Rakkaus on lihaa – eli puhutaanpa hetki seksistä

17.06.2012

Tuukka Hämäläisen lyriikkablogin Rakkauden kesä 2012 -sarja heittäytyy kolmannessa osassaan lihallisiin iloihin.

Teksti: Tuukka Hämäläinen

Ilmastonmuutos ei paina mua
sodat ei paina mua
Kuolema ei koske mua
Kun mä painan sua

Porno, san. Herra Ylppö (Sata Vuotta, 2008)

Kun Bruce Springsteen kirjoittaa loistavassa Patti Smithille tekemässään kappaleessa yön kuuluvan rakastavaisille, niin onhan se nyt selvää, ettei siinä olla pullakahveille menossa. Nyt puhutaan siis siitä itsestään eli seksistä.

Take me now baby here as I am
Pull me close, try and understand
Desire is hunger is the fire I breathe
Love is a banquet on which we feed

Because the night belongs to lovers
Because the night belongs to lust

Because the Night, san. Bruce Spingsteen (Easter, 1978)

Seksuaalisuus on toki keskeinen osa pop-musiikkia jo sen syntymästä asti. Vanhemmalta polvelta ei jäänyt huomaamatta, kuinka Elviksen lanteenkeinutus sai teinitytöt kiljumaan. Tätähän oli rock’n’rollin turmiollinen vaikutus. ”Sex, drugs and rock’n’roll”, ja niistä suurin on rakkaus (vai miten se meni).

Well, she was just 17,
and you know what I mean,
and the way she looked was way beyond compare.

I Saw Her Standing There, san. John Lennon & Paul McCartney (Please Please Me, 1963)

1960-luvulla hippikulttuurin ja seksuaalisen vapautumisen myötä seksi siirtyi vihjaillusta subtekstistä sanoitusten keskiöön. 1970-luvulla ei enää pelätty laulaa seksistä, vaikka se aika ajoin herättikin voimakkaita vastareaktioita.

Mutta miten rock-lyriikassa sitten käsitellään seksiä? Aiheeseen on muutamia reittejä – ilmeisiä ja vähemmän ilmeisiä.

Prince of the rodeo
Fornicator of the lasso
Prince of the rodeo
Sperminator of the asshole
Prince of the rodeo
Shoot the chute
Pull the flute
I’m back in the saddle –
the world’s most progressive cowboy

Prince of the Rodeo, san. Turbonegro (Apocalypse Dudes, 1998)

Suorin reitti on kuljettava ensin. Monet rock-yhtyeet ovat tehneet (pikku)tuhmia seksibiisejä pilke silmäkulmassa. Tähän kategoriaan kuuluvat niin PMMP:n Rusketusraidat kuin Tom Jonesin Sex Bomb. Ja tuore kesähitti Panisin, joka ei tosin aiheuta kuin myötähäpeää.

Ei näitä ole tarkoitus ottaa kovin vakavasti, mutta jos niistä jotain merkityksiä haluaa repiä, niin kannattaa noteerata paitsi maskuliininen perspektiivi myös läheinen viehtymys S&M-alakulttuuriin. Heti kun seksistä aletaan vitsailla, vedetään ruoskat esiin.

Norjalainen punkkari Ida Maria on muuten esittänyt livenä cover-version Turbonegron I Got Erectionista. Siinä menee jo hauskasti sukupuoliroolit sekaisin.

Ole mulle hellä, tolkuttoman hellä,
ota minut huolella.
Pane minut kuntoon, repeämä parsi
vakavalla langalla.

Rakastele mua ja rakastele lujaa.
Yhtälömme ratko, luotsi ajautujaa.
Salli minun tulla, salli minun täyttyä rakkaudestas.

Rakastele mua, san. Samuli Putro (STOP, 2006)

Zen Cafén Rakastele mua esittää miehen vajavaisena olentona, jolle seksuaalisuus on heikkous. Samuli Putron kirjoittamalla minä-hahmolla on kuin jokin vajavaisuus, joka täytyy ”panna kuntoon” – kaksoismerkitys lienee tässä kohtaa erittäin tahallinen.

Sukupuolellisesti kiinnostavaa on sekin, että puhuja haluaa naisen rakastelevan itseään, eikä toisin päin. Saattaa kuulostaa nillittämiseltä, mutta seksiä koskevassa puheessa mies on tavallisesti se aktiivinen tekijä. Putron mies on siis oman miehuutensa uhri, joka tarvitsee naista lääkitsemään tätä surkeaa olotilaansa.

Ei ole mikään salaisuus,
minä petän kuin irstas sika.
Lihan maku suussa lasken
sekunteja seuraavaan kertaan.

Sinä tiedät, meidän huoneessamme
makaavat hän ja lakana.
Kielletty hedelmäliha kun kaipaa
ravistamista.

