Artistin valinta 11/11: Astrid Swan esittelee Pavementin viisi kovinta biisiä

Astrid Swan omisti kokonaisen levyn Pavement-covereille. Nyt laulajatar luettelee mielestään viisi Pavementin parasta kappaletta ja kertoo, mitä halusi lisätä alkuperäisiin versioihin.

Kuva: Soliti

Grounded (Wowee Zowee, 1995)

Grounded oli pakko sovittaa Hits (Pavement For Girls) -levylleni. Halusin ehdottomasti soittaa alkuriffit kitaralla, koska ne ovat alkuperäisessä niin koskettavat ja coolit. Minun versiossani kaikki on vain unisempaa ja elektronisempaa. Tämä on silti yksi levyni alkuperäiselle versiolle uskollisimmista tulkinnoista ja lempparibiisini Pavementilta.”


Cream of Gold (Terror Twilight, 1999)

”Tää biisi on levyni avauskappale ja aivan totaalisen erilainen kuin alkuperäinen. Pavement kuulostaa Nirvanalta enemmän kuin koskaan, mutta minun versioissani on pelkästään piano ja laulut. Cream of Goldissa on sellainen riffi ja nuottimaailma, että se kutsui helposti ihan uusiin suuntiin. Minä kuulostan noidalta tai joltain muulta epäilyttävältä ja vähän vaaralliselta tyypiltä. Terror Twilight -levy taitaa olla Pavementin levykokonaisuuksista mun lempparini.”

Zurich Is Stained (Slanted & Enchanted, 1992)

”Minun piti tehdä tästä diskoversio ja kuuntelin Kylie Minoguen jotain uutta singleä ymmärtääkseni, mistä se disko tehdään. No, ei siitä tullut kovinkaan disko, mutta vähän sinnepäin – jos haluaa tanssia hitaasti sunnuntai-aamuna, kun ei ole mennyt lainkaan nukkumaan. Alkuperäinen versio on tosi lyhyt, mutta keksin tehdä loppuun Kaija Saariaho -osuuden, joten biisi piteni muutamalla minuutilla.”


Shady Lane (Brighten the Corners, 1997), (Kuuntele Swanin versio tästä)

”Tietty. Parhainta melodisuutta, ja sitä paitsi multa toivottiin versiota tästä biisistä. Olin jo päättänyt, ettei sellaista tule, kun Shady Lane ei ole helppo versioitava. Se on niin tuttu ja niin oikeanlainen jo alkuperäisenä. Mutta sitten, kun olin tehnyt kahdeksan biisiä ja levyn piti olla valmis, en halunnutkaan lopettaa äänittämistä. Niinpä tein vielä tämän. Minun versiossani on lopetus kuin Hollywood-musikaalissa ja lauluriffi, joka ei liity alkuperäiseen mitenkään. Oikeastaan ainut, mikä liittyy, on laulumelodia ja oma yritykseni laulaa yhtä laiskasti kuin Malkmus itse.”

We Dance (Wowee Zowee, 1995)

”Tällä biisillä lauletaan mun lempipähkinöistäni ja piano soi. En kuitenkaan tehnyt tästä versiota levylleni, koska piano soi biisillä jo valmiiksi. En suoraan sanottuna keksinyt, mihin suuntaan voisin kaunista balladia venyttää. Tästä biisistä tulee mieleen Pavement-fanaatikot kyynelissä ATP-festareilla vuosi sitten.”

Artikkeli on julkaistu Rumbassa 11/11. Lue Hits (Pavement For Girls) -levyn arvio täältä.