Virtaviivaistettu kulmikkuusmäiske äimistyttää ja pätee tanakasti.
Kolmen vuoden takaisen debyyttinsä riemukkaan omailmeisen ilmaisun ansiota lemiläinen Stam1na nousi kertaheitolla suomimetallin kaanoniin. Tämä ilmiömäinen loikkaus parrasvaloihin oli raikas tuulahdus heavy-kentässä ja nostatti bändin sointia täsmentäneelle Uudet kymmenen käskyä -levylle suuria odotuksia, jotka eivät aivan täyttyneet – se olisikin vaatinut miltei mahdottomia.
Kolmatta levyä kypsytellessään Stam1na on voinut olla hiukan rauhallisemmassa tilassa, kun status ja fanipohja ovat vakiintuneet. Bändi on saanut jalostaa ulosantiaan tuottajaksi pestatun Janne Joutsenniemen kanssa. Joutsenniemen Stone-taustasta ei liene ollut haittaa, onhan maamme metallin kivijalka Stam1nan selkein vaikute.
Ensimmäiset Rajaa lähestyvä on kuitenkin ihmeissään: onko mielenkiintoisen melodiseksi tiedetty kopla taantunut tykyttämään yksioikoista thrashinpuksutusta? Paikoin tuntuu, että Stam1na kärsii genren perussairaudesta: säkeiden vauhtisokeasta paahtamisesta ja melodiattomasta karjunnasta pelkkänä tekosyynä päästä ylenpalttisenkin tarttuvaksi hiottuun kertsiin tai mielenkiintoiseen c-osaan.
Levyn edetessä ja toistuvien kuuntelujen jälkeen nihkeä alkuhuomio onneksi hälvenee. Ei silti aivan täysin.
Kymmenestä biisistä rakentuva Raja on kuitenkin kaikessa intensiivisyydessään ansiokas tekele, jossa on paljon hienoa niin kokonaisuutena kuin kappaletasolla. Paketti pysyy lennokkaassa liidossa lukuunottamatta rauhaisempaa, mutta erittäin vaikuttavaa Vartijatonta.
Vahvasti Meshuggahin suuntaan viittoileva Kädet vasten lasia erottuu myös muusta joukosta. Stonen ohella ruotsalaisten avantgardistien vaikutus on selkeästi kuultavissa kautta levyn. Laadukkaat vaikutteet on saatu sulautettua erittäin omailmeiseksi ja tunnistettavaksi otteeksi.
Lemin miekkoset pitävät edelleen hienosti pään pinnalla melodiatajullaan:
isolla kädellä paiskottu duuripohjainen sävelistö on edelleen ilahduttavan raikkaan kuuloista. Sanoituspuoli toimii sekin erinomaisesti, vaikka Antti Hyyrysen miltei Snow-nopeudella ärjymät vauhtikohdat joutuukin tarkistamaan kansivihkosta.