Artistien tulojakaumaa käsittelevän yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan musiikin myyntituotoissa vallitsee valtava tulokuilu, jossa supertähtien muodostama äärimmäisen pieni eliitti hallitsee suurinta osaa tuloista.
Teksti: Jari Setälä, kuvat alla: MiDiA Consulting
Digitaalisen musiikin tulouttamiseen liittyvässä keskustelussa yksi käytetyimmistä käsitteistä on ollut jo pitkään niin sanottu pitkä häntä -teoria, jonka mukaan internet voisi mahdollistaa myös vähemmän suositun ja marginaalisemman musiikin myynnin kattavasti. Wired-lehden päätoimittaja Chris Andersonin alun perin vuonna 2004 esittelemän teorian mukaan fragmentoitunut ja monipuoliseen tarjontaan keskittyvä musiikkikatalogi voisi jopa olla yksittäisiin hitteihin ja suosituimpiin artisteihin keskittymistä kannattavampaa.
Yhdysvaltalainen konsulttiyritys MiDiA Consulting kuitenkin julistaa musiikin tulojakaumaa käsittelevässä uudessa tutkimuksessaan pitkä häntä -teorian käytännössä kuolleeksi, sillä tutkimuksen mukaan artistien välisessä tulojakaumassa vallitsee massiivinen epätasa-arvo eniten tienaavan eliitin ja pienempien artistien kesken.
Kaikista musiikin myyntituloista peräti 77 prosenttia päätyy nimittäin vain yhden prosentin suuruiselle artistijoukolle, joka koostuu musiikin suurimmista supertähdistä. MiDiA Consulting nimittää tutkimuksessaan tätä musiikkiteollisuuden vallitsevaa tulojakaumaa ”supertähtitaloudeksi”.
Kun musiikin kulutustottumusten painopiste siirtyi vähitellen verkkoon, odotettiin muutoksen myös tasoittavan ja demokratisoivan tulojakaumaa artistien kesken. MiDiA Consultingin mukaan digitalisoitumisella on kuitenkin ollut lähinnä päinvastainen vaikutus, sillä internetin musiikkipalveluiden käytön yleistyminen on itse asiassa vain vahvistanut tulojen keskittymistä supertähtien muodostamalle eliittijoukolle.
Tutkimuksessa syy tulojen epätasaiseen jakautumiseen vieritetään kuluttajille, jotka eivät olekaan odotetun mukaisesti syleilleet riittävästi verkkotarjonnan monipuolisuutta, vaan musiikin ylenpalttinen tarjonta on lamauttanut ja ylikuormittanut kuluttajat.
Alapuolella näkyy kaksi tutkimuksessa esitettyä tilastografiikkaa tulojakaumasta. Tutkimukseen voi tutustua tarkemmin täällä.