Brittiräpin luksustuote – Skeptan loppuunmyyty keikka Helsingissä

Skepta esiintyi loppuunmyydyssä The Circuksessa 3.11. Lämmittelijänä toimi AJ Tracey. Rumba oli paikalla.

Genius-verkkosivuston haastattelussa brittiräpin legendoihin luettava Kano intoili, miten nykyinen sukupolvi voi kasvaa ihannoiden pelkästään oman maansa artisteja. Ennen brittiräppi oli hänen mukaansa liikaa yhdysvaltalaisten matkimista, nyt räppäreillä on selkeä oma soundi.

Brittiräp elääkin kuuminta aikakauttaan, kun vanhat legendat Wileyn johdolla ovat vielä vireessä, raskaaseen sarjaan on noussut uusia nimiä Stormzyn tapaan ja Dave edustaa kirkkaimpana alati nousevaa nuorten tekijöiden joukkoa.

Suomalaisten kohdalla tämä näkyy loistavana keikkatarjontana, kun kuukauden sisään ollut mahdollista nähdä sekä Dave että Skepta, ja bonuksena viimeksi mainittua lämmitellyt AJ Tracey. (Ja nämä keikat myös kiinnostavat: molemmat olivat loppuunmyytyjä.)

Skepta nousi suuren yleisön tietoisuuteen myös Ison-Britannian ulkopuolella Konnichiwa-albumillaan. Levy piti sisällään räväköitä grime-hittejä kuten Shutdown, It Ain’t Safe ja That’s Not Me. Albumi oli siinä määrin kuuma tapaus, että sen myötä Skepta piipahti Suomessa peräti neljä kertaa.

37-vuotiaan otteita on seurattu Suomessa siis erittäin tarkkaan, ja tupa oli täysi, kun Skepta saapui Helsingin The Circus -yökerhoon tällä kertaa aivan uuden levyn myötä.

Keväällä Skepta julkaisi Ignorance Is Bliss -albumin, joka oli huomattavasti Konnichiwaa rauhallisempi. Levy vaikuttaa harkitulta kokonaisuudelta, jossa ei ole tarkoituskaan jyrätä. Sen sijaan Skepta tarjoili pohdiskelevampaa ja musikaalisempaa materiaalia. Levy antoi näköalapaikan tämän päivän UK-soundiin.

Keikalla tämä näkyi brittiräpin luksustuotteena. Skeptasta huokuu se, että hän tietää mitä tekee, eli ottaa asiansa vakavasti ja mikä parasta, myös nauttii siitä. Vuosien mittaan Skepta on jalostunut yhä paremmaksi live-esiintyjäksi, eikä tarvitse enää edes tuplaajaa tuekseen.

Laajalti Konnichiwan jälkeiseen materiaaliin pohjautunut keikka pysyi alusta loppuun Skeptan otteessa. Fyysinen räppäri demonstroi osan sanoituksistaan erilaisen elein, joka tietysti innosti yleisöä toimimaan samoin. Räppäri oli jatkuvassa vuorovaikutuksessa yleisön kanssa, joka söi räppärin kädestä.

Skepta on loistava räppäri levyllä ja hoitaa tonttinsa myös livenä. Taustanauhoja hyödynnettiin osassa kappaleita, mutta pääpiirteittään keikalla kuultiin vain sitä, mitä räppäri suustaan päästi. Keikka oli show, jossa artisti vaati yleisöltä paljon, mutta samalla joutui itsekin antamaan oman osansa. Circuksessa ei siis nähty tunninmittaista ”moshpit moshpit” -mölyä, vaan sähköinen, mutta samalla hyvähenkinen konsertti, jossa toisinaan annettiin lattian näkyä.

Setti koostui pitkälti uuden levyn kappaleista, lisäksi kuultiin yksittäisiä Konnichiwan jälkeisiä sinkkujulkaisuja, jotka eivät päätyneet millekään levylle. Tällaisia kappaleita oli esimerkiksi Skeptan henkilökohtainen suosikki No Security. Konnichiwaa edeltäneitä biisejä ei kuultu. Harkitut Konnichiwa-lekat Skepta säästi loppupuolelle.

Skepta ei myöskään unohtanut vetää osuuksiaan kappaleista, joilla on viime vuosina vieraillut. Hiljattain julkaistu Kiss and Tell -yhteiskappale AJ Traceyn kanssa kuultiin livenä vasta toista kertaa kiertueen aikana.

Keikan tasosta kertoo se, että yksittäistä huippuhetkeä on hankala nostaa esiin. Skepta tietää mitä yleisö haluaa, mutta muistaa ettei se tule ilmaiseksi. Circuksessa nähtiin katu-uskottava ja karismaattinen tähti, joka kunnioitti yleisöään ja muisti sanoa vielä lopuksi kiitos.