Kilpailuviranomaiset eivät salli täyden monopolin syntyä levy-yhtiöiden fuusiossa, joten Universalin on laihdutettava pottia. Parlophonen mukana kaupan on hirmuinen joukko musiikkitaivaan kiintotähtiä.
Kuva: EMI.
Financial Times -lehden mukaan Universal Music on päätynyt järeään ratkaisuun saadakseen EU:n kilpailuviranomaiset sietämään Vivendin ja Citigroupin välisen levy-yhtiökaupan. EMI:stä pitää haihduttaa ehkä jopa kaksi kolmannesta, jotta pahat puheet määräävästä markkina-asemasta unohtuisivat. Näyttävänä eleenä yrityksen kruununjalokivi, Parlophone, pannaan kaupan. Merkki on tuttu muiden muassa Coldplayn, Pet Shop Boysin, Gorillazin ja herra ties minkä mega-artistin levynkannesta.
Aiemmin puhetta oli ollut muiden, pienempien levymerkkien myymisestä joko erikseen tai Parlophonen yhteydessä. Mute, Chrysalis (ilman Robbie Williamsia) ja Ensign mainitaan NME:n artikkelissa. Mieli kuitenkin muuttui, Universal yrittänee selvitä pelkällä Parlophone-diilillä. Ehkä myyntihaluttomuuden taustalla vaikuttaa sekin, että BMG Rights Management – Bertelsmannin ja rahoitusyhtiö KKR:n yhteistyöhanke – olisi kenties kiinnostunut ostamaan paketin.
Nytkään myyjä ei aivan jokaista herkkupalaa anna kilpailijoilleen. The Beatles ja muutamat muut arvokkaammat artistit pysyvät Universal-EMI:n katalogissa, osti Parlophonen kuka hyvänsä.
NME-lehdessä kummastellaan kaupantekoa sikäli, että muitakin ostajia olisi ollut. Eksentrinen miljardööri Richard Branson on näet ilmaissut tahtonsa ostaa takaisin itselleen vanha Virgin-levy-yhtiönsä. Valitettavasti raha puhuu: FT:n mukaan Citigroup vaatii sopimuksen mukaan Universalia pulittamaan massit (1,1 miljardia puntaa eli 1,4 miljardia euroa) syyskuun loppuun mennessä, sanovat kilpailuviranomaiset mitä tahansa. Parlophonen pikaisella myymisellä on siis ihan oikeakin kannustin.