Bändäreitä, jättimäisiä vesisänkyjä ja kokaiinilla kirjoitettuja tervetulotoivotuksia – Katselmus Zeppelinien ja muiden jättien 1970-luvun bilelentokoneeseen

Nykypäivän musiikkimaailman supertähtien diivailu tai pramea elämäntyyli näkyy mediassa kirjoituksina keikkapaikan takahuoneen vaatimuksista tai maailmanomistajamaisesta käytöksestä hotellihuoneen aulassa. Tähtitieteellisiin summiin yltävät kiertuebudjetit mahdollistavat superartistille milloin vastamaalatut vessan seinät, milloin lajitelman juuri tietyn värisiä M&M’s -karkkeja. Klassisin suuruudenhulluuden tie on tietysti rocktähteys. Mainetta, mammonaa, päihteitä ja irtosuhteita – kaikkea, mitä henkilökulttiin asti menevän moraalirappiollisen supertähden elämään sopii toivoa.

Nykypäivän nuoriso -virsi on turha. Supertähdet ovat vaatineet ja saaneet ties mitä erikoisuuksia aina supertähtien olemassaolosta lähtien. Tästä yksi esimerkki on Billboardin artikkelissa ansiokkaasti muisteltu lentokone The Starship, bilekone, minkä kokaiinin huuruiseen ilmatilaan on mahtunut kyytiin muun muassa Led Zeppelin, The Rollings Stones, Deep Purple, The Allman Brothers, Elton John ja Alice Cooper.

“Rock ‘n’ rollin Air Force Oneksi” kutsuttu luksuskone rakennettiin vanhasta Boeing 720 -kuljetuskoneesta 1970-luvun alussa. Koneen remontointi maksoi 200 000 dollaria ja koneen käyttö veloitti yhtyeiltä 2500 dollaria tunnilta. Luksuskoneessa oli muun muassa makuuhuone jättimäisellä vesisängyllä, piirrustushuone teko-avotakalla, videojärjestelmä ja elokuvakokoelma, sekä valtava baari, jonka pöytänä toimi myös koneeseen sisäänrakennettu urku. Kaupan päälle tuli kaksi tarjoilijaa, päihteitä, sekä yleensä yhtyeiden mukanaan raahaamia bändäreitä.

Elton John
Elton John The Starshipissa 1974, kuva: Terry O’Neill

 

Syntinen rocktähden elämä kiteytyi lentojen tapahtumiin. The Starshipin ensimmäinen arvovieras oli Led Zeppelin, jonka kiertuemanageri Richard Cole nimitti konetta “lentäväksi ginipalatsiksi”.

“Jos matkusti The Starshipilla, oli iso tekijä”, sanottiin.

Led Zeppelin oli saanut paljon kritiikkiä mediassa tuohon aikaan, mutta toimittajien ottaminen lennolle ratkaisi vähentyneen näkyvyyden ongelman itsestään. Eikä ihme. Laulaja Robert Plant kertoi aikoinaan lentoaikojen lempimuistokseen suihinoton kesken ilmaturbulenssin. Manageri Peter Grant saattoi hävitä tyttölauman kanssa makuuhuoneeseen, josta hän poistui vasta koneen laskeuduttua. Grantilla kerrottiin myös olleen käsiase mukana jollain kokaiinintäyteisellä kuljetuksella. Entinen Atlanta Recordin tuottaja Danny Markus kertoi olleensa järkyttynyt yhtyeen toiminnasta Minneapoliksen keikan aikana.

“Yleisö huusi vielä keikkapaikalla encorea, mutta yhtye oli jo nousemassa taivaisiin koneellaan. Koneessa tarjoiltiin jo hummereita, kun alapuolellamme täysi konserttisali vaatii lisää”, hän kertoi.

Kun The Allman Brothers saapui koneeseen ensimmäistä kertaa, oli baarin pöydälle kirjoitettu kokaiiniviivoilla “Welcome Allman Brothers”. Luksuselämään oli totuttu, joten ylimääräinen vaivaantuminen mihinkään oli jo kynnyskysymys. Eräällä konserttimatkalla yksi bändiläisistä oli noussut aamulla hotellistaan, kävellyt aamutakissaan limusiinille, joka vei hänet suoraan koneen eteen, mistä hän oli siirtynyt suoraan koneeseen jatkamaan uniaan.

The Starship oli lainassa myös Alice Cooperin vuoden 1973 Billion Dollar Baby -kiertueella, jolloin koneen peräosa maalattiin täyteen käärmeitä ja dollareita. Kiertuemanageri David Libert kuulutti aamuisin koneessa “daily ball scores” -listan, eli niiden henkilöiden nimet, joilla oli päivän aikana koneen makuuhuoneessa “onnistanut”. Cooper ei tosin pitänyt tästä ja kielsi Libertiä huutelemasta nimeään ääneen.

The Starshipin tapahtumia spekuloitiin paljon mediassa, mutta usein läpi sormien. Mahdollisia tarkastajia hämättiin piilottamalla laittomat “tuotteet” likaisten keikka-asujen sekaan.

Koneen tarina päättyi neljän vuoden riettaan lentelyn jälkeen. The Starship vaihtoi omistajaa, kunnes se purettiin osiin vuonna 1982. Gregg Allman kertoi myöhemmin The Starship -vuosien olleen härskejä ja tukahduttavia. Hän kirjoitti muistelmissaan vuonna 2012:

“Meillä oli kaikkea. Meillä oli jopa mies, jonka ainoa tehtävä oli avata meille limusiinin ovi. Kun The Allman Brothers astui siihen kirottuun koneeseen, se oli lopun alkua”.

Pääkuva: Bob Gruen, Led Zeppelin ja Starship, 1973