Warner Music aloittaa artistimetsästyksen Shazamin kautta – ”ensimmäinen joukkoistettu levy-yhtiö on syntynyt”.

24.02.2014

Tästä lähin aina kun käytät Shazamia, Warner Music saa tietää missä, mihin aikaan ja mitä etsien sitä käytät.

Teksti: Otso Karhu

Musiikkiapplikaatio Shazam on tehnyt musiikkijätti Warner Music Groupin kanssa yhteistyösopimuksen, joka mahdollistaa Warnerille Shazamissa etsittävän musiikin ja Shazamin käyttäjien toiminnan tietojen keräämisen. Täten Warner Music saa tiedot kaikista 420 miljoonan käyttäjän toimista, sisältäen käytön kellonajan ja päivämäärän, haetun kappaleen sekä sijaintipalvelujen ollessa käytössä myös applikaation käyttösijainnin.

Warner Musicin mukaan he pyrkivät hyödyntämään tietoja lupaavien artistien etsintään ja sitä kautta mahdollisimman optimaalisten artistikiinnitysten tekoon. Samalla Shazamin musiikkikirjastoon lisätään Warner Music Groupin tuotanto.

”Tämä on ensimmäinen joukkoistettu levy-yhtiö. Saamamme tieto auttaa meitä löytämään tulevaisuuden tähdet”, kertoi Warner Music Groupin toimitusjohtaja Rob Wiesenthal.

Applikaatio on ollut tuottelias. Viime Super Bowl -ottelussa Shazamia käytti 700 000 ihmistä yhtiön tarjottua ennennäkemättömän Bruno Mars -videon katsottavaksi applikaation käyttäjille.

Shazam-applikaatio pyrkii tunnistamaan kappaleita, mitä käyttäjä voi soittaa applikaatiolle. Tunnistettua kappaleen se tuo tiedot esimerkiksi kappaleen nimestä ja albumista. Applikaation yhtiön mukaan sillä on yli 420 miljoonaa käyttäjää yli kahdessasadassa maassa ja sitä käytetään arviolta 16 miljoonaa kertaa päivässä.

Lisää luettavaa