Reppu selässä klubille – DJ Shadow’n ura kymmenellä biisillä

09.10.2013

Amerikkalaisen dj-kulttuurin, hiphopin ja elektronisen musiikin merkkihahmo DJ Shadow esiintyy tänä iltana Helsingin The Circuksessa ja kaikkiaan neljättä kertaa Suomessa. Josh Davis -nimellä siivilissä kulkeva kaveri tunnetaan paitsi korkean profiilin julkaisuistaan, myös muun muassa kärkkäistä kommenteistaan musiikkiteollisuudesta sekä lapsenomaisesta innostuksestaan levynkeräilyyn.

Toimittajamme Jukka Hätinen ja (pää)toimittajamme Teemu Fiilin tunnustautuvat molemmat massiivisiksi DJ Shadow -faneiksi. Illan keikkaa pohjustamaan he keräsivät molemmat viisi valintaa DJ Shadow’n parikymmenvuotisen uran varrelta.

Teksti: Teemu Fiilin & Jukka Hätinen, kuva: DJ Shadow

Teemu Fiilin ja 5x DJ Shadow

DJ Shadow’n ikoninen 1990-luvun soolotuotanto (käytännössä vuoden 1996 esikoisalbumi Endtroducing ja sitä edeltävät ja seuraavat singlet) on samaan aikaan artistin siunaus ja kirous. Siinä missä ikoninen debyyttilevy on samplepohjaisen musiikin merkkipaalu, on se myös jarruttanut artistin uraa merkittävästi. Sen jälkeen kun Shadow’n faneille ei ole tuntunut kelpaavan enää juuri mikään hänen julkaisemansa musiikki. Saatikaan yksikään yritys uudistua ja kokeilla uusia soundeja. DJ Shadow ei ole kuitenkaan suostunut lannistumaan debyyttilevynsä klassikoita soittavaksi nostalgia-aktiksi, vaan pyrkii koko ajan etsimään uutta. Valintani miehen katalogista liikkuvat ”perinteisen” Shadow-soundin ja toisaalta itselleni hyvin mielenkiintoisten uudistumisten välimaastossa.

DJ Krush: Meiso (DJ Shadow Klub Mix)

DJ Shadow’n toiselle trip hopin originaattorille, japanilaiselle DJ Krushille tekemä Meiso-kappaleen remiksaus ilmestyi samana vuonna kuin Endtroducing (1996). Se on kuitenkin verrattaen vähäeleinen ja riisuttu rap-biisi. Shadow’n muhkeat rummut sekä rauhalliset, pyöreää melodista luuppia piirtävät koskettimet muodostavat pohjan The Rootsin Black Thoughtin räppäykselle. Kolmen minuutin paikkeilla Shadow soittaa pienet, maukkaat skrätsit, mutta pysyy hyvin ruodussa. Rajuimmat palat on selvästi säästetty omalle debyyttilevylle.

UNKLE: Be There feat. Ian Brown

Brittiläisen Mo’ Wax -merkin perustajan James Lavellen kanssa tehty UNKLE-yhtyeen debyyttilevy Psyence Fiction (1998) oli käytännössä DJ Shadow’n toinen albumi Endtroducingin jälkeen. Levy nojasi lähes täysin Shadow’n biitteihin, mutta Shadow’n omasta tuotannosta sen erotti korkean profiilin vierailijat, kuten Thom Yorke, Mike D, Kool G Rap ja Richrd Ashcroft, Sekä myös Ian Browne, jonka laulama eeppinen singleraita Be There oli alkujaan albumilla instrumentaalina nimellä Unreal. Laulettu versio oli alkujaan vain bonusraitana Psyence Fictionin erikoispainoksella, mutta puoli vuotta albumin ilmestymisen jälkeen se julkaistiin singlenä.

DJ Shadow: Dark Days

Brittiohjaaja Mark Singerin dokumenttielokuvaan Dark Days (2000) tehty tunnusmusiikki edustaa Endtroducingilta tuttua tunnusomaista DJ Shadow -soundia. New Yorkin hylätyissä metrotunneleissa asuvista kodittomista kertovaan dokumenttiin istuu DJ Shadow’n tumma ja tunnelmallinen musiikki kuin nakutettu. Jousin ja näkkileipäkitaroin maustettu tunnari vie mielen maanalaisiin sfääreihin, vaikkei olisi itse dokumenttia koskaan nähnytkään.

