Soundcloudista ensimmäinen suoratoistopalvelu, joka maksaa sille artistille, jota fani kuuntelee

Palvelu tiedotti siirtyvänsä user centric -malliin.

SoundCloud

Soundcloud tiedotti ottavansa käyttöön niin sanotun user centric -tulonjakomallin. Tämä tarkoittaa, että yksittäisen käyttäjän kuukausimaksuista ja mainosnäytöistä muodostuvat tulot jaetaan niille artisteille, joita tämä kuuntelee. Tämä malli on reilu etenkin pienemmille artisteille, joilla on lojaaleja faneja.

Yksinkertaistettu esimerkki: Kuuntelet kuukauden aikana 150 kertaa Artistin 1 kappaletta X ja 50 kertaa Artistin 2 kappaletta Y. Kun kuukausimaksustasi on vähennetty palvelun kulut, 75 prosenttia jaetaan Artistille 1 ja 25 prosenttia Artistille 2.

Spotify ja muut suuret suoratoistopalvelut käyttävät pro rata -tulonjakomallia. Siinä kaikkien käyttäjien kuukausimaksuista ja mainosnäytöistä muodostuvat tulot laitetaan samaan pottiin, joka sitten jaetaan kaikkien kappaleiden striimausten perusteella. Tästä mallista hyötyvät suuret artistit, joita kuunnellaan palvelussa eniten.

Yksinkertaistettu esimerkki: Kuuntelet kuukauden aikana 150 kertaa Artistin 1 kappaletta X ja 50 kertaa Artistin 2 kappaletta Y. Kun kuukausimaksustasi on vähennetty palvelun kulut, se siirretään samaan pottiin kaikkien muiden käyttäjien kuukausimaksujen kanssa, ja jaetaan palvelun kokonaisstriimimäärien mukaan eli suosituimmat artistit saavat osuuden myös niiden käyttäjien kuukausimaksuista, jotka kuuntelevat aivan muuta musiikkia.

Soundcloudissa on kaksi maksullista tasoa: 5,99 euroa kuukaudessa maksava Go ja 9,99 euroa kuukaudessa maksava G0+.