Ruger Hauer, Teflon Brothers ja Pyhimys – kolmiodraaman ainekset kasassa?

Ruger Haueria ja Teflon Borthersia yhdistää yksi kotimaisen hiphopin tuotteliaimmista tekijöistä: Pyhimys, joka vaihtoi takahuonebörstat sponsoriskumppaan yhden illan aikana. Molemmat yhtyeet rikkovat uusilla levyillään suomiräppiin piintyneitä perinteitä – toinen genreen kuulumattomilla kokeiluilla, toinen popkoukuilla. Mikä muu heitä erottaa ja yhdistää?

Teksti: Marko Ylitalo, kuva: Monsp

Kuten kaikissa vaikeissa asioissa, ottaa aikansa ennen kuin yksi sanoo sen ääneen.

”Te olette molemmat mustasukkaisia Mikosta!”

”Puhuja on Henri Pulkkinen, ja hänet tunnetaan artistinimellä Paperi T. Puheenaiheena oleva Mikko on Mikko Kuoppala, joka tunnetaan Pyhimyksenä. Molemmat kuuluvat rap-trio Ruger Haueriin.

Kyse ei ole mistä tahansa kolmiodraamasta: Paperi T suuntaa sanansa Ruger Hauerin kolmannelle jäsenelle Tommi Langenille eli Tommishockille ja Teflon Brothersin Heikki Kuulalle.

Teflon Brothersiin kokoonpanoon kuuluu Pyhimyksen lisäksi Jani Tuohimaa eli Voli, joka julkaisi musiikkia yhdessä Kuulan kanssa jo ennen Tefloneja.

Kuviot saattavat kuulostaa monimutkaisilta. Mutta juuri siksi nämä viisi räppäriä ovat kokoontuneet saman pöydän ääreen puhumaan Ruger Hauerista ja Teflon Brothersista.

Molemmissa mukana oleva Pyhimys istuu luonnollisesti keskellä, Ruger-jäsenet hänen oikealla puolellaan ja Teflon-muusikot vasemmalla. Erityisesti eri bändeihin kuuluvat Heikki Kuula ja Tommishock puuttuvat toistensa sanomisiin.

Ja nyt, runsaan tunnin jälkeen, siihen taisi viimein selvitä syy: kolme plus kolme on tässä yhtälössä vain viisi. Riittääkö Pyhimyksestä kaikille? Ja kaikkialle?

Vaikka triojen vastakkainasettelu on keinotekoista ja turhaa – samaa piiriähän tässä ollaan –, ei Tommishock kiistä Paperi T:n väitettä. Päinvastoin.

”Hyvä, että sanoit sen. Olemme Heikin kanssa käytännöllisiä tyyppejä. Molemmat kelataan keikkoja ja sitä, mitä niistä tulee ja mikä meidän hype on.”

Nyt huolettaa, miten Pyhimys pystyy hoitamaan leiviskänsä kunnialla sekä Ruger Hauerissa että Teflon Brothersissa. Molemmat bändit kun ovat yhtä aikaa ajankohtaisia.

Ruger Hauer julkaisi lokakuussa kakkoslevynsä Erectus, joka otettiin vastaan erittäin hyvin. Suomen virallisella myyntilistalla albumi nousi sijalle 16, mutta moni musiikki-intoilija nosti sen henkilökohtaisessa vuoden levyt -listauksessaan vieläkin ylemmäs.

Teflon Brothers puolestaan siirtyi Monsp Recordsilta (jolle Ruger Hauer edelleen levyttää) monikansallisen Universalin alamerkille Johanna Kustannukselle. Yli kaksi vuotta väsätty kolmas albumi Valkoisten dyynien ratsastajat ilmestyi tammikuun lopussa.

Molempien kokoonpanojen keikkamyynnistä vastaava mies, ohjelmatoimisto Ramin välityksen toimitusjohtaja Pyhimys, ei näe asetelmassa mitään ongelmaa. Päällekkäisistä esiintymisistä ei ole ennenkään tarvinnut murehtia.

”Ei ole tullut edes buukkauksia samalla päivälle. Siksi en näe tässä mitään ristiriitaa. Enkä koe olevani kummankaan bändin keulakuva”, hän perustelee.

Teflon Brothersin Heikki Kuula ajattelee asiasta toisin:

”Uudella levyllä kaikki on maksimointia, eikä siihen sovi se, että on useampi bändi.”

Ruger Hauerin Tommishock yhtyy väitteeseen, mutta täysin päinvastaisesta syystä.

”Pelissä on aika paljon. Ollaan päästy vuosien tekemisen jälkeen siihen, että voidaan vetää keikkaa ympäri maata ja tehdä musiikkia isommalla skaalalla”, hän sanoo ja jatkaa osoittaen sanansa suoraan Pyhimykselle:

”Olen monesti kysynyt, miten sun pää ja fysiikka kestävät rundaamisen ja muun. Sulle on tulossa ihan sairas vuosi. Olet seuraava Cheek.”

