Kuinka Tom Waits, Iggy Pop, Selena Gomez ja Rza pärjäävät zombimaailmanlopun syövereissä?

Jim Jarmuschin uusi elokuva on epätasainen hatunnosto George A. Romerolle, kirjoittaa Jukka Hätinen.

Adam Driver elokuvassa The Dead Don't Die.

The Dead Don’t Die
Jim Jarmusch

The Dead Don’t Die on a-luokan näyttelijöiden tähdittämä zombikomedia, joka tekee kunniaa b-luokan kauhulle. Ohjaaja Jim Jarmusch istuttaa näyttelijäkaartinsa Yhdysvaltojen sydänmaille, George A. Romeron zombielokuvia huokuvaan visuaaliseen maailmaan.

Bill Murrayn ja Adam Driverin esittämä pikkukaupungin poliisikaksikko kannattelee elokuvaa yhteiskemiallaan. Kaksikon lakoninen dialogi on usein hauskaa ja nokkelaa, mutta sortuu toisinaan ärsyttävään metatasoiluun ja neljännen seinän rikkomiseen.

Metsässä erakkona asuva Tom Waits on kolmas, ja miltei viimeinen, elokuvan kannalta tärkeä hahmo. Hänen tehtäväkseen, esimerkillään ja vakuuttavalla kertojaäänellään, lankeaa elokuvan yhteiskuntakriittinen osuus. Zombit eivät ole ainoastaan ihmislihan ja aivojen perään, vaan niiden asioiden, jotka tekivät heistä ”eläviä kuolleita” jo eläessään; yksi viinin, toinen wifin ja kolmas unilääkkeiden.

Muu hahmogalleria jää harmillisen ohueksi. Nimekkäät näyttelijät, kuten Chloë Sevigny, Caleb Landry Jones, Steve Buscemi ja Danny Glover, ovat tietenkin mainioita rooleissaan, mutta lopulta vain käveleviä zombisyöttejä. Iggy Pop on hulvaton elävä kuollut ja Rza kuriirifirma Wu-PS:n kuski. Selena Gomez käy vääntämässä katsojalle rautalangasta, että The Dead Don’t Die sisältää lukuisia viittauksia ja tribuutteja kauhugenrelle.

Kuten suurin osa yllä mainituista näyttelijöistä, myös Tilda Swinton on tuttu Jarmuschin aiemmista elokuvista. Swinton esittää The Dead Don’t Dien kiehtovinta hahmoa, hautaustoimiston uutta, ulkopaikkakuntalaista omistajaa. Hänen kohtalonsa korostaa tunnetta, että Jarmuschin käsikirjoitus on nippu ideoita, jotka on tyydytty nivomaan yhteen sen kummemmin miettimättä.

The Dead Don’t Die on visuaalisesti ”oikean näköinen”, mutta liian itsetietoinen ja -ironinen ollakseen elokuvana enemmän kuin ”hauska ja viihdyttävä”. Ei huono, mutta Jarmuschilta ja kaartiltaan olisi odottanut enemmän.

The Dead Don’t Die esitetään Flow-festivaalilla Finnkino Pop-up Cinemassa 10.8. ja 11.8. Elokuvateatteriensi-iltansa se saa 23.8.2019.