2Pacin kuolemasta on kulunut 20 vuotta – suomiräppärit kertovat omia muistojaan kenties siitä maailman legendaarisimmasta räppäristä

Räppärit kertovat tarinoita omien 2Pac-valintojensa takaa.

Tupac ”2Pac” Amaru Shakur kuoli tasan 20 vuotta sitten. 2Pac nousi jo elinpäivinään maailman arvostetuimpien rap-nimien joukkoon ja legenda on vain kasvanut kuoleman jälkeen. Monet nykypolven räppärit toteavat usein 2Pacin omaksi innoittajakseen ja esimerkiksi Kendrick Lamarin viime vuonna julkaistu To Pimp A Butterfly -albumi sisälsi roimasta viittauksia 2Pacin suuntaan. Kuten kuvitteellisen keskustelun 2Pacin kanssa.

2Pacin legendaarisuutta on hankala ja oikeastaan edes turha yrittää tiivistää muutamaan lauseeseen. 2Pacin musiikki oli monipuolista ja elää voimakkaana edelleen.

Pyysimme suomiräppäreitä kertomaan heidän oman 2Pac-suosikkinsa ja perustelemaan, että mitä räppäri heille merkitsee. Vastauksia tuli laajalla skaalalla. 2Pacin kappaleiden sanoituksissa esiintyi niin gangsta-elämä kuin vakavamielisempi kantaa ottavuus ja sama näkyy myös listauksissa. Lue alta suomiräppäreiden valinnat.

Stepa: ”2pacin on pakko olla Gettomasan lähisukulainen. Molemmilla hirveä halu ja tarve tehdä räppiä. Heillä molemmilla myös halu menestyä siinä. Itse taas mieluummin teen kaikkea muuta ja sitten päivän pääteeksi haluan tehdä räppiä päivän tapahtumista.

2Pacista voisin kertoa paljon. Eniten harmittaa se, että jossain vaiheessa alkoi tarvitsemaan suojelua jengiläisiltä. Tämän jälkeen 2Pacin suu alkoi soimaan lujasti ja dissauksia lensi ympäri Yhdysvaltoja. Helppo se huutaa, kun on kovien äijien ympäröimänä, mutta aina näyttää olevan joku kovempi jätkä, joka voi tehdä hullumpia asioita. Näin se näyttää rikosmaailmassa menevän. Vaikka gangstarap-aikana 2pac oli hurjassa vireessä, niin maailma menetti monipuolisen biisin kirjoittajan, joka osasi puhua muistakin asioista kuin mitä perinteiseen gangstarappiin kuuluu. Letter 2 my unborn child on hyvä osoitus siitä.”

Heikki Kuula: ”Dear Mama on must kova. Haluisin itekkin tehä mutsibiisin, joka ei olis aivan korni.”

Brädi: ”Näin äidin poikana olisi helppo vastata ’Dear Mama’, mutta nostan silti ykköseksi laajalti yhdeksi 90-luvun hiphopin merkittävimmiksi eepoksiksi laskettavan All Eyez On Me -tuplalevyn avaavan Ambitionz Az A Ridah -biisin, vuodelta 1996. Suge Knight oli juuri maksanut tyhjätaskuisen 2Pacin takuut vankilasta, ja signannut miehen pahamaineisen Death Row Recordsin riveihin. Siitä alkoi Pacin ”thug life” -vaihe. Omasta mielestäni kyseessä oleva levy on ehdottomasti parhaita, ellei paras – tuplalevy genressään ja se oli gangsta-räppipäissään murrosiän kanssa taistelevalle nuorelle Brädille todella merkittävä levy.

Avausraita Tha Dogg Poundin Dazin tuotantoineen ottaa uhkaavuudellaan ja asenteellaan heti todella vakuuttavasti luulot pois, ja mulla tulee edelleen siitä kylmät väreet. Tietyllä tapaa se on mulle yhä merkkipaalu siitä, mitä täydellinen gangsta-rap -biisi on puhtaimmillaan. Transitio entisestä, enemmän tai vähemmän runopojasta Death Row -ajan gangstabossiksi kiteytyy oivasti tuossa biisissä. Tuli fiilis, että nyt tullaan kovaa ja tämä äijä on tosissaan, out for a vengeance. 2Pac on mulle todella tärkeä artisti ja olen sitä mieltä, että vastaavia kavereita ei ole juuri hänen jälkeensä genreemme tullut. Pacissa oli jotain syvempää, gangstailujenkin ohessa. Jotain samaa mitä Bob Marleyssa, Michael Jacksonissa ja niin edelleen. Pac oli koko maailman räppäri ja sorrettujen ääni. Ei ole sattumaa, että Pac puhuttaa tänäkin päivänä. Suurmiehistä puhutaan. Miehistä, jotka koskettivat koko maailmaa.”

