Popeda ja rumpukoneen arvoitus

Kaasua-albumin avausraidan rumpuraidan mysteerin selvittäminen vaati asiantuntijoiden apua, mutta nyt henkiset planeetat ovat palanneet tavallisille radoilleen.

Teksti: Janne Flinkkilä, kuva: Jouko Järvinen

Toisinaan lauantai-iltapäivisin iskee selittämätön tarve kuunnella Popedan Kaasua-vinyyliä. Niin kävi viime viikonloppunakin.

Asetin lp:n 70-luvun puolivälissä valmistetun puukuorisen Pioneerini levylautaselle, avasin varovasti hanaa viritinvahvistimen volume-nappulasta, laskin hellästi neulan ja aloin sorvata vinyyliä.

Kaiuttimista tulvahti naapurien ja avovaimon iloksi tuttu pianonpyyhkäisy, ja sitten korviin pölähti karstat Paten kurkusta: ”Huumeita, viinaa, naisia ja rahaa / maailma on täynnä kaikenlaista pahaa.”

Raakaa ajoa.

Yhtäkkiä henkiset planeetat vaihtoivat paikkaa aivojeni kiertoradoilla. Mallasjuomaa meni väärään kurkkuun. Sentään ei stefa pettänyt ja läpivirtaus huuhtonut pilssivesiä kalsareihin asti, mutta lähellä saattoi sekin olla.

Mitä tapahtui? Havahduin siihen silmämunat sijoiltaan muljauttaneeseen faktaan, että niin monesti käsissäni pitämäni levyn takakannessa avausraidan tekijätiedoissa luki rumpali Kai Holmin kohdalla ”Linn-rytmikone”.

Vitun kova. Todennäköisesti samanlainen Linn LM-1, jota on käytetty lukuisilla klassikkolevyillä Princestä Kraftwerkiin. Mutta että Mika Sundqvistin MSL-studiolla vuonna 1983? Popedan sessioissa?

Miettikää nyt, miten komea lista tämä olisi: ”LM-1 can be heard on the recordings of such famous artists as Popeda, Prince, Michael Jackson, Madonna, The Human League, Peter Gabriel, Kraftwerk and countless other pop hits of the 1980s”.

Vitun kova, ehkä kovin.

Tästä täytyi ottaa selvää. Kysyin Facebookissa asiaa erään Popedan tuolloisen avainjäsenen jälkeläiseltä. Mitä ”Linn-rytmikoneella” tehtiin Kaasua, komisaario Peppone -kappaleeseen? Kertosäkeen handclapit vai?

”Käsittääkseni koko rumpuraita on koneella tehty. Syytä en muista, mutta olisiko ollut Kaitsun armeijakiireet”, tietolähde vastasi.

Ei voi olla. Analysoimme biisiä parin studioalan asiantuntijan kanssa, ja he olivat sitä mieltä, että Linnillä ei ole missään nimessä voinut saada aikaan noin eläväistä jälkeä. Onhan kappaleessa sellainen mukavan keskikaljapöhnäinen takakeno.

Lauantaisaunan lauteillakin puski ekstrahikeä, kun visainen kysymys pyöri epätietoisessa mielessä. Ei saatana.

Oli pakko laittaa sähköpostia suoraan pääkallonpaikalle. Äänittäjä-tuottaja Mika Sundqvistille.

Rohkea ratkaisu kannatti. Parin levottomia unia täynnä olleen yön jälkeen tuli huojentava vastaus.

”Holmi soitti oikeat rummut kaikkiin biiseihin mutta: Minä olin juuri hankkinut Linn koneen jota ei siinä vaiheessa vielä kukaan meistä ei osannut sen kummemmin käyttää. Saundeja kuitenkin koiteltiin ja ku Kaasua kappaleen kertosäe menee: Kaasua (clap clap) komissaario Peppoone ( peppoone) niin tuo clap clap oli Linnistä ja naputtajana reaaliajassa mr Holm. Toki siinä on myös oikeita taputtajiakin, ettei se olisi liian konemainen. Eli varsin vaatimaton on LINN osuus mutta se näytti komealta krediteissä!”

Nalle Östermania lainatakseni – ki-tois!

Missäköhän musavisassa tällä tiedolla voisi tienata tuopin?

P.S. Linn-rytmikoneen lisäksi Mika Sundqvist on aikoinaan hankkinut kokoelmiinsa Irwinin Poing Poing Poing -levyn kannessa komeilleen Jeepin. Arvostan. Aiheesta lisää täällä.