Karkeasti lokeroiden Teflon Brothers pyrkii valtavirtasuosioon, kun taas uugeempi Ruger Hauer pysyttelee sen ulkopuolella.

Pyhimyksen mielestä ongelma on oikeastaan positiivinen ja korkeintaan teoreettinen, sillä Teflon Brothersin aikaisempaa suurempi menestys ainoastaan mahdollistaisi kiertueiden organisoimisen entistä toimivammin.

”Samoista keikkamestoista ei ainakaan tule taistelua. Jos teidän levy menee isosti läpi, niin te vedätte ilonoissa ja onneloissa. Meillä on omat mestat. En menisi stadionille mihinkään Pelastakaa kummilapset vittu huumeilta -konserttiin. Fuck that. Ellei sitten liksa olisi kohdillaan”, sanoo Tommishock puolivakavissaan.

Esimakua tulevista kiireistä saatiin edellisyönä, kun Ruger Hauer heitti keikan Helsingin Kalliossa ja Teflon Brothers kuvasi musiikkivideota ydinkeskustassa.

”Yhtäkkiä tulee kymmenen samannäköistä Hunks-jäbää vastaan, ja kaikki ilman paitaa. Kuluu hetki, ja sitten tulee kaksikymmentä naisversiota. Seuraavaksi näen Stigin ja DJPP:n mimmimeress䁔, kuvailee Paperi T, joka oman esiintymisensä jälkeen kävi katsomassa kuvauksia helsinkiläisessä uimahallissa.

”Siellä tajusin, että onhan tämä aika erilaista kuin Ruger Hauerin keikalla Mascotissa.”

Seksikkäin jäbä -videossa näkyy paitsi tuotesijoittelu kuohuviineistä älypuhelimiin myös raha – siis maksimointi, kuten Heikki Kuula sanoo.

”Jos meidän olisi pitänyt tehdä omalla budjetilla bling-blingin näköinen video, ei siitä olisi tullut yhtä hyvä. On absurdia, että saatiin kunnon budjetti, vaikka koko homma on lähtenyt ihan läpäst䁔, Pyhimys sanoo.

Sekä Seksikkäin jäbä -kappaleen että kesällä ilmestyneen Lähestymiskieloja-singlelohkaisun taustabiitit tehtiin alkujaan hittirapduo JVG:tä korvalla pitäen. Myös JVG lähti Monspilta läpilyöntinsä jälkeen.

Pyhimys kertoo, että toimivista biiteistä on kilpailua, koska ne kuulostavat valmiiksi hiteiltä. Taustan päälle tarvitsee vain kirjoittaa tarttuva hokema – eikä senkään tarvitse välttämättä olla kovin kummoinen.

”Se on täysin eri peli kuin se, että yrittää tehdä jotakin omaa ja erikoista, joka kuuluu olennaisesti Ruger Haueriin”, hän sanoo.

Teflon Brothers satsasi näkyvyyteen jo ennen varsinaista levynjulkaisuaan, mutta Ruger Hauerilta ei ole ilmestynyt ensimmäistäkään videota, vaikka albumi on ollut kaupoissa jo kuukausia. Alun perin Teflon Brothersin piti julkaista uutuutensa ennen Ruger Haueria, mutta levyn tekeminen viivästyi, jolloin jälkimmäinen pusersi omansa valmiiksi muutamassa kuukaudessa.

”Kolmas levymme ei olisi yhtä hyvä, jos se olisi tehty pienellä budjetilla. Tavallaan koko levy on tarina vaihtoehtoisesta todellisuudesta, jossa me ollaan isoja tähti䁔, Pyhimys sanoo ja ”meillä” hän tarkoittaa Teflon Brothersia.

Syksyllä Pyhimys kirjoitti blogiinsa, kuinka hän elättää itsensä musiikilla ilman hittejä – niin että tekeminen on ennen kaikkea antoisaa eikä ensisijaisesti tuottoisaa.

Todennäköisesti hänen taloudellinen tilanteensa kohenee jo lähitulevaisuudessa. ”Onko tässä alkavan vuoden tarttuvin biisi?” kysyttiin YleX:llä, kun Seksikkäin jäbä -kappale sai ensisoittonsa uudenvuodenaattona.

”Ruger Hauerin ja Teflon Brothersin ero on siinä, että teiltä tulee cd-single. Mitä järkeä siinä on?” Paperi T tivaa.

”Ylenkin jengi näkee, että Aki Roukala on ottanut meistä vitun hyvät kuvat singlen kanteen”, Heikki Kuula vastaa, johon Pyhimys lisää:

”Just niin! Teflon Brothers on kokonaisvaltainen juttu, kun taas Ruger Hauer puhtaasti musiikillinen.”

