Mystonsin kiertueblogi, osa 2: ”Hostelli vaihtui majoitukseen baarin omistajan luona, jossa hälytysjärjestelmä piippasi ja helvetin iso susikoira tervehti matkalaisia”

21.05.2011

Mysteerinen rock-duo Mystons on selvinnyt klubirundillaan Puolaan saakka. Sanomistahan siitäkin tuli.

Teksti, kuvat ja videot: Mystons

Ti 03.05.2011 (M Mystonin muistiinpanoista)

Tauras poltteli vatsalaukussa ikävästi aamulla ja kolmen tunnin yöunien jälkeen suuntasimme aamupalan kautta Devil’s museumille, johon oli koottu mittava määrä erilaisia paholaisfiguureja ympäri maailman. Demonit ovat piinanneet ihmisiä siis jo pitkään – ai ai ja voi voi. Kaunas Liettua tuli nähtyä pikaisesti, ja edessä oli hermoja raastava ajomatka Varsovaan Puolan kansaivälisestikin tunnettuja paskoja teitä pitkin. Melankolia hiipi sieluuni klo 14 ja alkoi itkettää hetkellisesti.

Välittömästi, kun olimme ylittäneet rajan, poliisiauto liimautui Hiacen takaronkkiin ja ajeli auton perässä pitkän tovin. Kylmä hiki karpaloitsi ohimoilla ikävästi aiheuttaen ylimääräisiä sydämenlyöntejä. Auto kuitenkin kaahasi ohitsemme meitä pysäyttämättä (liekö syynä puolalaisten haluttomuus puhua englantia?).

Pian meille valkeni polskien ajotaituuruus ja äärimmäinen hulluus liikenteessä: ylinopeutta piti olla 30 km tunnissa, jos aikoi sulautua joukkoon. Teiden kunnosta kertoi jotain se, että saimme 400 km ajomatkaan kulutettua 7 tuntia. Loppumatkasta saimme seuraksemme vielä pimeyden, piiskaavan räntäsateen ja matka Helvetia-hostellille oli kivulias ja ahdistava. Puola-Mystons 1-0.

Yritystä oli, mutta sänkyyn asti ei selvitty.

Spurgu-aamiainen!

Ke 04.05.2011

Pikainen kaupunkikieros Varsovassa ja sitten suunta kohti Wroclawia Etelä-Puolassa. Sanomattakin oli selvää, että ajomatkasta tulisi jälleen Via Dolorosa ja vielä Tommi Läntisen versio siitä. Olimme armottomasti myöhässä jumiuduttuamme ruuhkiin useiksi tunneiksi. Ja navigaattori ehdotti reittiä, jossa 150 km ylimääräisellä ajamisella olisi perillä tuntia (1 h) aikaisemmin?! Käsittämätöntä ja mahdollista ”only in Poland”.

Matkan merkittävimmäksi elementiksi koituivat Punaisen paholaisen etujarrut, jotka alkoivat pitää hyytävää kuolinkorinaa, tiesimme hengenlähdön olevan lähellä. Jarrutukset pyrittiinkin suorittamaan käsijarrulla sekä vaihteilla, kuten Keijo ”Keke” Rosberg 1980-luvulla. Pelotti ja paljon. Loppumatkasta etenkin, kun tämä ”oikaiseva” kiertotie salli 70 km/h sijasta 130 km/h nopeuden, että rytki siinä sitten käsijarrua.

Pieni vesisade vielä lisäsi oman elementtinsä jo valmiiksi kaoottiseen menoon. Matkalla löysimme Toyta-huoltoliikkeen ja selvisi, että koko Puolassa oli ainoastaan yhdet Toyta Hiacen jarrupalat ja nekin tietysti Varsovassa, josta olimme juuri tulleet. Piti siis pärjätä 2 päivää ja 600 km käsijarrulla.

Käsittämätöntä kyllä ehdimme perille ajoissa. 30 minuutissa roudaus, soundcheck, oluiden tilaus ja juonti oli suoritettu. Keikka meni hyvänä harjoituksena seuraavan päivän keikkaa varten: paikalle oli saapunut yksi (1) katsoja, joka joutui poistumaan kesken. Puolalla oli ilmeisesti maaottelu samaan aikaan menossa. Puola-Mystons 2-0.

Kartta kohteeseen – eli korttelin toiselle puolelle.

To 05.05.2011 (Jay Mystonin muistiinpanoista)

Matkustus pelotti, juu, ja paljon. Onneksi hostellistamme oli lähes mahdotonta poistua. Meidän ei ehkä tarvitsekaan matkustaa enää, koska olemme hostellissamme lukkojen takana kirkon yläkerrassa. Paniikki iski lähes välittömästi ja päädyimme tutkimaan mahdollisia salakäytäviä. Jostain kummasta huomasin kuitenkin yhtäkkiä ymmärtäväni puolaa kuin äidinkieltäni – Do Hostel – Tämän täytyy tarkoittaa hostelliin! Ei hassumpaa, ensimmäinen taso selvitetty.

Pikainen pakkaus, huoltoasema-aamiainen (kaffet, patongit ja vihreätee ice tea -pullo) ja sitten katsotaan niitä hirveitä jarruja.

Suunta kohti Bytomia, tällä kertaa varmasti ajoissa, ettei tule kiire.

Paikan päällä meitä odottelikin jo Kris paikallisessa kulttuurikeskuksessa. Annoimme hänelle nopean tilanneraportin ajokistamme sekä tilanteestamme, jonka jälkeen tapahtumat olivat sekavia.

