Kommentti: Vetikö Kanye West jälleen kaikkia nenästä?

I Love It sisältää kolme koukkua. Yksi niistä on tarttuva biitti, toinen on törkyisen shokeeravat sanoitukset ja kolmas sen lyhyt kesto. Kanye West ei tehnyt tuoreinta hittiään vahingossa, kirjoittaa Tuomas Aflecht.

14.09.2018

Kanye West julkaisi tasan viikko sitten Lil Pumpin kanssa yhteiskappaleen I Love It. Mikäli sattui vilkuilemaan Spotifyn tai Apple Musicin globaaleja listoja, niin siellä komeilivat kärjessä edellä mainitut nimet. Tekipä kaksikko senkin ihmeen, että nousivat torstaina 13.9. Suomen Spotifyn kärkeen, siitä huolimatta, että Vain Elämää -ohjelman uusi kausi oli alkanut.

Videolla West ja Pump pomppivat käytävällä Robloxin mieleen tuovissa asusteissa, ilmeilevät hassusti ja seuraavat koomikko Adele Givensia kuin koira omistajaansa. Videolla on kaikkine hassutuksineen tähdätty siihen, että videosta tulisi viraali-ilmiö ja niin siitä myös tuli. Tästä todisteena West postasi omalle Instagram-tililleen Blake Webberin tekemän pilavideon.

Aiempaa viraalikikkaa on myöntänyt hyödyntäneensä Drake, joka tanssi kömpelösti Hotline Blingvideolla ja sai sekä lehdet, että nettikoomikot julkaisemaan materiaalia tuoreesta videosta. Parasta mahdollista promootiota, kunhan artisti on valmis nauramaan itselleen.

Spotifyn ja Apple Musicin kärkisijalle ei tosin pelkkä onnistunut musiikkivideo nosta, vaan biisin pitää kuulostaa myös hyvältä tai ainakin riittävän tasapaksulta päätyäkseen tehosoittoon. Henkilökohtaisesti voin todeta, että tämä Westin aikaisempia tuotoksia Fadea ja New Workout Plania muistuttava biisi kuulostaa hyvältä. Minun lisäkseni ovat samaa mieltä Spotifyn puolella päivittäin noin neljä miljoona muuta.

Nykypäivänä räppärit ovat tuoneet ysärin takaisin ja erikoistuneet mammuttimaisen pitkiin levyihin. Näiden tarkoituksena ei nykyisellään ole kunnianhimoinen taiteellinen näkemys, vaan rehellinen striimauslukujen maksimointi.

Jos maailman striimatuin räppäri Drake pistää levylleen 25 kappaletta, niin hän ei varmastikaan tee sitä miellyttäkseen fanejaan, vaan todennäköisesti myös miellyttääkseen omaa lompakkoaan. Kun Draken 100 miljoonaa fania laittavat uuden levyn soimaan etsien seuraavaa suosikkibiisiään, niin se merkitsee heti 250 miljoonaa uutta striimausta.

Striimauskulttuurissa jättihitit saavat lukuisia lisäklikkejä useimmiten vain siksi, että ovat helppoa käyttötavaraa ja sattuvat keikkumaan oikeilla soittolistoilla. Radioita arvostellaan samojen kappaleiden tehosoittamisesta, mutta sama meininki näkyy toimivan aivan ”tavallisten tallaajien” toimesta suoratoistopalveluissa. Samoja biisejä luukuttavat niin yleisö kuin isoimmat radiokanavat. Kanye West tietää tämän julkaisemalla vain kaksi minuuttia kestävän kappaleen.

Kun kappale ilmestyi, katsoin ensimmäiseksi sen musiikkivideon. Aluksi ihastuin videoon ja katsoin sitä silkasta huvituksesta monta kertaa. Olin siis jo koukussa viraali-ilmiöön. Tämän jälkeen kiinnostuin kappaleesta. I Love It kestää vain kaksi minuuttia ja loppuu kuin seinään. Huomasin, että pistin kappaleen soimaan yhä uudelleen ja uudelleen. Harvemmin kuuntelen mitään kappaletta seitsemää biisiä putkeen, on se miten hyvä tahansa. Lyhyt, reippaan kahden minuutin kesto kuitenkin mahdollisti tämän.

I Love It -kappaletta kuuntelin noin 15 minuutin ajan, joka tarkoittaa tässä tapauksessa seitsemää toistoa. West ei ole tehnyt tätä vahingossa, biisi lähes huutaa toistamaan itseään yhä uudelleen, koska ei tarjoa tyydytystä onnellisella lopulla, vaan menee ikään kuin mainoskatkolle. Biisin kuuntelemalla varmasti ymmärtää, mitä tarkoitan. Samalla kun video on lyhyt eikä sisällä yhtään mitään ylimääräistä, niin jopa internetissä itsensä turruttanut nuori jaksaa keskittyä siihen yhä uudelleen ja uudelleen.

Kaiken lisäksi musiikkivideo sai ensinäyttönsä Pornhubin juhlatilaisuudessa, jonka ohjaajana West toimi. Pelkkä tämän tyyppisen gaalatilaisuuden suunnittelu jo yksinään tarkoittaa lukuisia uutisotsikoita ja sitä kautta lisänäkyvyyttä kaikelle mitä Kanye West tekee. Toisinaan West on hyödyntänyt vastaavan pr-arvon julkaisemalla uusia vaatteita, joskus musiikkia.

Tänä ilmaisena uutisaikana West käytti siis jälleen tilaisuutensa ja julkaisi yhteiskappaleen jatkuvasti närkästystä herättävän junnuräppäri Lil Pumpin kanssa. Pelkästään jo Lil Pumpin kanssa yhteistyön tekeminen kerää yleisöä. Aitopäät haluavat pahoittaa mielensä, Lil Pumpin fanit taas ihastua. Kanye Westin fanit taas ovat tottuneet elämään hämärän rajamailla.

Vaikuttaa siltä, että West veti jälleen meitä kaikkia nenästä, eikä siihen tarvittu kuin yksi hyvä biitti ja musiikkivideo. Lähikuukaudet näyttävät, että muuttaako West maailmaa. Jos ja kun kappaleen voittokulku jatkuu, niin yritetäänkö biisipajoilla samaa kikkaa, kun vähemmän on enemmän.

Jatkossa kolme minuuttia kestävä single on jo pitkä?

Lisää luettavaa