Yksi Musiikki ja media -tapahtuman tähtipuhujista oli bisnesguru Roger Mavity. Hän neuvoi, kuinka ideat myydään asiakkaalle. Myyntitykin ohjeet pätevät myös musiikkialalla.
Teksti: Marko Ylitalo
Urho Kekkosen ja Seppo Vesterisen velipojalta näyttänyt britti Roger Mavity hallitsi syötöt kuin Vimpelin Vedon lukkari viime kesänä.
”Seminaarin ohjelmassa lukee, että olen bisnesguru ja ääri-inspiroiva puhuja. Muita virheitä en siinä huomannut”, aloitti harmaaseen pukuun ja mustaan pooloon pukeutunut Mavity ja möi itsensä heti yleisölle.
Siitä juuri oli kyse. Nykyisin kansainvälisen suunnittelutoimiston Conranin toimitusjohtajana työskentelevän Mavityn kirjoittamaa Life’s a Pitch -kirjaa pidetään modernin bisneksen ja vakuuttelun taiteen raamattuna.
Conran keskittyy muun muassa arkkitehtuuriin, designiin ja graafiseen suunnitteluun, mutta Mavity tuli puhumaan musiikkialan ammattilaisille Musiikki ja media -tapahtumaan Tampereelle.
Luennon mahtipontinen otsikko The Voyage of the Beagle viittasi luontotieteilijä Charles Darwinin HMS Beagle -veneeseen, jolla Mavityn maanmies seilasi Galapagossaarille.
Darwinin teesit luonnonvalinnasta ja vahvimman selviytymisestä pätevät edelleen. Tosin sillä erotuksella, että ravinnon sijasta nykyään taistellaan kuluttajista.
Olennaista on pitch, joka urheilukielessä tarkoittaa syöttöä. Se voidaan kääntää myös myyntipuheeksi.
Miksi syöttö sitten on niin tärkeä? Siksi, että ne muuttavat asioita päinvastoin kuin suurin osa työajalla tehtävistä toimista, kuten puhelimeen vastaaminen tai sähköpostin kirjoittaminen.
Kuinka syötöistään voi sitten saada entistä parempia? Valmistautumalla kunnolla. Valmistautuminen on tärkeämpää kuin itse esitys. Kuulostaa itsestään selvältä, mutta Mavity osasi esittää asiansa niin hyvin, että täysi sali hurmaantui.
Mavityn neuvot olivat hyvin yksinkertaisia: Mene suoraan johdon puheille, älä tuhraa aikaasi väliportaisiin. ”Mitä siitä, että astut jonkun varpailla. Kiinnostaako se muka sinua, jos saavutat tavoitteesi?”
Asiat tulee nähdä ideoina numeroiden sijasta.
”Se, että asioita pystyy mittaamaan, ei tarkoita, että niitä pystyy hallitsemaan. Ideat muuttavat asioita, eivät numerot.”
Älä jankuta itsestäsi. Ei se kiinnosta ostajaa. Keskity heidän ongelmiinsa.
”Kun menet lääkäriin, ei lääkäri kerro ensin omasta koulutuksestaan, vaan hän kysyy sinulta, minkä tähden tulit.”
Ja lopuksi: näyttelijää tärkeämpi on käsikirjoitus. ”Näytelmä täytyy kirjoittaa ennen kuin sen voi näytellä.”
Mavity ottaa esimerkiksi William Shakespearen Hamletin ja Jude Law’n, jonka roolityön hän näki Lontoossa. Nyt näytelmä menee Broadwaylla.
”Hän oli henkeäsalpaavan hyvä. Mutta miksi niin monet loistavat näyttelijät haluavat näytellä Hamletia?”
Koska näytelmä on niin hyvin kirjoitettu. Huippusuoritus ei olisi mahdollinen ilman loistavaa käsikirjoitusta. Siinä olennaisen tärkeää on toimiva rakenne.
Rakenne on elinehto myös toimivalle myyntipuheelle.
Mavity myös lainasi Bob Dylania: ”Älä lainaa muiden ideoita vaan varasta ne.”