Googlen sponsoroiman tutkimuksen mukaan 85% kansasta vastusta musiikin jakamista internetissä.
Kuva: Atlantic.
Ars Technican mukaan kädenvääntö on seuraavanlainen: Johtaako musiikin laiton verkossa jakaminen siihen, että ihmiset ostavat vähemmän musiikkia, vai voisiko musiikin helppo saatavuus toimia markkinointina kuluttajille ennestään tuntemattoman musiikin osalta ja täten tuoda lisää ostajia?
Hankala kysymys, mutta muun muassa Classic Rockin uutisoima tutkimus viittaisi varovasti jälkimmäiseen. Googlen sponssaama tutkimus näet osoittaa, että P2P (Peer-to-peer) -musiikinjakeluun syyllistyvät kuluttajat myös ostavat musiikkia laillisesti 30% enemmän kuin muut kuluttajat. Kolumbian yliopiston toimittama tutkimus keskittyi Yhdysvaltain ja Saksan kansalaisiin.
Ei liene mitenkään ihmeellistä, että Googlen rahoittama tutkimus tuottaa tällaista tietoa, Googlea kun on nimenomaan kritisoitu siitä, ettei se rajaa laittomia jakelusivustoja ulos hakutuloksistaan. P2P-käyttäjiä ei myöskään voi suoraan verrata globaalisti ja kritiikittä kaikkien kuluttajien musiikkihankintoihin, sillä valtaosa kansasta ei käytä kovinkaan paljon rahaa musiikkiin. Kriittistä vertailua kaivataan.
Tutkimuksen perusteella jopa 80% vastanneista hyväksyy ostettujen äänitteiden jakamisen perheen kesken ja 60% laajentaa tämän koskemaan myös kaveripiiriä. Saksalaiset vastaajat olivat myöntyväisempiä siihen, että laittomasta lataamisesta pitäisi seurata jokin rangaistus, mutta selkeä enemmistö ihmisistä ei kuitenkaan olisi valmis internet-valvonnan lisäämiseen.