Arvio: Lady Gaga kantaa House of Guccia harteillaan – saippuaooppera muotitalossa menee campin puolelle

Ridley Scottin ohjaama elokuva on luksustuote-campia, jossa huudetaan ja poltetaan tupakkaa kolme tuntia.

House of Gucci
ohj. Ridley Scott

Luksusbrändi Gucci on italialainen perheyritys, jota johtaa veljekset Rodolfo (Jeremy Irons) ja Aldo Gucci (Al Pacino). Ensin mainitun poika Maurizio (Adam Driver) rakastuu varoituksista huolimatta Patrizia Reggianiin (Lady Gaga). Leväperäistä bisnesten tekoa, laskelmoivaa vallankäyttöä, brutaalia juonittelua, patoutunutta katkeruutta, impulsiivista sekoilua ja kartongeittain tupakkaa sisältävän House of Guccin lopputekstien alkaessa kolme heistä makaa montussa ja yksi lusii vankilassa.

Ridley Scottin ohjaama ja tositapahtumiin perustuva, miltei kolmituntinen saippuaooppera on tähtisikermän camp-vyörytys, jossa vanhojen miesten voimakkaan partaveden ja tupakansavun sekoituksen voi haistaa elokuvateatterin penkkiin asti. Irons esittää vampyyrimaisen viileää hahmoa, joka tarvittaessa sivaltaa jääkylmällä sanansäilällä häikäilemättömästi ilmekään värähtämättä. Pacino on suurilla tunteilla ja kovalla äänellä ilman kohtauksesta kuin kohtauksesta imevä keskipiste. Molemmat kuin karikatyyrejä niistä kaikista roolihahmoista, joista heidät tunnemme.

Jared Leto esittää Pacinon vähälahjaista poikaa, Paoloa. Leto lyö roolin lekkeriksi. Jokainen kohtaus, jossa Paolo on mukana, tuntuu muutaman markan kalliimmalta Kummeli-sketsiltä italialaisista. Salma Hayek päätyy Lady Gagan rikoskumppaniksi roolissa, josta häntä ei tulla muistamaan enää seuraavana päivänä.

Adam Driverin Maurizio on melko yksiulotteinen hahmo, joka elää Patrizian sätkynukkena, kunnes saa herätettyä hain sisällään. Patrizia navigoi sosiaalisesta tilanteesta toiseen tunnustellen, ja on tarvekohtaisesti kaikkea herkästä häikäilemättömään ja intohimoisesta verenhimoiseen. Valta on korruptoinut Guccit ja perheeseen naineen Patrizian se suorastaan sokaisee. Patrizia kulkee läpi elokuvan kuin camp-ikoni catwalkilla alati vaihtuvissa frisyyreissään ja asusteissaan – oli yllä sitten Guccia tai jotain rahvaanomaisempaa. Hän on valkokankaan ainoa, johon voisi rakastua, ja jonka läpi käymiin tunteisiin samastua. Jos Lady Gaga oli hyvä A Star Is Bornissa, House of Guccia hän suorastaan kantaa harteillaan. Kun Maurizion ja Patrizian avioliitto alkaa rakoilla, duunaritaustaisen vaimon alemmuuskompleksi nostaa päätään ja saa koko elokuvan syöstyä raiteilta.

Pääosin Milanossa kuvattu elokuva on saatu vaikuttamaan siltä, miltä kuvittelisin ”eurooppalaisen” näyttäneen yhdysvaltalaisen mielikuvissa 80-luvulla. Vaikka Guccin asusteet ovat periaatteessa ajattomia, pukeutumiskliseet naulaavat elokuvan aikajanalle yhtä alleviivaavasti kuin yksi elokuvahistorian juustoisimmista soundtrackeistä.

House of Gucci saa ensi-iltansa 3.12.2021.