Katumuotibrändi halusi auttaa vähävaraisten perheiden joulua – yhteydenottojen määrä kertoi karua kieltä Suomen tilanteesta

Osuma haastaa mukaan myös muita alan yrittäjiä.

Katu-uskottavimpien brändien joukkoon jo 15 vuoden ajan lukeutunut Osuma halusi jakaa joulumieltä lahjoittamalla tuotteitaan. Osuma pyysi Instagramissa yhteydenottoja, joissa vinkattaisiin vähävaraisia tai muuten apua tarvitsevia nuoria ja perheitä.

Jo ensimmäisen vuorokauden aikana tulleiden yhteydenottojen määrä yllätti. Osuman Jessica Jonsson-Palmroth kertoi Rumballe herkistyneensä sähköpostiinsa tulleista tarinoista ja lapsiperheiden ahdingosta tänä jouluna. Samalla kävi selväksi, ettei Osuma pystyisi auttamaan kaikkia avun tarpeessa olevia.

”Me halutaan haastaa muita tahoja mukaan, jotta mahdollisimman monen perheen joulu olisi erilainen kuin se olisi muuten”, Jonsson-Palmroth sanoo.

Osuma haastoi mukaan muita yrittäjiä, joiden toivoo lahjoittavan niin ikään tuotteitaan. Mukaan #lahjatjakoonhaaste-aihetunnisteella kulkevaan tempaukseen ovat toistaiseksi lähteneet levymerkki 3rd Rail, hiphop-oheistuotteiden myymälä Katin Tavara, oululainen katumuotikauppa Lucky Aki’s Full Throttle Shop, lastenvaatemerkki Pop & Co ja tuore katumuotibrändi Laiton. Muitakin brändejä on haastettu ja mikään ei estä osallistumasta muutenkaan.

Vuonna 2005 perustetun Osuman maalin- ja rystystenmakuista logoa on nähty räppärien yllä Kalliosta Kirkkonummelle ja Olarista Ouluun. Onpa brändin vaatteita vilahdellut televisiossakin Suomilovesta Farmi Suomeen. Osuma on kampanjoinut kiusaamista vastaan, lahjoittanut vaatteita lastenkodeille ja osallistunut hyväntekeväisyyteen muiden muassa Hope ry:n ja Icehearts ry:n kanssa. Kaduilla on kuiskittu myös monista muista hyväntekeväisyystempauksista, mutta brändillä ei ole ollut tapana keulia näillä.