Tältä kuulostaa uusi aalto – haastattelussa Cledos, jonka uudella singlellä vierailee Mikael Gabriel

Cledos valtavirtaisti suomiräpin, joka ei kuulosta suomiräpiltä.

Eerika Leinonen

Kaikki tähänastiset Cledos-haastattelut ovat alkaneet samalla tavalla: aluksi on hämmästelty saavutusten ja niihin kuluneen ajan suhdetta. Tämä artikkeli ei tee poikkeusta, sille sen verran poikkeuksellinen on tämän itähelsinkiläisen artistin uran aloitus.

Debyyttisingle Töis on ladattu Youtubeen yhdeksän kuukautta sitten. Sitä seurasi kiinnitys PME:n talliin, joka taas vei hädin tuskin täysi-ikäisen räppärin Suomen suurimmille lavoille JVG:n kutsumana.

Emma-ehdokkuus vuoden tulokkaaksi tuli plakkariin, kun uraa oli alla alle puoli vuotta. Palkinnon sai lopulta Leo, joka tunnetaan edelleen paremmin kiitospuheensa kiroilusta kuin biiseistään. Ainakin jos suoratoistopalveluiden keräämiä numeroita vertaa Cledosin vastaaviin.

”Tuntuuhan se hullulta, että biisi, minkä tein varastossa frendien kanssa, rikkoi Youtubessa just miljoonan katselun rajan ja kohta kaksi milliä Spotifyssa”, Cledos sanoo.

Cledos myöntää, että nämä merkkipaalut nostavat omia fiiliksiä ja motivoivat tekemään lisää musiikkia. Suosio ei ole kuitenkaan mittari, jota hän miettii musiikkia tehdessään.

”On mulla välillä sellaisia ajatuksia, että mitä jos seuraava biisi floppaa, mutta ei se ole mikään pelko. Mä teen loppujen lopuksi musaa itselleni. Sellaista soundia mitä haluan itse kuulla, sellaista soundia mitä mun frendit haluaa kuulla. Luulen, että siinä on myös suosion syy.”

Niin, se soundi, josta Cledos puhuu. Sitä on kutsuttu suomiräpin uudeksi aalloksi tai ihan vain uudeksi aalloksi.

”Moni on sanonut, että mä toin uuden aallon Suomeen. Mä en ole välttämättä samaa mieltä. Moni on tehnyt tällaista soundia, mutta olen ehkä onnistunut tekemään siitä mainstreamia. Olen tuonut massoille sitä.”

Annetaanpa uuden tyylisuunnan airuen kertoa itse, mitä sillä sitten tarkoitetaan.

”Miten muotoilisin tämän. Tämä saattaa kuulostaa tyhmältä”, Cledos miettii.

”Uuden aallon räppi ei kuulosta enää suomiräpiltä. Kun kuuntelet muutamankin vuoden takaisia biisejä, niin ne kuulostaa suomiräpiltä. Vaikka räppään suomeksi, niin ei se kuulosta lainkaan samalta kuin esimerkiksi mitä Kube tai Gettomasa tekisivät.”

Tähän uuteen aaltoon Cledosin lisäksi mielletään artisteja kuten Ibe ja Versace Henrik. Mikä tekijöitä yhdistää?

”Jos et keskity sanoituksiin, niin et huomaa että musiikki on suomalaista. Mutta jos kuuntelet, niin läpät ja niiden leveli yhdistää, vaikka jokaisella on oma tyyli.”

Läpät, sepä se. Räppi, etenkin Suomessa on mielletty varsin lyyriseksi ja tarinapainotteiseksi. Onko lyriikoiden merkitys muuttunut ”vanhaan kouluun” verrattuna?

”Voi olla, että on muuttunut. Ainakin siinä soundissa, mitä teen ja kuuntelen. Täytyy olla läppiä, jotka on hiton läppiä, mitkä kuulostaa hauskoilta ja on nokkelia. Ei tarvitse välttämättä olla tarinaa tai diipimpää tarkoitusta, mutta täytyy kuulostaa hyvältä, flow’n on oltava tarkka ja kova.”

Voisi kuvitella, että tällainen ei miellytä edeltävän polven artisteja. Cledos myöntää itsekin ajatelleensa niin, mutta kertoo saaneensa positiivista palautetta konkareilta kuten Paleface ja Eevil Stöö.

”Olen jutellut monien og-äijien kanssa ja yllättynyt, että kaikki ovat fiilanneet mua tosi paljon. Jotenkin ne on hiffanneet mun meiningin ja tykkäävät siitä.”

Tänään julkaistulla singlellä Made in Italy on mukana ainakin 19-vuotiaan näkökulmasta katsottuna konkari. Mikael Gabriel tuntuu tuulettavan Vain elämää -ohjelman myötä tutuksi tulleita kumisaappaitaan ja antaa myrskyvaroituksen nälkäisestä räppiflow’sta.

”Kun kuulin MG:n versen, niin olin että shiiiiiiit. Kelasin, että äijä osaa pysyä ajan tasalla. Tässä on juuri sellainen flow, mitä tykkään kuunnella. MG ehkä ajatteli, että kun on Cledosin biisillä niin on vedettävä näin.”

Miten Mikael Gabriel sitten päätyi mukaan?

”Tapasin MG:n jo ihan ensimmäisten kesäkeikkojeni yhteydessä ja ajattelin, että meissä on jotain samaa. Tiesin heti, että haluan tehdä joskus biisin hänen kanssaan. Kun tein biisin italialaisesta muodista, niin tajusin heti, että MG on saatava tähän messiin.”

Räppärit eivät olleet juurikaan keskustelleet, mutta myös Mikael Gabriel oli huomannut Cledosin. Vain kuukautta Töis-singlen jälkeen julkaistu Mikael Gabrielin 6K-kappale sisältää viittauksen Cledosin biisiin.

”Jos en ole väärässä, niin MG on tosiaan fiilannut myös minua. Se helpotti kynnystä kysyä vierailua, lähetin vain viestiä, että olisi tällainen biisi, haluatko lähteä messiin. MG oli, että huh, todellakin.”

Vaikka Cledos on jo valtavirtaa, ainakin jos nuorilta kysytään, voi Mikael Gabrielin nimen ansiosta päätyä vielä laajempaan soittoon. Asiaan vielä vihkiytymättömille Cledosilla on viesti:

”Kuuntele tätä. Tämä on tulevaisuutta, baby!”