Mullistaako Aikakone levybisneksen? Paluulevyä myydään VR:n ja R-kioskin yksinoikeudella

Romahtavia kattoja, tulipaloja, ajamatta jääviä vuoroja ja hotelleihin tunkeutuvia junia. Nyt VR ottaa käyttöön entistä raskaammat aseet. Yhtiön uusin tapa piinata junankäyttäjiä on 90-luvun tanssipoppoo Aikakone.

Teksti: Oskari Onninen
Kuva: Dex-Viihde

90-luvun tanssihiteistään tuttu Aikakone julkaisee Vuosisadan Rakkaustarina -albumin yhteistyössä R-kioskit omistavan Rautakirja Oy:n ja VR:n kanssa. Levy on yhtyeen ensimmäinen suomenkielinen täyspitkä 12 vuoteen.

Alkujaan Aikakone versioi vuoden 1982 SIG-klassikon Vuosisadan Rakkaustarinan R-kioskin mainoskampanjaan. Nyt on luvassa samanniminen albumi, jonka myyntiä pyritään tehostamaan Suomen mittakaavassa poikkeuksellisella kampanjalla.

Levystä otettiin 50 000 kappaleen painos, joista ensimmäiset 20 000, eli platinalevyyn oikeuttava määrä, tulevat myyntiin yksinoikeudella R-Kioskeihin.

Muille jakelukanaville Vuosisadan Rakkaustarinaa (lyhennettynä siis VR!) tarjotaan vasta maaliskuun alussa, kuukausi levyn 29.1.2010 tapahtuneen julkaisun jälkeen.

R-kioskin lisäksi kampanjaan osallistuu myös VR, jonka on tarkoitus jakaa Aikakoneen levyä ilmaiseksi kausikorttilatausten yhteydessä. Ja mikäpä olisikaan parempi tapa viettää venyneet junamatkat kuin Aikakoneen uuden albumin kuuntelu.

Aikakone ei ole suinkaan ensimmäinen yhtye, joka antaa tietylle ketjulle yksinoikeuden levyjen myyntiin, vaan ulkomailla systeemi on varsin yleinen. Tunnetuin esimerkki samanlaisesta kampanjasta on Guns N’ Roses, jonka vuoden 2008 Chinese Democracy -paluualbumi oli aluksi Yhdysvalloissa saatavilla vain Best Buy -myymälöistä.

Jos aivan välttämättä haluat kuulla Aikakoneen Ärrän mainoksessakin soineen SIG-coverin, löydät sen ainakin bändin Myspacesta.