Teosto maksoi musiikintekijöille ja -kustantajille kesäkuussa 15,8 miljoonaa euroa

Julkaistu:

Noin 26 000 Teoston jäsenen pankkitilin saldo kasvoi, mutta miten järjestö selviää digiajan haasteista?

Teksti: Markus Hilden, kuva: Sony Music

Teosto ry tiedotti aamusella maksaneensa musiikintekijöille ja -kustantajille suurimman vuosittaisen tilityksensä, 15,8 miljoonaa euroa. Tiedote ei kerro tarkalleen, mitä superlatiivi ”suurin” tässä tapauksessa tarkoittaa – onko se suurin tämän vuoden neljästä tilityksestä vai historian suurin vai mitä.

Korvaukset tulivat pääosin viimevuotisista julkisista esityksistä ja myynnistä. Ulkomaalaisille musanikkareille maksetaan vastaavalta ajalta 19,6 miljoonaa euroa.

Teoston maine on kärsinyt muun muassa laajasti uutisoidun dj-lisenssijupakan vuoksi. Useissa kirjoituksissa (muun muassa Tero Uuttanan blogissa) järjestöä on kritisoitu siitä, että digitiedostojen käyttö dj-keikoilla on suhteettoman kallista. Tottahan se on, korvauspolitiikka ei mitenkään vastaa tämän päivän bisnestä, jossa käytännössä lähes kaikki musiikki on kuluttajalle helpoiten ja edullisimmin saatavilla verkossa muodossa tai toisessa, vieläpä laillisestikin. Ammatikseen levyjä soittavaa Teoston hinnoittelu kuitenkaan ei missään nimessä kannusta lailliseen lataamiseen.

Teosto on puun ja kuoren välissä: tilitetyt miljoonat näyttävät hyvältä tiedotteessa, vaikka musiikintekijää kohti summa on varsin pieni – nytkin rahaa sai noin 26 000 Teoston jäsentä, mikä tekee keskimäärin 607 euroa/henkilö. Jos latauksien asema nykyaikaistetaan, summa tipahtaa entisestään.

Ongelma on rakenteellinen, sillä Suomesta ja myös esimerkiksi Ruotsista puuttuu tyystin iTunes-kulttuuri, jossa ihmiset oikeasti ostavat rahalla yksittäisiä musiikkikappaleita verkkokaupasta. Meillä internet mielletään ennen kaikkea Spotifyn sekä laittomien latausten eli käytännössä rajattoman ilmaisen tai lähes ilmaisen musiikin lähteeksi. Toki myös muualla ollaan menossa streaming-kulttuurin suuntaan, mutta latauspalvelut ovat toistaiseksi kasvussa ainakin USA:ssa ja Britanniassa.

Kaikki lienevät yhtä mieltä siitä, että Teoston pitäisi seurata aikaansa paremmin, sillä sehän on musiikintekijän puolella.