En vain tajua, mitä pitäisi katua
Etsin sääntökirjasta sanaa lihasta
Olen vain kumiseva vaski,
Olen helisevä symbaali.
Enkä tajua, mitä pitäisi katua.

Sananen lihasta, san. Antti Hyyrynen (Stam1na, 2005)

Stam1nan Hyrde on joissakin kappaleissaan ansioitunut seksuaalisuuden käsittelyssä. Yhtyeen esikoisalbumilta löytyvä Sananen lihasta käsittelee oikeastaan seksiin liittyviä syyllisyydentuntoja. Tässä tapauksessa laulun puhuja syyllistyy myös pettämiseen, mutta teksti toimisi ilmankin näin selkeää motivointia.

”Sääntökirja” viittaa tietysti Raamattuun, jota sitten Korkean veisun (Laulujen laulun) muodossa lainataankin. Veisussa julistetaan, että ”jos minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään”. Laulun puhujaa riivaakin juuri tämä ristiriita: Lihallisen tyydytyksen ja rakkauden näennäinen irrallisuus.

Minä haluan sinua
haluan vihata sinua
kaksiselkäinen peto
raivoaa tasangolla yön
pian unohtuu aika ja tila
ja nahkapeitto ja syyllisyys
ja rauenneilla kasvoilla
viipyy muiston pysyvyys

Kultanaamio, san. A. W. Yrjänä (Aura, 1994)

Hieman poeettisempi versio samasta teemasta löytyy CMX:n tunnetuimpiin hitteihin lukeutuvasta Kultanaamiosta. Rakkauden ja seksin ympärille rakentuva kappale kuvaa hienosti tuota ristiriitaa jo alkusäkeissä: ”minä vihaan sinua / minä haluan sinua”. Huomionarvoista on sekin, että ensimmäisessä bridgessä (ennen aktia) kumppania ylistetään kaunopuheisemmin, kun taas toisessa bridgessä (aktin jälkeen) ollaan realistisempia ja ”kärsimykseen päätyy tämäkin näytelmä.”

CMX:llä on kyllä muitakin seksuaalisuuden teemoilla leikitteleviä kappaleita. Samalta albumilta Nainen tanssii tangoa on hyvä esimerkki tai Isohaara-albumin pitkälti unohdettu Lihan syvyyksiin. Sitten on tietysti Veljeskunta, mutta mistä ihmeestä siinä on kysymys?

Toinen nuoli hellästi mun niskaa ja supatteli
jotain mun korvaan, kun toinen työnsi hieromasauvalla
mun perseeseen hiljaa ja minä olin lukevinani kirjaa
Niillä oli siellä 200 kenkää, mallinukke, älyttömän
iso peili ja katossa discopallo

Diskopallo, san. Risto Ylihärsilä (Aurinko aurinko plaa plaa plaa, 2006)

Hämäräosastoa edustaa myös Riston Diskopallo, josta on hankala sanoa mitään järkevää. Tunnelma on ahdistava kuin eurooppalaisessa taideleffassa ja monitulkintaisuuskin on samaa luokkaa. Lars von Trier, Michael Haneke ja Lukas Moodysson lienevät Ristolle tuttuja, tai sitten heillä on vain samanlainen mielenlaatu.

Ja vielä kerran
mä tahdon räjähtää
ja sirpaleina hurmiossa
rakastella koko maailmaa

Pornografiaa, san. Ismo Alanko (Jäätyneitä lauluja, 1993)

Jos seksistä rock-lyriikassa voi jotain yleistävää sanoa, todettakoon, että se esiintyy periaatteessa kahdessa roolissa: (1) pikkutuhmana, suorasukaisena tai maskuliinisena äijäilynä, tai (2) runollisena, joko romanttisen maalailevana tai halun ja rakkauden ristiriitaa ruotivana. Mitään kokoavaa tästä paletista on hankala sanoa.

Erikseen on vielä homoseksuaalisuus, joka on jo yhteiskunnallisistakin syistä ollut altavastaajan roolissa. Homoseksuaalisuutta on usein käsitelty samaan tapaan kuin muitakin alakulttuurin muotoja: puolustelevasti ja omaa paikkaansa hakien. Näihin kuviin on hyvä lopettaa lainauksella Tom Robinson Bandin loistavasta kappaleesta Glad to Be Gay.

Pictures of naked young women are fun
In Titbits and Playboy, page three of The Sun
There’s no nudes in Gay News, our last magazine
But they still find excuses to call it obscene
Read how disgusting we are in the press
The News of The World and the Sunday Express
Molesters of children, corruptors of youth
It’s there in the paper, it must be the truth

Sing if you’re glad to be gay
Sing if you’re happy that way

Glad to Be Gay, san. Tom Robinson (Rising Free -ep, 1978)

Lisää luettavaa