Youtube, tuo ilmaisen sisällön ihmemaa, on vihdoin siirtymässä Spotifyn ja Applen kaltaisten maksullisten musiikkipalvelujen apajille.
Google-omisteisen videojätin musiikkijohtaja Lyor Cohen paljasti SXSW-festareilla, että tuleva palvelu aikoo tarjota käyttäjille eksklusiivisia videoita, soittolistoja ja vilkaisuja artistien kulissien taakse – siis nimenomaan sellaista erikoissisältöä, jonka pitäisi vedota erityisesti intohimoisiin musiikinkuluttajiin ja faneihin.
Youtuben taktiikka on kuulemma ”turhauttaa ja vietellä” ilmaiskäyttäjät maksullisiksi asiakkaiksi. Eli vietellä yllämainitulla erikoissisällöllä, ja turhauttaa ilmaiskanavien yhä lisääntyvällä mainosmäärällä.
Bloomberg-lehden haastattelussa Cohen perustelee uutta suuntaa sillä, että Youtube haluaa tulla ”paremmaksi kumppaniksi musiikkiteollisuudelle”. Tämä on Cohenin mukaan nimenomaan hänen oma toiveensa, sillä miehen tausta on levy-yhtiöduuneissa Warnerilla ja kiertuemanagerihommissa muun muassa Run-DMC:n palkkalistoilla.
Youtuben säälittävät rojaltikorvaukset artisteille ja levy-yhtiöille kun ovat ikuinen kivi jokaisen musiikilla elantonsa tekevän toimijan sukassa.
”Kanavallamme on paljon ihmisiä, joita voimme turhauttaa ja vietellä kuukausimaksulliseen palveluun. Ja sitten kun teemme sen, voit uskoa, että kritiikki katoaa ja siitä kirjoitetut artikkelit katoavat”, uhoaa Cohen.
Huom, huom, kyseessä ei siis ole YouTube Redin uusi versio, vaan puhtaasti musiikille omistettu maksullinen palvelu. Mitään tämän tarkempaa tietoa asiasta ei ole, eli nimi ja virallinen käynnistelypäivämäärä ovat vielä bisnessalaisuuden verhossa,