N.E.R.D. laittoi mimmit kirkumaan – lisää tunnelmia Porista

Timo Nordlund jatkaa raportointiaan Pori Jazzeilta, missä nähtiin lauantai-iltana hurmiolliseksi yltynyt N.E.R.D. sekä kirjaimellisesti massiivisen show’n Kirjurinluotoon kiikuttanut Massive Attack.

Teksti: Timo Nordlund
Kuvat: Tomi Palsa

Kirjurinluoto Arenalla oltiin lauantaina tanssituulella. No-one Ever Really Diesin eli N.E.R.D.:n polkaistessa keikkansa käyntiin eturivistä hyökyi teinityttöjen beatlemaniamainen kiljunta.

Pharrell Williamsin ja Chad Hugon johdattama joukkio aiheutti jazzkansan keskelle hysteerisen tunnelman heti keikan alkutahdeista lähtien. Esimerkiksi Backseat Love, Don’t Worry About It ja Provider olivat vain hurmoksellista esimakua Lapdancen ja She Wants To Moven kaltaisten pakollisten ohjelmanumeroiden rinnalla.

Kun keikan lopussa areenallinen ihmisiä seisoi ja linkosi paitojaan taivaan tuuliin, tuskin kukaan enää kyseenalaisti etenkään Pharrellin showmiehen taitoja.

Ryhmä runttasi hyvällä intensiteetillä varustetun hiphop-funk-rock-keikan, jossa keskeinen rooli oli takuuvarmoilla 2000-luvun alkupuoliskon jättihiteillä. Tämä taisi olla toimivimpia esityksiä Porin jazzkarkeloissa aikoihin.

Pharrell Williams huudattaa yleisöä

Illan hämärtyessä Bristolin oma trip hop -poppoo Massive Attack aloitti vähintäänkin Telluksen kokoisen show’nsa. Esimerkiksi kolmantena kuultu Risingson johdatteli kuulijat bändin kulta-aikaan 90-luvulle, josta paikalla olleet diggarit oitis ottivat silminnähden kaiken irti.

Kontrastina tälle kuultiin esimerkiksi melko kattava setti tuoreen Heligoland-levyn kappaleita, joista parhaiten mieleen jäi Martina Topley-Birdin kaihoisan äänen tehostama Babel. Martinan sielukkaasti tulkitsema Teardrop oli myös vaikuttavaa kuunneltavaa.

Massive Attackin uhkaava ja voimakas soundi höystettynä tehokkailla valoilla ja screenillä esitetyillä, enemmän ja vähemmän hämmentäneillä, suomenkielisilläkin uutisotsikoilla ja sloganeilla oli paikoin omiaan myrskyä enteilevään iltaan.

Lieneekö syy ollut juuri kolea sää vai Pharrell Williamsin aiheuttama laskuhumala, kokonaisuus jätti kuitenkin hieman kylmäksi. Lavan edustalle pakkaantunut transsinomaisesti joraillut fanikansa piti tunnelmaa silti mukavasti yllä, kun samaan aikaan eväsreppunsa pakanneet jo riensivät lämpimimmille laitumille.

Päätökseksi tälle raportille mainittakoon erään bändin vanhan fanin pettynyt kommentti, että Massive Attackista oli muodostunut vain studiomuusikoilla varustettu, 90-luvun alun innovatiivisesta persoonallisuudesta kauas jäävä stadionmöhkäle sen jälkeen kun Mushroom jätti bändin vuonna 1998.

Mut tua noi ihan kiva.

Massive Attackin visuaalit jättivät soittajat pimentoon
Martina Topley-Bird vahvisti Massive Attackin livekokoonpanoa