”Minusta tämä on rikollista” – Justin Bieberin biisintekijä avaa konkreettisesti YouTuben ja Pandoran maksamia rojalteja

"As Long As You Love Me" biisin tuottaja Rodney Jenkins alkoi tylyn rehelliseksi alan tapahtumassa Los Angelesissa.

05.10.2017

Spotifyn kaltaisten striimauspalveluiden ja Youtuben maksamista tekijänpalkkioista on kuulunut etenkin artistipuolelta narinaa ja skandaalinpoikasta jo pitkään.

Nyt asiasta avautuu brutaalin avoimesti biisintekijä Rodney Jenkins, joka tuotti yhteistyössä norjalaisen Andre Lindalin kanssa Justin Bieberin hitin As Long As You Love Me. Jenkins pajautti losangelesilaisessa musa-alan tapahtumassa pöytään pari konkreettista lukua biisistä kertyneistä tekijätuloista.

Jenkins kertoi tuottaparinsa Lindalin ansainneen sopimuksen mukaan biisin rojalteista 20 %.

Biisi julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2010. Lindalin palkkioraportti vuonna 2013, siis kolme vuotta hitin synnyn jälkeen, summasi biisistä hänelle kertyneiden kokonaistulojen olleen 149 000 dollaria.

Mikä on vielä ihan OK Top 10 -hitille. Sitten Jenkins erotteli palkkioiden lähteet.

Radiosoitoista irtosi mukavat 53 000 dollaria. Esimerkiksi Sirius XM -kanavalla biisiä soitettiin 1 509 kertaa ja tästä hyvästä Lindal nettosi 765 dollaria.

Pandora-striimauspalvelussa biisiä taas soitettiin 38 225 700 kertaa (yli 38 miljoonaa kertaa). Nettotulo: 278 dollaria.

YouTubessa biisi oli pyörinyt pari miljoonaa soittoa vähemmän: 34 220 900 kertaa. Lindalin nettotulo: 218,17 dollaria.

Eli kun Lindalin sopimuksenmukainen nettotulo oli 20 % biisin rojalteista, tästä voi päätellä että vaikka mies olisi omistanut koko biisin 100-prosenttisesti… hän olisi saanut YouTubesta kokonaiset 1 100 dollaria ja Pandorasta 1 400 dollaria.

 

Jenkins sanoo paljastaneensa yhteistyökumppaninsa palkkiot julkisesti, koska halusi auttaa.

”Kun näitä numeroita katsoo, mielestäni tämä on rikollista.”

Ja kyllähän tuo hieman uskomattomalta tuntuu. Paljon vaikeampi onkin tietty sanoa tai keksiä, miten asianlaitaa voisi konkreettisesti parantaa.

Jenkinsin puheesta raportoi ensimmäisenä Digital Music News.

Lisää luettavaa