Pieniä äänielokuvia korville – Hittikarusellissa vieraana Sara Chafak

Vuoden viimeisen Hittikarusellin vieraana on SARA CHAFAK, Miss Suomi vuosimallia 2012. Tänä syksynä Tilt 2.0 -peliohjelman juontajana aloittanut Chafak kuuntelee musiikkia koko ajan ja kaikkialla. Hänen päivänsä voi mennä pilalle huonon biisin takia, mutta mikä kappale saa hänet ajamaan kolarin?

Markus Paajala
Taylor Swift
Gorgeous
2,4

Gorgeous on kolmas single Taylor Swiftin odotetulta kuudennelta levyltä Reputation. Kappale edustaa Look What You Made Me Don ja …Ready for Itin jälkeen hieman perinteisempää Taylor Swift -soundia.

”Kauanko tämä biisi kestää? Tsiisus. Tämä tuntui siltä kuin katsoisi ylipitkää tylsää elokuvaa. Anteeksi, olen hirveän raadollinen mielipiteissäni aina, kun kyse on musiikista. Olen tosi tarkka musiikin suhteen. Myös oman musiikkini. Sitten, kun sitä joskus tulee julki, en ota itseeni, jos sitä arvostellaan.

Tämä teki minut jotenkin hirveän levottomaksi. Tässä biisissä ei tapahtunut mitään. Ei ylämäkeä, eikä alamäkeä. Se oli todella tasainen.
Tämä oli aika samanlaista materiaalia, jota Taylor on koko ajan tehnyt. Hänellä on muutama huippuhyvä biisi, mutta en muista niiden nimiä. Ääh, ei tämä oikein napannut.

Tykkään kyllä ylipäänsä popista. Se kehittyy ja muuttuu koko ajan. Aina tulee uusia twistejä.

Kappaleissa tykästyn tavallisesti biitteihin, omaperäisyyteen, uusiin soundeihin ja lyriikoihin. Minulle on tärkeää, että biisin sanomaan voi samastua, vaikka ei itse kävisikään läpi sellaista, mistä biisissä puhutaan. Tarinaan pitää kuitenkin voida mennä mukaan.

Samalla tavalla kuin hyvä näyttelijä, hyvä biisi on uskottava. Laulaja voi olla taitava, mutta jos häneltä puuttuu uskottavuus ja karisma, se ei toimi. Artistin pitää olla oma outo persoonansa eikä mennä johonkin muottiin.”

Töölön Ketterä
Renegade Master
5,0

Renegade Master on grime-duo Töölön Ketterän tuorein sinkkujulkaisu. Artistin mukaan kappaleella korostuu Töölön Ketterän omaehtoisuus ja oma visio.

”Töölön Ketterä on vain nimenä tuttu. Hienoa, että Suomessa jengi herää ja tekee omaa juttuaan, mutta tämä skene ei ole sellaista, jota kuuntelisin. Tästä tuli hirveän levoton olo. Tulee mieleen, että olisi jollain superkiireisellä aerobic-tunnilla. Opettaja vetää ihan sata hatussa!

Kiva uptempoinen ja energinen biisi. Tämä saa vanhemmatkin ihmiset hytkymään! Tässä oli vähän liikaa samaa tyyliä kuin VilleGallella. Jäin kaipaamaan omaperäisyyttä.

Hirveä roasti! Kun minulta tulee musiikkia ulos, jengi ampuu sen heti alas. Kaivan tässä kuoppaa itselleni.

Tykkään kyllä räpistä. Sitä voi vetää niin monella eri tavalla. Tykkään räppäreissä omasta flow’sta. Drake tai 21 Savage ovat tästä hyviä esimerkkejä. Pidän nyansseista, ne tekevät räpistä mielenkiintoista.

VilleGalle-skeneä ja PME-artisteja enemmän olen tykästynyt Tasoi-levy-yhtiön artisteihin, kuten Kingfish, Pastori Pike, Brando, Djangomayn ja tietysti MG.

Tykkään siitä, mitä maahanmuuttajataustaiset nuoret tuovat musiikkiskeneen. Se on sikafreesiä ja tuntuu aidolta.

