”Niin se menee, se on aina mennyt niin, ja niin se tulee menemäänkin” – haastattelussa Tono Slono

01.11.2016

Viime viikolla uutisoitiin rap-legenda Pijallin paluusta musakentille. Toinen veteraani ei ole koskaan mihinkään edes kadonnut, mutta julkaisee silti uuden sooloalbumin ensi kertaa sitten vuoden 2009.

Monen aliaksen takaa mikrofoneja kurittanut virtuoosi käyttää tällä kertaa pseudonyymeistään kahta: levyn otsikko on Tono Slono vs. Tantr Slangrr. Vähäiset Äänet -kokoonpanosta, ja sittemmin myös SMC Lähiörotat -ryhmästä tunnettu tekijä valotti Rumballe perjantaina ilmestyvää levyä, ja tekemisiään muutenkin.

Miksi vastakkainasettelu, onko Tono Slonolla ja Tantr Slangrrilla paljonkin eroa?

”Joo, Tantr Slangrr matsku profiloituu vähän enemmän familyman-osastoon, kun taas Tono Slono tai Thono Slowknow ei. Touka Smouka on taas ihan eri osastoa, et kyl niissä on sellainen tietty ero kaikissa.”

Levy ilmestyy omakustanteena, miksi näin?

”Julkasen omat aina itse, niin oon tehnyt vuodesta 1998. SMC (2011) oli eka levy mulle, missä oli ulkopuolinen julkaisija. Niin se menee, se on aina menny niin, ja niin se tulee menemäänkin.”

Albumin formaatteina ovat vinyyli, kasetti ja cd. Viimeksi mainittu voi käytettyjen suomiräppien osalta paksusti, harvinaisemmista julkaisuista maksetaan hyvinkin korkeita summia. Uutena puolestaan yleisö ei tunnu hankkivan edes kavereitten tuotantoja. Miten suhtaudut tähän, ja ehkä jonkinlaisen materiaalin keräilykulttuurin haihtumiseen?

”Kyllä tää on ’it is what it is’ -osastoa. Just viimeksi tänään, kun Karri Koira kävi officella pyörähtää niin jauhettiin tästä samasta asiasta. Mutta pitää erottua ja myös sulautua. Materiaalin keräys -läppä on vaikee kysymys, itellä on ainakin riistiriitaiset ajatukset siitä. Hankin just Beoplay A9:n, joka on hiton siisti, mutta ei sinne voi cd:tä tunkee.”

Musiikin kuluttamisen muodot muuttuvat, ja asiassa on luonnollisesti monia puolia. Miten omakustanneartisti, jonka diskografiasta löytyy takavuosilta nimenomaan niitä kalliita harvinaisuuksiakin, näkee tilanteen?

”En varmaan saa näitä biisejä kuuluville yhtä hyvin itse, kuin mitä jonkun lafkan kautta voisin saada, mutta yritän. Mun tavoitteet ja odotukset ovat varmaan vähän maltillisemmat kuin oikeiden levy-yhtiöiden. En aio ottaa paineita streamauksista, se riittää jos saan omat takaisin. Monet yrittää tehdä elantonsa räpillä, ja jotkut ovat siinä onnistuneetkin. Itse olen hankkinut ammatin. Mutta kyllähän musiikki on jossain määrin muuttunut kertakäyttöiseksi.”

Vähäiset Äänet -miehistöstä Ruudolf ja Karri Koira kuuluvat juurikin näihin myös kaupallisesti menestyneisiin tekijöihin. Onko Tono/Tantrr pysytellyt harkitusti matalammalla profiililla musiikin suhteen? Entä miten usein tulee mietittyä Vähäisten Äänten paluuta?

”En tiiä onks mun elämässä mikään harkittua, enemmänkin osastoa ’tekee vaan’. Kyllähän sitä väliläl funtsii et mitä jos, mut mitä jos ’mitä jos’ -hetki onkin vasta tulossa?”

”Rudyn ja Karrin kanssa oon edelleenkin tekemisissä, mut vähemmän musiikin suhteen. On sitä paluuta joskus pyöriteltykin, mut luulen ettei se oo ajankohtaista vielä.”

Soolojulkaisu ei ole syntynyt hetkessä, vaan oikeastaan päinvastoin. Mitä se sisältää?

”Tein levyä karkeasti seitsemän vuotta, en tietenkään yhtäjaksoisesti, mutta sen verran siihen meni. Se ei sisällä mitään diippailua, mut kyllä siellä käsitellään esimerkiksi familyman-elämää, siinä missä myös muistellaan vanhoja. Biittipuolella ollaan mulle ominaisessa G-funk-maailmassa. Biiteistä ovat vastanneet Ruudolf, Karri, Pianomies, Sakke Aalto, Ultra Peevox ja Puisto-Osasto.”

”Vierailijoiks pyysin itselle tärkeitä tyyppejä. Maksimi Voima on mukana Boossi-biisissä. Sitä oon fiilistellyt pitkään, ja se todella näytti kyntensä – levyn kovimmat tyylit, piste.”

Mitä mieltä vanhan liiton tekijä on jonkinlaisesta revival-kaudesta, joka näyttää olevan meneillään? Jaksaako toisaalta uutta meininkiä vielä seurailla?

”Oon kyllä fiiliksissä tilanteesta. MC Taaki-vitun-börsta, Ison Roban veteraanit. Big respect. HZÄ aka Pizzal on edelleen yksi mun suosikeista.”

”Tulee seurattua jonkin verran koko ajan skeneä. Jyväskylä on ottanut sen haltuun, kuin myös Kingfish ja sen kaverit. Sanoisin että nykyään on enemmän seurattavaa kuin 2006.”

Tono Slono vs. Tantr Slangrr ilmestyy perjantaina 4.11.2016.

Lisää luettavaa