Yksinoikeusdiilit todellakin kannattavat: Tidal sai 1,2 miljoonaa tilaajaa Beyoncén albumin ilmestyttyä

Beyoncén 23. huhtikuuta ilmestynyt albumi Lemonade on jälleen osoittanut, kuinka arvokkaita yksinoikeussopimukset voivat olla musiikkipalveluille. Levy julkaistiin suoratoistoon ainoastaan Tidal-palvelussa, jossa Beyoncé on osakkaana, ja palvelu onkin tämän ansiosta saanut valtavan tilaajavyöryn.

NME:n mukaan Tidaliin liittyi 1,2 miljoonaa tilaajaa jo ensimmäisellä viikolla Lemonaden ilmestyttyä. Vasta maaliskuussa yhtiöllä kerrottiin olevan kolmisen miljoonaa tilaajaa, joten kasvu oli erittäin huomattava.

Lemonaden kappaleita on striimattu Tidalista 309 miljoonaa kertaa, ja valtaosa on kuuntelijoista löytyy Yhdysvalloista.

Toissapäivänä myös Neil Young julkaisi 28-minuutisen single-lohkaisun tulevalta Earth-livealbumiltaan yksinoikeudella vain Tidalissa. Lokakuussa 2014 aloittanut musiikkipalvelu ei kuitenkaan vielä kilpaile Spotifyn kanssa samassa sarjassa, sillä Spotifylla tilaajia on yli 75 miljoonaa.

 

Lisää luettavaa