JVG:n Sara Chafak -biisillä esiintyminen oli tosi mielenkiintoinen ja hauska kokemus. Se oli ensimmäisiä kosketuksia musaskeneen. Olen kehittynyt paljon siitä. Se oli nopea keissi. Se tuli yllättäen, ja sitten sitä oltiinkin yhtäkkiä mukana.”

Morrissey
I Wish You Lonely
2,0

I Wish You Lonely on toinen single Mozzerin uudelta albumilta Low in High School. Albumi on herättänyt jo etukäteen kohua kansikuvallaan ja kauhua kappaleennimillään, kuten Israel ja The Girl from Tel-Aviv Who Wouldn’t Kneel.

”Oh my god. En tiedä, mitä tekisin tällä biisillä. Yritin kuvitella, että kävelen klubille. Ei toimi. Kävelen loungeen. Ei toimi. Salille. Ei hitto, ei. Autossa. Varmaan ajaisin kolarin.

Tämä herättää tosi sekavia fiiliksiä. En tiedä, olenko surullinen vai masentunut vai iloinen tai mikä päivä tänään on. Ei, ei…

Hän on yli 50-vuotias? Tsiisus. Minusta tuntuu, että olen tähän liian nuori. Tämä oli niin laimea, ettei minulla ole tähän edes oikein mitään kommentoitavaa.

Kappaleen sanomakin meni ihan ohi, koska tämä oli niin raskasta kuunneltavaa. Aivoni eivät jaksaneet panostaa sen prosessoimiseen. Tämä vei kaikki energiat.

Omasta mielialastani 98 prosenttia riippuu musiikista. Koko päivä voi olla pilalla, jos kuuntelen kolme minuuttia kakkaa musiikkia.

En tiedä olenko ihan terve, kun kuuntelen musiikkia koko ajan. Ihan sama missä olen, minulla on koko ajan napit korvissa. Saan aina kuulla huutoa siitä: ’Sara ihan oikeasti, tämä on sosiaalinen tilanne, et voi kuunnella täällä musiikkia’. Mutta minä kuuntelen yhdellä korvalla!

Kun kuvasimme Selviytyjien tulevaa uutta kautta kuusi viikkoa Filippiineillä, kaikkein vaikeinta oli, kun ei ollut musiikkia. Meni hyräilyksi sekin kuukausi! Jengi oli, että ’Sara turpa kiinni!’”

Hän
Ei enää auta
2,4

Muun muassa Teksti-tv 666:n ja French Filmsin jäsenistä koostuvan Hän-yhtyeen kolmas julkaisu Ei enää auta tuo mieleen Miljoonasateen klassikon Lapsuuden sankarille.

”Kiitos (keskeyttää kappaleen ensimmäisen kertosäkeen jälkeen). Tästä tuli mieleen biisi, jota opetetaan yläasteella, ja jota koko luokan täytyy sitten musiikkitunnilla laulaa. Vähän niin kuin Mombasa. Soundista tuli positiivisesti mieleen myös Rauli Badding Somerjoki. Tässä ei kuitenkaan ollut sellaista koukkua, joka jäisi mieleeni ja saisi minut palaamaan tähän.

En välitä suomirockista, mutta iskelmästä tykkään. Se herättää tunteita. Iskelmään pystyy samaistumaan, etenkin jos sen vetää niin hyvin kuin esimerkiksi Johanna Kurkela. Hän on yksi all-time favorite. Menen kananlihalle, kun sanon hänen nimensäkin! Toinen suosikkini on Suvi Teräsniska. Se on kaunista. Korvani tykkäävät!

Olen todella huono käymään keikoilla. Olin ensi kerran festareilla kolme vuotta sitten. Sielläkin olin musajengin kanssa. Joskus voisi mennä festareille oikein kunnolla, sinne lavan eteen bailaamaan.

Aloin kuunnella musaa ihan skidinä. Tykkäsin kaikesta: Lou Began Mambo No. 5:sta ja sellaisista, mitä siihen aikaan oli. Fröbelin palikat oli myös tosi in!

