Kaikki tämä sataa J. Karjalaisen laariin – Arviossa kirjavan tekijäjoukon Nyt kolisee -raplevy

18.04.2014

Nyt kolisee -kokoelma on parhaimmillaan juuri silloin, kun se ei ole kunnianosoitus tai henkilönpalvontaa, vaan kappaleet ovat selvästi omia teoksiaan”, kirjoittaa Joonas Kuisma arviossaan.

Teksti: Joonas Kuisma, kuvassa: Paleface

Eri esittäjiä: Nyt kolisee
Warner
3-puoli

nytkolisee Karri Miettinen eli Paleface on Suomen crossoverin Robin Hood, ja nyt hän ratsastaa jälleen. Miettistä on jo vuosia kiinnostanut hiphopin yhdistäminen toisiin musiikkilajeihin. Tehtynä on muun muassa irwinmäisen protestilaulun ja rapin liitto (Helsinki–Shangri-la, 2010), balkankaahailut GG Caravanin kera ja jazzpörhistely Ricky-Tick Big Bandin kanssa (Burnaa, 2013).

Paleface oli silti parhaimmillaan silloin, kun hän vielä itse mietti, miten hiphopia tehdään eikä sitä, mitä hiphopilla voi tehdä. Vaikka Back to Square Onen (2000) tasoista biisiä Paleface tuskin enää ikinä piipustaan sylkee, on hänen kekseliäisyyttään arvostettava.

Nyt Miettinen on päättänyt teetättää suomirapin kärkijoukolla uudet versiot J. Karjalaisen Et ole yksin -levyn (2013) jokaisesta kappaleesta. Syntyi anagrammin mukaan nimetty Nyt kolisee. Anagrammi on hyvä metafora myös levyn syntyperiaatteelle: Karjalaisen biisit on pilkottu ja laitettu uuteen järjestykseen, jolloin on syntynyt uusia kappaleita.

Nyt kolisee on laadultaan epätasainen. Tuottajat ovat onnistuneet tehdessään laajan skaalan eri hiphopin osa-alueisiin kuuluvia kappaleita. Erityisesti RoopeK:n ylivoima hämmentää. Lähde, uusioversio Kurkien äänistä, on mahtavan omaääninen kokonaisuus, joka mutatoi Karjalaisen jenkkirallin RPK:lle tyypilliseksi painajaismaisemaksi.

Kokoelma on parhaimmillaan juuri silloin, kun se ei ole kunnianosoitus tai henkilönpalvontaa, vaan kappaleet ovat selvästi omia teoksiaan. Siinä onnistuu myös Asa Mennyt mies -muokkauksellaan. Jostain syystä sama kappale on tuotettu uudelleen vielä albumin lopetusraidaksi. Hölmöä.

Solonen & Kosola sortuu Miljoona vuotta -kappaleessaan ontuviin viittauksiin Karjalaisen tuotannosta, mutta heidän positiivinen flow’nsa ja perinteinen sample-biittinsä tarttuvat. Monien räppäreiden kappaleissa on kuitenkin vahva sivuprojektin maku.

Nyt kolisee osoittaa, että Suomen hiphop-skene tekee tällä hetkellä mielenkiintoisinta ja uudistavinta työtä popmusiikin saralla. Jopa pöhöttynyt suomirock vääntyy moneen tyylisuuntaan ja mielenmaisemaan. Silti albumi kolisee J. Karjalaisen laariin. Suurkiertueen ja Emma-gaalamenestyksen jälkeen hän saa jälleen uuden mainostilan, joka tuo saman kaman eri yleisösegmentin soittimiin.

Arvio on julkaistu Rumbassa 4/13.