Pyhimyksen mielestä kokoonpanoilla ei hänen itsensä lisäksi ole mitään muuta yhteistä kuin rapmusiikki genrenä. Aikaisemmin bändeillä oli yhteinen dj, mutta yhtäläisyyksiä on karsittu, jotta ero olisi mahdollisimman selkeä niin tekijöille kuin yleisöllekin.

”Jos ajatellaan lopputuotetta eli musiikkia ja mistä lähtökohdista sitä tehdään, niin mielestäni kokoonpanot ovat aivan erilaiset. Teflon Brothers on hauskaa parodiaa, Ruger Hauer tosi synkkää hiphop-maailmaa”, Pyhimys määrittelee.

Hänen mielestään Teflon Brothersissa on samankaltaista huumoria kuin esimerkiksi Petri Nygårdissa, mutta ei kuitenkaan ”yhtä palikkaa”. Pikemmin kieroa.

”On Ruger Hauerissakin aika paljon ironiaa ja ironiantajua mukana, vaikka soundimaailma on ihan päinvastainen kuin Teflon Brothersilla. Biiseissä on erilainen tempo, erilaiset rakenteet, erilaiset flow’t, erilaiset aiheet. Soundipolitiikka tekee kuitenkin isoimman eron”, määrittelee Ruger Hauerin Tommishock, joka on miksannut Teflon Brothersin levyä.

Siinä missä Valkoisten dyynien ratsastajilla kuullaan edellä mainittujen Stigin ja DJPP:n lisäksi Mira Luotia, Meiju Suvasta, Olavi Uusivirtaa, VilleGallea ja Gaselleja, pääsevät Ruger Hauerin Erectuksella ääneen Davo, Joose Keskitalo, Samae Koskinen sekä Sin Cos Tanissa ja Villa Nahissa laulava Juho Paalosmaa.

Pyhimyksen mielestä vierailijoiden erilaisuus kuvastaa ennen kaikkea hiphop-piirien ulkopuolelta tulevan Paperi T:n roolia Ruger Hauerissa.

”Minusta on ihan yhtä hauskaa tehdä biisi Stigin kuin Joose Keskitalon kanssa, mutta Henkka (Paperi T) tuo bändiin tiettyä linjaa, mitä omassa tuotannossani ei ole”, hän sanoo.

”Mutta jos yrität olla liian viileä, niin sä vain haalenet”, Tommishock heittää.

Viime vuosi oli räppäreille kiireinen muutenkin kuin Ruger Hauerin ja Teflon Brothersin julkaisujen takia. Heikki Kuula ja Pyhimys julkaisivat Katuvisioita-albumin taiteilijanimillä Perhosveitsi-Heikki ja Lika-Aki. Sillä vieraili myös Paperi T. Tommishockilta ilmestyi Uhanalainen muukalainen -soolo, jolla niin ikään kuultiin Pyhimystä.

Tämä vuosi vaikuttaa vähintään yhtä tuotteliaalta, sillä sekä Tommishock että Paperi T julkaisevat levylliset omaa materiaalia. Todennäköisesti niilläkin kuullaan loppuja läsnä olevasta viisikosta. Ei siis ihme, jos räppäreiden tekemiset menevät maallikoilta toisinaan sekaisin.

”Parhaat biisit säästän itselleni”, sanoo neljä sooloalbumia julkaissut Heikki Kuula.

”Sen takia sinulta ei olekaan tullut omaa levyä vähään aikaan”, Pyhimys iskee vyön alle.

Pyhimys on samaa mieltä siitä, että omille julkaisuille säästyy kaikista suurimmat ideat. Tosin toissa vuonna hän ilmoitti lopettavansa soolouransa kahdeksannen albuminsa jälkeen.

”Eli Teflon Brothersin ja Ruger Hauerin olemassaolon perimmäinen syy on se, ettet vain enää keksinyt tarpeeksi hyviä biisi-ideoita itsellesi, joten sinun oli pakko perustaa kaksi bändiä, joihin kanavoit huonot ideasi?” Paperi T kysyy.

Pyhimys kiistää perustaneensa kumpaakaan kokoonpanoa ja ihmettelee, miksi vastakkainasettelu on noussut esille vasta nyt eikä silloin, kun hän vielä julkaisi soololevyjä.

”Se oli selkeästi aina se ykkösjuttu, joka vei paljon enemmän aikaa ja energiaa kuin bändiin kuuluminen. Nyt kun sitä ei enää ole, minulla on paljon helpompi olo. Uskon, että jokaisesta projektista, niin sivuprojekteista kuin pysyvimmistäkin, on kaikille vain hyötyä.”

Siitä kaikki ovat yhtä mieltä.

Haastattelu on julkaistu Rumbassa 2/13.