Lapsena en pystynyt nukkumaan, jos äiti ei laittanut minulle klassista musiikkia soimaan. Kotona vanhemmat kuuntelivat musiikkia koko ajan. Se olisi ollut aika piinaavaa, jos en olisi itse tykännyt siitä!”

Alma & French Montana
Phases
8,9

Phases on Suomen tämän hetken musiikillisen ykkösvientituotteen Alman ja räppäri French Montanan yhteiskappale. Syyskuussa uutisoitiin, että sitä on mainostettu peräti New Yorkin Times Squarella.

”Alma on huikea mimmi, ei pelkästään artistina vaan myös persoonana. Hänellä on mieletön soundi. Tässä kappaleessa on myös hyvä koukku. Tykkään, kun Almalla lähtee noita sen omia nyansseja, koukkuja ja melodioita.

Pidän myös siitä, että Alman kappaleet ovat erilaisia. Joka kerta tulee jotain uutta.

Hänellä on oma ainutlaatuinen soundinsa. Se ei mene käsikirjoituksen mukaan. Monet tekevät musiikkia varman päälle tai vain sen takia, että heillä on brändi, jota pitää myydä.

Kuka tahansa voi opetella laulamaan teknisesti hyvin, mutta jos ei ole omaperäistä soundia, josta laulajan heti tunnistaa, se on vähän blääh. Teknisesti taitavia laulajia on niin paljon. Sen näkee, jos katsoo vaikka jenkkien Idolsia.

Tykkään artisteissa omaperäisyydestä. Musiikin pitää tulla artisteista itsestään ja luonnostaan. Se on harvinaista. Almalla on se. Tähän verrattuna esimerkiksi Taylor Swift kuulostaa kornilta.

Kuuntelen levykokonaisuuksia, jos levy on hyvä, kuten Frank Oceanilla tai Beyoncélla. Heillä kaikki biisit ovat hyviä, eikä niistä tule, että ’äh, next’. Enemmän kuitenkin kuuntelen kappaleita. Useimmilla artisteilla on yksi, kaksi hyvää biisiä. Harva pystyy siihen, että albumilla kaikki kappaleet ovat hyviä.”

Haloo Helsinki!
Tuntematon
9,5

Tuntematon on Haloo Helsingin ”epävirallinen tunnussävelmä” Aku Louhimiehen uuteen Tuntematon sotilas -elokuvaan. Kappale löytyy myös yhtyeen tuoreelta Haloo Box! -cd-boksilta.

”Ihanaa! Yksi Ellin vahvuuksia on, että hän osaa luoda kappaleesta kokonaisuuden, johon ei kyllästy, sellaisen, jossa on alusta loppuun muuttuvia asioita. Haloo Helsingin kappaleet ovat kuin pieniä äänielokuvia korville.

Tykkään Ellin lyriikoista. Hän on taitava artisti. Haloo Helsingin tekemänä melankolinen suomirock toimii. Kyse on siitä, miten asiat ilmaisee. Joillain artisteilla on se aura. Ellillä ja Almalla se on.

Olen itsekin mukana Tuntematon sotilas -elokuvassa. Näyttelen siinä venäläistä tarkka-ampujaa, joka on vangittuna ja hakattuna.

Suosikkiartisteja minulla on paljon. Suurimpia suosikkejani ovat Toni Braxton, Whitney Houston ja Anna Eriksson. Tykkään myös sellaisista itämaisista isoista nimistä, kuten Nancy Ajram ja Elissa.

Kuuntelen musiikkia ihan laidasta laitaan, välillä jopa kappaleen kielestä riippumatta. Jos biisi iskee, se vain iskee. Jos sanat ovat kielellä, jota en ymmärrä, yritän ottaa niistä selvää. Sitten pystyn ­baunssaamaan sitä biisiä, kun tiedän suurin piirtein, mistä on kyse.

Kun asiat ilmaistaan oikealla tavalla, kiinnostaa kuulla, mitä artistilla on sanottavana. Ilmaisutaito on tärkeää, niin puheita pitäessä kuin musiikissakin. Asiat voi sanoa niin, ettei ketään kiinnosta, tai sitten tylsänkin asian voi sanoa niin, että jengi tahtoo kuulla lisää. It’s all about the energy!”