan niistä artisteista, jotka saapuivat festareille.

Nämä kimpaantuneet äidit penäävät kuluttajansuojan perään. ”Voiko Blockfest mennä sen yhden lauseen taakse, että festivaaliohjelmaan voi tulla muutoksia?”

Noh, kyllä voi. Juuri tällaisia festivaalista riippumattomia tapauksia varten se siellä seisoo. Blockfest-järjestäjä Kalle Kallosen mukaan Scott syyllistyi sopimusrikkomukseen, ja Live Nationin edustaja komppasi tätä.

Blockfest on nimensä loppuosan mukaisesti festivaali, jossa esiintyy pelkästään lauantaina yli 20 artistia. Jos väität ostaneesi lippusi vain Scottin takia, on korkea aika laittaa Spotify laulamaan ja alkaa sivistää itseään.

Vaikka Scott oli lauantain isoin kansainvälinen nimi, Blockfestin onnistui hoitaa korvaavaksi esiintyjäksi vaativalla aikataululla legendastatuksen räppäri Nas, joka on niin ikään ajankohtainen Kanye Westin tuottaman Nasir-albumin johdosta.

Blockfest on muutenkin hoitanut isojen artistien perumiset tyylillä, josta ei löydy motkotettavaa. Kun Playboi Carti perui keikkansa, festivaali kyseli somessa ehdotuksia korvaajaksi ja yleisöään kuunnellen sai buukattua kokaiiniräpin kuninkaan Pusha T:n, joka on ajankohtainen niin ikään Kanye Westin tuottaman Daytona-albumin johdosta.

Älkää erehtykö pitämään tällaista toimintaa itsestäänselvyytenä. Katsotaanpa Suomen rajojen ulkopuolelle. Travis Scott perui Blockfestin lisäksi keikkansa Belgian Pukkelpopissa. Tapahtuma järjesti varmasti jotain saman tason ohjelmaa… hetkinen! Scottin tilalla soittaa paikallinen tekno-dj, joka itse asiassa oli esiintymässä joka tapauksessa Pukkelpopissa.

Aina ei mene Suomessakaan niin sanotusti jiiriin. Blockfestin yleisö ei varmaan muista Provinssirockia 2001, mutta nämä kimpaantuneet äidit ehkäpä. Outkast perui ja tilalle saatiin Ultra Bra! Vähän tuoreemmassa muistissa ovat Provinssirockin porteille 2007 teipatut laput: ”Amy Winehouse peruuntunut. Korvaava esiintyjä Sturm und Drang.”

Arvostan mielenterveyttäni niin paljon, etten voisi kuvitella alkavani buukkaamaan työkseni amerikkalaisia räppäreitä. Heillä ja Suomella on pitkä ja kipeä suhde, jonka varrelle mahtuu niin hirveä määrä mielivaltaisia perumisia, joista osa on selvinnyt vasta kun lento, jolla räppärin oli määrä matkustaa, on laskeutunut Helsinki-Vantaalle.

Peruuntuneesta klubikeikasta saa toki lippurahansa takaisin, mutta on silläkin saralla koettu ”mielenkiintoisia” pettymyksiä. Kun koko Wu-Tang Clanin piti esiintyä The Circuksessa 2010, vasta keikan alettua selvisi että Method Man olikin jäänyt edellisillan keikan jälkeen Amsterdamiin. Hollantilainen kannabis kiinnosti enemmän kuin keikka jossain vitun Suomessa!

Perumiset ovat valitettavia, mutta niitä sattuu. Niitä sattuu etenkin, kun kunnianhimoiset suomalaiset tapahtumajärjestäjät haluavat tarjota suomalaisille ajankohtaisia ja suuria elämyksiä. Valitettavaa on, että asumme tuppukylässä nimeltä Suomi, joka ei näyttäydy aallonharjalla surffaaville räppäreille ja heidän edunvalvojilleen kovin seksikkäänä markkina-alueena.

Päälle buukatut USA:n kiertueet ja esiintymiset ties missä amerikkalaisissa kissanristiäisissä ovat aiheuttaneet lukuisia unettomia öitä suomalaisille promoottoreille. Minun ja muiden räpin ystävien onneksi ainakin Kalle Kallonen jatkaa töitä sen eteen, että Suomi löytäisi paikkansa räppäreiden maailmankartalta.

Travis Scott -faneille: katsokaa Yle Areenasta dokumentti Nas: Time Is Illmatic, tutustukaa Queens-legendan katalogiin ja juokaa faijan Hennessyt. Nasin keikalla tuskin nähdään moshpitiä eikä varmasti kuulla samaa biisiä 15 kertaa putkeen. Sen sijaan se toivottavasti tarjoaa ahaa-elämyksiä Scottinkin edustaman musiikkityylin suhteen ja varmasti on käsittämättömän karismaattisen esiintyjän viihdyttävä show.

Fanien kimpaantuneille äideille: ”This is Nas, kid, you know how it runs / I’m waving automatic guns at nuns”.

Lisää luettavaa