DJ Shadow: You Can’t Go Home Again

Kakkoslevy The Private Press (2002) osoitti ensimmäisiä viitteitä, että DJ Shadow on liikkumassa trip hop -soundista ja reppuräpistä poispäin. Jo levyn ensimmäinen single You Can’t Go Home Again oli kuulaine syntsasoundeineen ja reippaine tempoineen lähempänä viileää elektroa kuin Shadow’n alkuaikojen samplekollaasia. Tavaramerkkimäinen rumpusoundi ja kerroksittaiset, eri tahdeissa kulkevat melodiat paljastavat jäljet sylttytehtaaseen. Huomioitavaa: tämä videoversio on albumilla kuultavaa originaalia reilut pari minuuttia lyhyempi editti. Preferoimme toki alkuperäistä.

DJ Shadow: 3 Freaks featuring Turf Talk & Keak Da Sneak

Jos kakksoslevy The Private Press haastoi jo joitakin Shadow’n kapeakatseisimpia faneja, syyskuussa 2006 ilmestynyt The Outsider sai suurimman osan heistä raivon valtaan. DJ Shadow oli inspiroitunut 2000-luvun klubirap-soundista, crunkista sekä varsinkin Bay Areaa tuolloin ravisuttavasta hyphy-liikkeestä. Salamannopeaan räppäykseen, autoiluun ja hassuihin tansseihin painottava hyphy jäi ehkä suhteellisen lyhytaikaiseksi ilmiöksi (vaikka ken tietää, ehkä se vielä nousee uudestaan!), mutta The Outsiderin biiseistä ainakin 3 Freaks jää eloon tyylimuodon melko puhdalinjaisena edustajana. Tätä kappaletta Shadow on tiettävästi soittanut keikoillaan ainakin vuoden 2011 kiertueillaan.

Jukka Hätinen ja 5x DJ Shadow

Kuten Teemu Fiilin omassa introtekstissään kirjoitti, DJ Shadow’n esikoisalbumi ja sitä ympäröineet sinkut ovat Shadow’lle sekä kirous että siunaus. Olen valintojeni kanssa niitä sällejä, jotka DJ Shadow’n uraa jarruttelevat. Reppu pysyi tiukasti selässä ja jalansijat visusti ysärillä alla olevia kappaleita kootessa. Kaivoin maitolaatikoista itselleni ikimuistoisia DJ Shadow’n tuottamia biittejä ja esittelin muutaman hänen ystävänsä.

DJ Shadow: Hardcore [Instrumental] Hip-Hop

Juuri ennen debyyttialbuminsa julkaisua DJ Shadow naitti huvikseen useamman tunnetun samplen ja tuli luoneeksi kuumille mutta cooleille räppiklubeille tehdyn bängerin. Välillä vähän sinne päin sohittu raffi skrätsäys istuu kokonaiskuvaan täydellisesti. Is it good enough for you? Grand Funk -samplella, totta munassa.

Divine Styler & DJ Shadow: Divine Intervention

DJ Shadow on aina toimittanut lujimmin iskevät ja raskaimmin tipahtavat rumpubreikit. Tässä Divine Styler pääsee ratsastamaan Soul Patrolilta nyysityn aggressiivisen kompin päälle ja tulee samalla tehneeksi varmaan uransa tiukimman suorituksen.

DJ Shadow: The Number Song (Cut Chemist Party Mix)

DJ Shadow’n Endtroducing-debyyttialbumilta voisi valita minkä kappaleen tahansa, mutta kaikki osaavat samplepohjaisen hiphopin kulmakiven ulkoa. Annetaan Cut Chemistin vääntää synkästi jurnuttava The Number Song uuteen uskoon.

Dr. Octagon: Waiting List

Shadow’lla oli näppinsä pelissä myös Kool Keithin ug-räppiklassikolla. Automatorin kanssa kimpassa tuotettu Waiting List soljuu psykedeelisesti, kun Dr. Octagonin vastaanoton potilaat päätyvät ruumishuoneelle.

Latyrx: Latyrx

Oli selvää alusta asti, että viimeisessä valinnassa täytyisi olla Solesides-edustusta. Valinta oli kuitenkin vaikea, sillä DJ Shadow tuotti tälle kollektiiville nipullisen backpacker-räpin kultakauden klassikkostygejä. Hiphopin saralla aidot hämmennyksen hetket ovat kortilla, mutta tämä biisi tarjosi aikanaan sellaisen.

DJ Shadow’n tausta hyväksikäyttää, Tel Avivista Kaliforniaan muuttaneen, Aminadav Alonin vuonna 1974 elokuvaan Once säveltämää psykedeelistä elektronista melodiaa. Juuri kun unimaiseen biittiin on tuudittautumassa, Lateef the Truthspeaker ja Lyrics Born alkavat sylkemään. Molemmat aivan omia säkeistöjään, samanaikaisesti, toistensa päälle.

DJ Shadow: All Basses Covered (DJ Set)
9.10.2013 klo 22.30
Helsinki, The Circus
Liput 25 €

Lisää luettavaa