Massive Attackin Daddy G: ”100th Window oli aika kylmä tapaus, eikö vain?”

08.02.2010

Massive Attackin Daddy G kertoo, miksi yhtye tekee yhä kappaleita samoista aiheista kuin 90-luvulla.

Teksti: Teemu Fiilin, kuva: EMI

Daddy G:llä ei ollut osaa eikä arpaa Robert ”3D” Del Najan yksin tuottamalla Massive Attackin edellisellä albumilla, nuivahkon vastaanoton saaneella 100th Window’lla (2003). Kolmas alkuperäisjäsen, vannoutunut hiphop-mies Mushroom puolestaan erosi yhtyeestä jo vuonna 1999, koska hän oli tyytymätön suuntaan, johon Del Naja vei yhtyettä. Nyt Daddy G kuitenkin kertoo, että bändin sisäiset kemiat ovat kunnossa.

”Emme olleet oikeastaan työskennelleet 3D:n kanssa yhdessä sitten Mezzaninen (1998). Nyt meillä oli hyvä viba studiossa, yhteisöllinen, perhekeskeinen ympäristö. 100th Window tuli vain yhdestä perspektiivistä, 3D:n näkökulmasta ja psyykestä, ja se oli aika kylmä tapaus, eikö vain. Uudella levyllä tunnelma on lämpimämpi ja kutsuvampi, koska sitä oli tekemässä useampia ihmisiä. Kyse on siitä, että ihmisten välillä tapahtuu jotain jännittävää.”

Totta puhuen uusi Heligoland-albumikaan ei ole mikään piknik puistossa. Kannabispsykoottisen vainoharhan joukossa on kuitenkin myös valonpilkahduksia. Lyriikoissa yhtye peilailee tuttuun tapaansa yhteiskunnan nurjia puolia.

”Poliittinen näkymä ei ole muuttunut yhtään sitten 90-luvun alun. Maailmaa ravistelee taloudellinen lama, kuten tuolloinkin. Fasismi oli silloin kovassa nousussa, ja sama tapahtuu jälleen. Persianlahden sota vallitsi silloin ja vallitsee edelleen. Siksi teemme, ikävä kyllä, yhä kappaleita samoista asioista kuin 90-luvulla.”

Lue koko haastattelu Rumbasta 2/10.

Lisää luettavaa