Maailmalla EMI teki miljarditappiot, Suomessa Sony irtisanoi henkilökuntaa

08.02.2010

Muun muassa 30 Seconds to Marsin (kuvassa), Robbie Williamsin ja Coldplayn levyjä julkaiseva EMI on syvässä kriisissä. Suomessa puolestaan Sony Music irtisanoi yt-neuvottelujen jälkeen kolme levy-yhtiöpuolen työntekijää.

Teksti: Janne Flinkkilä, kuva: Myriam Santus-Kayda

The Guardianin mukaan EMI Group teki viime vuonna peräti 1,75 miljardin punnan eli yli kahden miljardin euron tappion. Nyt sijoitusyhtiö Terra Firman omistama levy-yhtiö tarvitsee sijoittajilta noin 105 miljoonaa puntaa, jotta se ei ajautuisi Citigroup-pankin haltuun. Yhtiö on pankille velkaa noin 2,6 miljardia puntaa.

Terra Firman ja Citigroupin välit ovat muutenkin tulehtuneet. Terra Firman johtaja Guy Hands vaatii Citigroupia käräjille siitä, että pankki huiputti heidät maksamaan EMIstä ylihintaa kesällä 2007. Sijoitusyhtiön mukaan Citigroup pimitti tiedon, että tarjouskilpailun toinen osapuoli oli jo vetäytynyt kilvasta, mikä sai Terra Firman korottamaan panoksensa peräti 4,2 miljardiin puntaan.

Suomessa EMIlle levyttävät muun muassa Agents, CMX, Irina ja The Giant Leap. Yhtiö omistaa myös tamperelaisen Poko Rekordsin.

Helmikuun alussa Suomen Sony Musicin yt-neuvotteluissa päädyttiin kolmen työntekijän irtisanomiseen.

Toimitusjohtaja Kimmo Valtanen sanoo, että yhtiön henkilökuntaa karsittiin nyt ensimmäisen kerran Sonyn ja BMG:n vuonna 2004 tapahtuneen fuusion jälkeen. Hänen mukaansa viiden viime vuoden aikana äänitemarkkinat ovat muuttuneet merkittävästi.

”Toimintaa oli mukautettava, jotta yritys kykenisi paremmin vastaamaan jatkuvasti muuttuvan alan haasteisiin”, Valtanen sanoo.

Sony Musicilta irtisanottiin kansainvälisten artistien markkinointia hoitanut Kari Holmgren, tuotantoassistentti Maarit Tasa sekä mobiiliasiakkuuksiin, klassisiin julkaisuihin ja joidenkin kotimaisten artistien markkinointiin keskittynyt Katja Toivanen.

Tammikuussa Sony osti iskelmämusiikkiin keskittyneen Auraviihde Oy:n. Vuonna 1972 perustettu ohjelmatoimisto myy muun muassa Eija Kantolan ja Jari Sillanpään keikkoja. Auraviihde myös omistaa lähes viidenneksen Tangomarkkinoista. Sen liikevaihto oli viime vuonna noin 16 miljoonaa euroa.

Livebisnekseen Sony levittäytyi jo tammikuussa 2008, jolloin se osti enemmistöosuuden Popgee-ohjelmatoimistosta.

”Livepuoli muodostaa jo nyt merkittävän osan Sony Musicin liikevaihdosta. Uskon, että lähitulevaisuudessa puolet yhtiömme myynnistä tulee livestä ja muista palveluista, puolet sisällöstä”, Valtanen sanoo.

Lisää luettavaa