Paleface: ”I Wonder If Heaven’s Got A Ghetto. Olin noin kuukausi sitten Matren ja Myka 9:n kanssa Kalifornian rundilla. Tämä biisi soi Friscon keikan jälkeen Elbo Roomissa ja muistui taas mieleen. Hitto, että on vahva biisi! Tässä kuuluu Tupacin tuotannon tietoisempi puoli. Monesti korostetaan peluri- ja gangsta-aspekteja. Tupacin äitihän on Musta Pantteri ja poliittinen aktivisti Afeni Shakur ja yhteiskuntakriittinen kasvatus kuuluu biisin lyyrikoissa. ”I’m tired of being poor and even worse I’m black / my stomach hurts so I’m lookin for a purse to snatch…” Kappale avaa todellisuutta jossa monet afroamerikkalaiset nuoret edelleen elävät. Siksi se resonoi edelleen niin voimakkaasti. Muistetaan, että lähes puolet amerikkalaisista elää köyhyydessä ja Jenkeissä on vankiloissa nyt enemmän nuoria mustia miehiä kun 1860-luvulla orjuudessa. Laini poliisiväkivallasta ei voisi olla ajankohtaisempi: ”When they ask me, when will the violence cease? / When your troops stop shootin niggaz down in the street…”

Kiinnostavan biisistä tekee myös se, että Tupac pohdiskelee tässä omaa kuolemaansa. Biisin introssa kuullaan uutissample siitä kun Pac joutui ensimmäisen kerran ammutuksi ’94.

Lisäksi kappaleen musiikkivideo on klassikko! Thelonius Monk soittaa taivaassa pianoa ja Tupac hengaa Äiti Teresan, Huey P. Newtonin ja Jimi Hendrixin kanssa.”

Aksim: ”Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z… oli kai eka biisi, jonka kuulin Tupacilta ja siitä lähtien olin fani. Kylmät väreet kun biisi alkoi ja Esg:n alas pitchattu ”ufo”-sample lähti soimaan. Sen päälle hullu alkuspiikki ja sitten ne rummut. Ja lopuksi Tupacin hypnoottinen ääni täynnä übermaskuliinista uhoa. En tietenkään tuolloin tiennyt sampleista mitään, mutta toi saundi syöpyi mieleen. Kesti 20 vuotta, että kehtasin koskea samaan sampleen, vaikka se oli jo tuolloin melko käytetty höyste. Kelasin, että pitää olla aika kova biitti, että tuolla kehtaa raidaa. Lopulta halusin nostaa hattua tuolle samplelle ja stricly 4 my niggazin fiilikselle ja heitin saman saundin Kemmurun Lainsuojaton-biisin kertosäkeeseen, vähän kuin kirsikaksi kakulle. Tän biisin johdosta 2pacin strictly oli mun eka cd jonka ostin, kun viimein saatiin cd-soitin. Jyväskylän kaupoissa oli tuolloin noin 15 levyn kokoelma, joten kävin hakemassa sen Hesan reissulla Aleksanterinkadun Fazerista, jossa tuolloin oli kai kattavin räppilevyhylly mitä tiesin.”

Seksikäs-Suklaa: ”2 of amerikaz most wanted. ’So I’ma get smart, and get defensive and shit and put together a million march, for some gangsta shit.’
Täs biisis on niin paljon tunnetta! Kertoo miten siisti on juhlii, kun saavuttaa oman määränpäänsä. Tupac ja Snoop sylkee et miten ollaan tässä ja tehtiin tämä, nyt juhlitaan. Samaan aikaan Tupac puhui niistä äijistä jotka haluavat nähdä, että se floppaa. Deathrowin ihan oma saundi tässä biitissä. Tää on mulle sellainen biisi mitä kuuntelen kun on kaikki hyvin ja tili näyttää hyvältä. Huhujen mukaan jengi sanoo, että Tupac on nähty Puhoksella ja se on vege nykyään. En usko noit huhuja, että se elää!”

Haamu: ”Keep ya head up. Valitsin tämän biisin, sillä tässä on positiivinen viesti yhdelle sorretuimmista ihmisryhmistä Yhdysvalloissa: köyhille mustille naisille. Kappale on omistettu alunperin Latasha Harlinsille, 15-vuotiaalle tytölle, joka tuli kauppiaan tappamaksi Los Angelesin mellakoiden yhteydessä.

Tupac osoittaa ristiriitaiset käsitykset naisista kulttuurissa ja rohkaisee miehiä kohtelemaan naisia ja lapsia kunnioituksella. Rohkaisee pitämään pään pystyssä, vaikka yhteiskunta lyö kapuloita yksinhuoltajaperheiden rattaisiin. Yksinhuoltajaperheessä kasvaneena tää biisi kosketti teini-ikäisenä paljon.

Tää biisi monien muiden joukossa muistuttaa, että Tupac oli rohkeasti kantaaottava räppäri ja aikansa suurimpia roolimalleja nuorisolle. Harva ottaa kantaa ja näyttää suuntaa päästessään tuohon asemaan. Tupac oli hyvien puolella. Tätä soihtua kantaa nykyään Kendrick Lamar.”