Kyseenalaisia hörähdyksiä aiheuttanut Wintersunin joukkorahoituskampanja on ollut menestys – bändi havittelee 750 000 euroa rakentaakseen oman huippustudion

Extreme Majestic Technical Epic Melodic Metallin luominen on kallista lystiä.

04.03.2017

Isoa kulttimainetta nauttiva suomalainen voima- ja notkeusmetalliyhtye Wintersun aloitti 1. maaliskuuta joukkorahoituskampanjan, jonka yksi tärkeimmistä viesteistä on ollut ”haters gonna hate”.

Kampanja on saanut paljon kritiikkiä röyhkeästä rahastuksesta: 150 000 euron keräykseen sai osallistua 50 eurolla, jolla vastineeksi saa itselleen uuden The Forest Seasons -albumin digijulkaisuna. Lisäksi mukaan tulee levyn instrumentaaliversio sekä bändin kahden aikaisemman albumin remasterit – kaikki digitaalisena. Juuri digiratkaisu on ärsyttänyt ihmisiä: mp3 tiedostot ja digitaaliset albumivihkot eivät monen mielestä vastaa fanikeräilyn ideaa.

Nyt on ilmennyt, että kritisoijien takana tuhannet Wintersun-fanit ovat kantaneet kortensa kekoon ja osallistuneet joukkorahoitukseen, Inferno uutisoi. Nyt kasassa on jo yli 210 000 euroa, eli lähes 150% alkuperäisestä 150 000 euron toiveesta. Kaikki “kuka tämmöisestä muka maksaa” -kommentit on näin osoitettu tietämättömyydeksi.

Tämä on kuitenkin vasta alkua. Wintersunin on tarkoitus kerätä yhteensä 750 000 euroa kolmella eri kampanjalla. Tällä on tarkoitus rahoittaa bändille oma huippustudio, joka bändissä kulkee nimellä Wintersun Headquarters.

Ideaa studion joukkorahoituksesta on pohdittu jo vuodesta 2014, kun bändin aivot Jari Mäenpää totesi, ettei Time II -albumi voi valmistua kuin omassa studiossa. Jättiyhtiö Nuclear Blastin tarjoamat alan huippustudiot eivät perfektionistina tunnetulle Mäenpäälle riittäneet.

“Oma studio auttaa meitä työskentelemään tehokkaammin tulevien levyjen sekä muun muassa musiikki-, treeni- ja studiovideoiden kanssa. Voimme myös parantaa livetuotantoamme isommaksi ja paremmaksi ja kenties saamme vielä joskus soitettua oikean orkesterin kanssa. Voimme myös toteuttaa pitkäaikaisen haaveemme eli keikkavideon”, Mäenpää kertoo joukkorahoitusta markkinoivalla videolla.

Mikäli Wintersun olisi persaukinen, mutta tasaisesti laadukasta musiikkia julkaiseva yhtye, voisi tosifanina kampanjaan osallistua ilomielin. Bändi on kuitenkin julkaissut vasta kaksi albumia, joista jälkimmäinen, Time I (2012) antoi odottaa julkaisuaan kahdeksan vuotta. Yhtye on ratsastanut debyyttialbumi Wintersunin (2004) huomiolla vuosikaudet, ja on lähinnä toivonut faneiltaan kärsivällisyyttä kärsivällisyyden perään. Nyt bändi toivoo lisäksi rahaa.

Kampanjassa onkin pelkona, että rahoillaan saa joukon hevareita viettämään vielä pidempiä luomis-jossittelu-prosesseja omassa headquarterissaan.

Alla Ostos tv:n hengessä tehty “eikä siinä vielä kaikki” -kampanjavideo. Joukkorahoituskampanjan sivulle pääset täältä.

Lisää luettavaa