Viikkoa sen jälkeen, kun Metallican tuotanto ilmaantui Spotifyhin, yhtyeen albumimyynti jäi odotuksista jälkeen 35%.
Kuva: Anton Corbijn
Kasvattaako verkkostreamaus albumimyyntiä vai vähentääkö se sitä? Kas siinä pulma. Billboard tutki Spotifyhin tuotantonsa tarjonneen Metallican levymyyntiä pari viikkoa Spotify-lisäyksen jälkeen ja havaitsi, että kauppa käy nyt huonommin.
Julkaisun mukaan Metallican levymyynti on pudonnut viime viikkoina vuosien 2008–2011 myynteihin verrattuna kymmeniä prosentteja. Samalla viikolla Spotifyhin liittymisen aikaan Metallican katalogi kävi kaupaksi 15% odotuksia huonommin, seuraavalla viikolla 35%.
Asiaa voi tarkastella myös joulumyynnin näkökulmasta. Metallican albumimyynti on viime vuosina kasvanut joulun alla noin 49–71%, mutta tänä vuonna kasvua on tullut vain 28,5%.
Kuinka paljon myynnin laskeminen johtuu Spotifysta, sitä ei tietenkään voi varmuudella sanoa. Täytyy myös muistaa, että Metallican tuotanto on ollut palvelussa vain pari viikkoa ja aika näyttää, mihin suuntaan albumimyynti kehittyy.