Record Store Day on käynnissä – miten vinyyli on kiinnostanut suomalaisia? Lue levykauppojen tunnelmat

16.04.2011

Ei kampanja ainakaan hallaa ole myynnille tehnyt, näemmä. Moni kauppa kehuu, että erikoisvinyylit ovat houkutelleet väkeä jonoksi asti.

Teksti: Saku Schildt

Paljon puhuttu Record Store Day jyllää suomalaissakin levykaupoissa täyttä häkää, ja kampanjaan osallintuneet levykauppiaat ovat jo nyt yksimielisiä sen suotuisasta vaikutuksesta. Helsingin ja Oulun Levykauppa Äx -liikkeistä ja Turun 8raidasta kerrotaan, että asiakkaita on kertynyt jonoksi asti.

”Jo aamupäivällä oltiin myyty enemän kuin normaalina lauantaina. Tämähän saisi olla useamminkin kuin kerran vuodessa”, myhäilee Turun 8raidan Fredrik Johansson.

Molempiin Äx-liikkeisiin musiikinystävät olivat jonottamassa jo ennen kauppojen julkaisua – ilmiö, mitä levykaupoissa on viime vuosina harvoin nähty.

Näkyvimmin kampanjan puolesta puhuneen helsinkiläisen Stupidon Shopin väki ei ehtinyt sitkeistä yrityksistä huolimatta puhelimeen laisinkaan. Ilmeisesti sielläkin on kiire.

Päivän kysytyimpiä tuotteita on vielä liian aikaista luetteloida, mutta joitain erityisen haluttuja tapauksia massasta löytyy.

Helsingin Äxässä loppui AC/DC:n seiskatuumainen heti kättelyssä ja Bruce Springsteenin sekä 22–Pistepirkon singlet ovat nekin tehneet kauppansa. Pistepirkot ovat olleet kysyttyjä myös Tampereen Epe’sissä.

Fleet Foxesin Helplessness Blues -sinkku oli kysytyimpien listalla Turussa ja Tampereen Swampissa. Myös Radioheadin maxi oli suosikki samoissa liikkeissä, ja Helsingissäkin sitä kysytiin, mutta pääkaupungin Äx ei tuotetta valikoimiinsa saanut. Swampissa on kaupattu runsaasti myös Mastodonin ja ZZ Topin splittiä.

Pelkästään Record Store Dayn piikkiin ei kaikkien kauppojen kiire kuitenkaan mene: Äxässä ja Swampissa vietetään myös tuplaleimapäivää, minkä sekin houkuttelee enemmän asiakkaita.

Kampanja saa kaupoilta kritiikkiä toimitusten epävarmuudesta ja osittain suolaisista ulosmyyntihinnoista: esimerkiksi taannoin uutisoitu Nirvanan Hormoaning-ep ja Sonic Youthin Whore’s Moaning -ep ovat maksaneet kaupoille parikymppiä, mikä on yhtä paljon kuin kolme Beach Boysin RSD-spessusinkkua. Liekö tästä johtuen kumpaakin on ollut Suomesta vaikea löytää.

Oulun Äxän Jarkko Haavisto kertoo, että 30% maailmalta tilatuista nimekkeistä jäi tulematta. Niinpä kampanjaa on vaikea markkinoida etukäteen asiakkaille, kun ei voida luvata varmasti mitään tiettyjä ulkomaisia tuotteita.

Suomalaisiltakin artisteilta kaivattaisiin lisää erikoisuuksia kampanjan kunniaksi. Epe’sin Jaska Hynninen arvelee, että päivä olisi hyvä erityisesti uusien tulokkaiden esittelyyn. Erikoisjulkaisuissahan on paljon erikoisia cover-esityksiä sekä uuden ja vanhan bändin yhteissinglejä.

Ei nyt maalailla piruja seinälle, mutta loppuun on syytä linkata puolitoista vuotta sitten alun perin julkaistu muistokirjoitus eräälle levykaupalle. Siitä näkee, minkä takia tällaisia rahastuskampanjoita on ylipäätään syytä järjestää.

Ja jos tuo ei riitä, esitellään myös ankeaakin ankeampi valokuvagalleria suljetuista levykaupoista.

Jos et ole vielä ehtinyt tutustumaan RSD-julkaisuihin, hopi hopi! Tässä noin näytteeksi Levykauppa Äxän spessuvalikoimat.