Sanomasta merkittävä peluri Suomen festivaalikesään

Sanoma Media Finland ostaa N.C.D. Productionin.

Wiz Khalifa esiintyy ensi kesän Summer Upissa.
Julius Töyrylä

Sanoma Media Finland ostaa Suomen suurimpiin tapahtumajärjestäjiin kuuluvan N.C.D. Production Oy:n ja sen konserniyhtiöiden festari-, konsertti- ja risteilyliiketoiminnan ja liittää sen osaksi Nelonen Mediaa.

Kaupassa Sanomalle siirtyvistä festivaaleista tunnetuimmat ovat Summer Up, South Park, RMJ, Suomipop-festivaalit, Iskelmä-festivaali, Tammerfest, Himos Juhannus, Kuopiorock ja Wanaja Festival. Konserteista mainittakoon yhteistuotantona toteutettavat Nightwishin konsertti Lahdessa ja Popedan stadionkonsertti Tampereen Ratinassa.

Ostettavan liiketoiminnan liikevaihto oli viime vuonna noin 20 miljoonaa euroa. Tapahtumaliiketoimintaa pyörittämään perustetaan uusi yhtiö Nelonen Media Live Oy, josta Sanoman omistusosuus on prosenttia. Yhtiön toimitusjohtajaksi siirtyy Nelonen Median markkinointipäällikkö Anssi Nevalainen.

”Nelonen Mediassa on musiikin ympärille luotu uudenlainen toimintamalli, jossa radiokanavat, tv:n musaohjelmat, persoonat ja nyt myös entistä enemmän live-tapahtumat toimivat saumattomasti yhdessä”, Nelonen Median liiketoimintajohtaja Kari Laakso kommentoi.

Kaupan toteutuminen edellyttää tiettyjen ehtojen täyttymistä, kuten Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnän. Kaupan odotetaan toteutuvan muutaman kuukauden kuluessa.