Musiikin ja komedian rajoja ennakkoluulottomasti rikkova amerikkalainen Reggie Watts on melkoinen veijari. Lauantaina Tavastialla esiintyvä Watts sekoittaa vaivatta stand up -komediaa ja beatboksaamista, on työskennellyt LCD Soundsystemin kanssa ja hengailee vapaa-ajallaan Brian Enon seurassa. Monipuolinen suunsoittaja kertoi kuulumisiaan etukäteen.
Teksti: Jari Setälä, kuva: Live Nation
Uransa alkupuolella muun muassa Maktub- ja Soullive -yhtyeiden laulajana toiminut Watts on sittemmin kehittänyt sooloartistina ainutlaatuisen yhdistelmän improvisaation, komedian ja erilaisten musiikkityylien ympärille. Apunaan Wattsilla on useimmiten lavalla vain looping-pedaali, jota käyttäen hän rakentaa omasta äänestään kerroksittaisia äänimaisemia. Mieheltä sujuu niin laulaminen kuin räppääminen, niin soul kuin tekno, ja kaikki siltä väliltä.
Wattsin live-esiintymiset ovat sekä yleisölle että miehelle itselleen kuin eläviä organismeja. Koskaan ei voi etukäteen tietää, mihin suuntaan ja millä tavoin keikka lähtee kehittymään. Ahkerasti musiikissaan kirosanoja viljelevä Watts on kuitenkin kaikkea muuta kuin pelkkä rääväsuu. Mies on paitsi viiltävän nokkela, myös kohtelias ja valitsee sanansa tarkasti. Tsekkaa vaikkapa tästä Fuck Shit Stack -videon hillitön parodia materialistisista gangsta-räppäreistä.
Teit ennen suoraviivaisempaa musiikkia. Eikö musiikkisi menestynyt vai miksi päätit ryhtyä tekemään komediallisempaa materiaalia?
”En oikeastaan missään vaiheessa pystynyt elättämään itseäni sillä musiikilla. Tein paljon keikkaa, mutta sain vain nipin napin vuokrani maksettua. En nähnyt siinä mitään tulevaisuutta. Sen sijaan pidin jo nuorena paljon sooloesiintymisistä. Kaikki on vain helpompaa, kun pidät yksin kaikkia lankoja käsissäsi. Kun läksin tekemään omaa juttuani, aloin saamaan paljon keikkoja esimerkiksi New Yorkista. Minulle tarjoutui sitä kautta ikään kuin uusi alku.”
Miten alun perin päädyit tällaiseen konseptiin, jossa yhdistelet stand up -komediaa looping-pedaalin avulla beatboksaamiseen?
”Improvisaatio ja komedian yhdistäminen musiikkiin ovat jotain, mitä olen tehnyt jo lukion teatteritunneilta saakka. Se vain tuntuu luonnolliselta. Perusidea siihen, mitä teen nyt, on säilynyt niistä lukiajoista asti samana. Loop-pedaalin käyttäminen tuli mukaan joskus vuoden 1998 paikkeilla, mutta nykyinen konseptini oli olemassa jo ennen sitä. Yleensä uusi materiaali syntyy siten, että mielessäni on etukäteen vain jokin biitti tai tempo, ja sitten alan kerroksittain rakentamaan biisiä sen ympärille.”
Mitä yleisö voi odottaa Helsingin keikalta?
”En tiedä itsekään, mitä keikalla tulee tapahtumaan! Yritän imeä Helsingin ilmapiiristä kaiken mahdollisen ennen lavalle astumista. Suurin osa keikastani on kokonaan improvisaatiota. Keikan rakenne riippuu paljolti siitä, mitä soittimia ja työkaluja minulla on kullakin keikalla käytössäni.”
Onko sinulle koskaan sattunut lavalla sitä, ettei yleisö ole tajunnut lainkaan esitystäsi?
”On, totta kai. Joskus jengi saattaa huudella yleisöstä esimerkiksi, ettet ole hauska. Se kuitenkin motivoi minua vain entistä enemmän jatkamaan omaa juttuani. Joskus nautin juuri siitä, että yleisö ei tajua juttujani. Sekin voi olla välillä hauskaa, ettei yleisöön saa tarkoituksella mitään yhteyttä. Pidän siitä, että yleisö on hämillään eikä tiedä mitä ajatella.”
Olet työskennellyt muun muassa LCD Soundsystemin ja Regina Spektorin kanssa. Sen lisäksi luin, että Brian Eno on hyvä ystäväsi. Miten tutustuit häneen?
”Tutustuin Brianiin yksillä teknologiamessuilla, joissa olin esiintymässä. Juttelimme ja vaihdoimme sähköpostiosoitteita. Kun esimerkiksi tulen käymään Lontoossa, hengailemme ja käymme lounaalla. Ystävyytemme on kuitenkin rento eikä liity työasioihin. Olen joskus ehdottanut hänelle ajatusta yhteistyöstä, mutta ehdotus ei oikein ottanut tuulta siipien alle. En kuitenkaan halua pilata ystävyyttämme vain pakottamalla hänet tuottamaan jotain minulle.”
Reggie Watts tulevana lauantaina 28.1. Tavastialla. Liput Tiketistä 10 ja ovelta 12 euroa.