Muun muassa Backstreet Boysille, Britney Spearsille, ’N Syncille ja Pinkille listaykkösiä takonut Max Martin paljastaa megahittien salaisuuden

01.03.2017

Tuottaja ja lauluntekijä Max Martin on kirjoittanut kolmanneksi eniten listaykkösiä. Hänen edellään ovat vain John Lennon 26:lla ja Paul McCartney 32:lla listaykkösellä. Martin on myös tuottanut 18 Yhdysvaltain ykkössingleä.

Matalaa profiilia pitävä ruotsalainen aloitti työskentelyn popmaailman huipulla 1990-luvun lopulla, kun hän oli mukana kirjoittamassa viime vuosikymmenten suurimpia popkappaleita kuten Britney Spearsin Baby One More Time ja ’N Syncin I Want You Back.

Hänestä on tullut popsammon takoja, josta jokainen supertähti haluaa osansa – ainakin The Weeknd, Taylor Swift, Adele, Katy Perry, Maroon 5Justin Timberlake ja Kelly Clarkson. Vuonna 2013 The Hollywood Reporter laski Martinin singlemyynneiksi 135 miljoonaa dollaria.

Los Angelesissa asuva Martin antoi haastattelun ensimmäistä kertaa 16:een vuoteen, jos ei oteta lukuun vuoden 2009 haastattelua Carolina Liar– yhtyeen tiimoilta. Hän kertoi ruotsalaiselle Dagens Industri Weekend -sanomalehdelle muun muassa taipumuksestaan erakkouteen ja miksi hän ei koskaan kuuntele radiota. Lisäksi Martin kiteytti täydellisen popkappaleen kirjoittamisen viiteen salaoppiin.

1. Ei ole kultaista sääntöä
”Mielestäni hyvän popkappaleen tulisi tuntua joltain kun sen kuulee. Kuulen kappaleita jotka ovat teknisesti erittäin hyviä, joissa kaikki on kohdallaan. Mutta jotta kappaleen voi tuntea, tarvitaan jotain muuta. On uskomattoman tärkeää, että kappaleen muistaa heti ensimmäisen tai toisen kuuntelukerran jälkeen. Jonkin pitää tarttua, jonkin joka saa sinut tuntemaan, että haluat kuulla kappaleen uudestaan. On olennaista, että sitä jää kaipaamaan.”

2. Luo tuttuuden vaikutelma
”Erään teorian mukaan pitää pystyä laulamaan kertosäkeen melodiaa säkeistönä. Esimerkiksi Princen I Wanna Be Your Lover. Säkeistö ja kertosäe ovat täsmälleen samat, mutta kuuntelijana tätä ei kertosäkeen erilaisen energian takia huomaa. Kun kertosäe tulee, tuntuu kuin olisit kuullut sen ennen, ja niin oletkin!”

3. Muuta kertosäettä aina
”Jos kuuntelet kappaleen ensimmäistä, toista ja kolmatta kertosäettä, ne eivät kuulosta samalta. Melodia ja muu pysyy samana, mutta energia muuttuu. Kaikessa on kyse kuuntelijan keskittymisen säilyttämisestä.”

4. Lauluäänet ovat tärkein osa
”Laulamiseen liittyy todella paljon psykologiaa. Jos artistilla ei ole hyvä päivä, tai hänellä on tylsää, minun täytyy muuttua valmentajaksi ja saada heidät suoriutumaan parhaimmalla tavalla kun on sen aika. Yksi tapa on tuoda heidät pois mukavuusalueeltaan. Valmennan heitä kokeilemaan uusia asioita.”

5. Älä tukahduta kuulijaa
Minulla on paljon teorioita tästä aiheesta. Jos teet säkeistön, joka on hyvin rytmikäs, kannattaa tehdä jotain yksinkertaista vastapainoksi. Pitempiä nuotteja. Jotain joka ei ala samalla iskulla.Tätä selittäessäni pelkään, että kuulostan siltä, kuin kaikki olisi minulle näin selvää, mutta niin ei ole. Tärkeintä on aina miltä kappale tuntuu. Teoriat ovat käteviä työkaluja silloin kun tuntuu joutuneensa umpikujaan, eikä tiedä mitä tehdä seuraavaksi. Esimerkiksi Taylor Swiftin Shake It Off – säkeistön jälkeen tarvitaan muutama pitempi nuotti, jotta kuulija ehtii vastaanottaa kaiken.

46-vuotias Abbaa, Kissiä ja Princeä ihaileva Martin on voittanut yhdysvaltalaisen tekijänoikeusjärjestön ASCAP:n vuoden lauluntekijän yhdeksän kertaa kaikkiaan ja kuusi kertaa peräkkäin.

Lisää luettavaa