Krisin kaveri Alec otti tilanteemme hoitakseen. Pikaiset puhelut Puolan Toyota-liikkeisiin, erinäisiin varaosaliikkeisiin sekä lopulta herra Euzebiukselle (vai oliko se Eusebio, Euzebium, Euze, Euzo, Eusebiel, Euza…). Hän on kuulemma loistava mekaanikko ja vannoo löytävänsä tarvittavat varaosatkin muutamassa tunnissa. Viedään siis Hiace hänen laboratorioonsa.

Euza kaivaa jarrupalat Hiacen syövereistä ja toteaa niiden olevan, tai siis että ne ovat jo kauan sitten olleet ”kaput”! Siitä sitten Euza hommiin, Suomi-pojat syömään ja lopulta häiritsemään paikallisen promoottorin vuokra-asunnon myyntiä lojumalla kämpässä epämääräisesti näytön aikana.

Lopulta kolmen tunnin jälkeen saimme soiton, että Hiace on kunnossa! Mystonsin kiertue oli pelastettu! Tehokasta. Mistä helvetistä Euza taikoi uudet Hiacen jarrupalat, jos kerran koko Puolassa ei niitä pitänyt olla…? Puola-Mystons 2-1.

Keikka Klub Gotykissa meni hienosti ja kivaa oli. Varomatomilta finskeiltä tosin saattoi häipyä pari zlotyä myyntivoittoja paikallisen vanhan sedän taskuun… (M huom. tuntematon mies plarasi Cd-laukkuamme, jossa rahat olivat, ja silloin ilmeisesti zlotyt vaihtoivat omistajaa. Huomasin tilanteen kuitenkin liian myöhään ja sedän kanssa täytyi tanssia hieman polkkaa lavalla samalla kun hän lauloi Led Zchceppeliniä puolalaisittain.) Opimme hitaasti. Puola-Mystons 3-2.

Gotykin porukat.

Illan kaljottelu täytyi jättää vähemmälle, koska herätys kilahtaisi kello 5.00. Keikkapalkan saisimme klo 5.30. Heräsimme, kävimme jäisessä suihkussa, mutta keikkapalkat jäivät saamatta, koska Kris taisi nukkua rapulaansa vielä naapurissa. Pakko poistua, jotta ehdimme seuraavaan paikkaan. Vähänkö tunsi tulleensa kusetetuksi!!! Tunnin perästä puhelin kuitenkin pirahti ja saimme sovittua rahapolitiikan – saimme siis sovittua, dollarinkuvia emme vielä nähneet.

pe 06.05.2011 (M Mystonin muistiinpanoista)

Pelkoa ja inhoa Alytuksessa. Silmät merkittiin kirjoitusasulla xx. Ajaminen oli alkanut jo vakavasti häiritä kaljanjuontia ja nukkumista ja taas oli sahattavana 650 km. Positiivinen asia oli, että Euzan korjaamat jarrut kahisivat kuin enkeli Punaisen paholaisen ottaessa selkävoittoa polskien teistä. Matka hoitui rutiinilla redbullien ja 10 minuutin torkkujen voimalla. Navigaattori jutteli meille taas siloäänellään ”tee u-käännös” ja Varsovassa pyörittyämme ruuhkissa olimme taas myöhässä. Autossa istuminen oli kaameaa, mutta välittömästi kun pääsimme ulos Puolasta, alkoivat Liettuan leveänsileät tiet ja kauniit maisemat hymyillä meille niin, että ikenet näkyivät.

Alytus oli pieni paikka, roudaaminen ja soundcheck hoituivat nopeasti. Lämppäriä ei näkynyt eikä kuulunut. Oli merkillepantavaa, että esiintymispaikassa oli lavan keskellä strippitanko, johon olikin sitten pakko hinkata nahkahousuja hetken aikaa.

Meidän piti päästä hostelliin ennen keikkaa, mutta jostain syystä odottelimme hostellin omistajaa 2 tuntia. Tänä aikana hostelli olikin yllättäen vaihtunut kotimajoitukseen baarin omistajan luona, jossa hälytysjärjestelmä piippasi ja helvetin iso susikoira tervehti matkalaisia ovella. Asukkailla ei ollut lainkaan huonekaluja ainoastaan patja lattialla. Meillä tosin oli oma huone, jossa oli pari sänkyä esihikoiltune, ruskehtavine patjoineen.

Meidän piti nukkua, mutta aloimme lievästi skitsoilla tilanteesta, ja kun koitti keikkapalkkion saamisen aika ja maksaja muuttui toistuvasti pormestarista klubin omistajaan, harkitsimme hetken pakoa. Otimme kamppeet mukaan vedoten, että meillä on siellä esiintymisasusteet joita tarvimme keikalla. Menimme kuitenkin keikkapaikkaan, jossa lämppäri ei ollut vieläkään aloittanut.

Keikka alkoi pari tuntia myöhässä ja tajusimme yöuniemme jälleen kerran lyhetyvän useammalla tunnilla. Seuraavana aamuna herätys olisi kello 06. Keikka meni kuitenkin helvetin hyvin, ja ihmiset ja soittajat olivat taateleina. Keikan jälkeen joku saatananpalvoja kaatoi täysinäisen kaljan vasempaan kenkääni ja ilo alkoi olla ylimmillään. Menimme kuitenkin kiltisti huoneisiimme nukkumaan kello 03, ja aamuherätys olikin painajaisten jälkeen yllättävän pian käsillä. Suihku oli onneksi korjaantunut yön aikana?!

Lisää luettavaa