Richard Bransonilta ei kysytty: Universal myy Parlophonen – pitää Beatlesit

30.07.2012

Kilpailuviranomaiset eivät salli täyden monopolin syntyä levy-yhtiöiden fuusiossa, joten Universalin on laihdutettava pottia. Parlophonen mukana kaupan on hirmuinen joukko musiikkitaivaan kiintotähtiä.

Kuva: EMI.

Financial Times -lehden mukaan Universal Music on päätynyt järeään ratkaisuun saadakseen EU:n kilpailuviranomaiset sietämään Vivendin ja Citigroupin välisen levy-yhtiökaupan. EMI:stä pitää haihduttaa ehkä jopa kaksi kolmannesta, jotta pahat puheet määräävästä markkina-asemasta unohtuisivat. Näyttävänä eleenä yrityksen kruununjalokivi, Parlophone, pannaan kaupan. Merkki on tuttu muiden muassa Coldplayn, Pet Shop Boysin, Gorillazin ja herra ties minkä mega-artistin levynkannesta.

Aiemmin puhetta oli ollut muiden, pienempien levymerkkien myymisestä joko erikseen tai Parlophonen yhteydessä. Mute, Chrysalis (ilman Robbie Williamsia) ja Ensign mainitaan NME:n artikkelissa. Mieli kuitenkin muuttui, Universal yrittänee selvitä pelkällä Parlophone-diilillä. Ehkä myyntihaluttomuuden taustalla vaikuttaa sekin, että BMG Rights Management – Bertelsmannin ja rahoitusyhtiö KKR:n yhteistyöhanke – olisi kenties kiinnostunut ostamaan paketin.

Nytkään myyjä ei aivan jokaista herkkupalaa anna kilpailijoilleen. The Beatles ja muutamat muut arvokkaammat artistit pysyvät Universal-EMI:n katalogissa, osti Parlophonen kuka hyvänsä.

NME-lehdessä kummastellaan kaupantekoa sikäli, että muitakin ostajia olisi ollut. Eksentrinen miljardööri Richard Branson on näet ilmaissut tahtonsa ostaa takaisin itselleen vanha Virgin-levy-yhtiönsä. Valitettavasti raha puhuu: FT:n mukaan Citigroup vaatii sopimuksen mukaan Universalia pulittamaan massit (1,1 miljardia puntaa eli 1,4 miljardia euroa) syyskuun loppuun mennessä, sanovat kilpailuviranomaiset mitä tahansa. Parlophonen pikaisella myymisellä on siis ihan oikeakin kannustin.

Lisää luettavaa