Record Store Day ei innosta suomalaisia major-yhtiöitä: ”Levy-yhtiöjohtajat eivät pidä vanhan liiton levykauppoja minään”

Maailmalla Record Store Day saa taakseen major-yhtiöt ja Metallican kaltaiset mammuttibändit. Suomessa siihen osallistuu kaksi levykauppaa. Stupido-Shopin Aleksi Pahkalan mukaan itsenäisten levykauppojen tukeminen ei enää suuria levy-yhtiöitä kiinnosta.

Teksti: Julius Lahdenoja, kuva: Rumba

Vuodesta 2007 asti järjestetty Record Store Day rantautuu nyt varovaisesti Suomeenkin. Itsenäisten levykauppojen tueksi järjestettyä kansainvälistä kampanjapäivää vietetään 17. huhtikuuta.

Maailmalla Record Store Day on saanut kuuluvaa tukea suuriltakin artisteilta. Tänä vuonna muun muassa Metallica, Black Sabbath, The Flaming Lips ja Blur julkaisevat päivän kunniaksi rajoitetun painoksen sinkkuja. Jonkinmoista listaa Record Day Store -julkaisuista on koottu tänne.

Suomessa Record Store Day -kampanjaan osallistuu vain kaksi kauppaa: helsinkiläinen Stupido-Shop ja turkulainen 8raita.

Stupidon Aleksi Pahkala ihmettelee, mikseivät suomalaiset major-levy-yhtiöt tue vahvemmin kansainvälistä levykauppapäivää.

”Kyselykierroksen jälkeen jokaisella major-yhtiöllä on ollut asiasta puhetta, mutta se on joko unohtunut tai ohitettu olankohautuksella. Indielafkoista Sub Pop, Cooperative, Domino ynnä muut ottivat kyllä meihin yhteyttä, ja niiden spessuja onkin tilattu. Isoilla taitaa olla mentaliteettina vain panostaa USA:n ja Britannian markkinoille”, Pahkala sanoo.

Pahkalan mielestä Record Store Day tukee koko alaa paremmassa hengessä kuin vuosittainen Levyale-kampanja. Hän toivoo, että isot levy-yhtiöt eivät suhtautuisi siihen pelkkänä ”indiehörhöilynä”.

”Levyale on mennyt aika lailla isojen levy-yhtiöiden varastontyhjennykseksi. Kun Record Store Day -hommissa on parinsadan kappaleen Bruce Springsteen -vinyyliä, Paul Wellerin remix-sinkkua ynnä muuta, kyllä siinä peteparkkosten levyt muutaman euron alennuksella ovat vessapaperia”, Pahkala sanoo.

”Ongelmana on, että jotkut levy-yhtiöiden johtajat eivät pidä meitä vanhan liiton levykauppoja about minään ja visioivat vain Spotifyn ja Nokia Oven ilmaismyynneistä. Me kuitenkin uskotaan yhä fyysiseen tuotteeseen, levykaupassa hengailuun ja elämyksiä täynnä olevaan musiikkiin.”