Suomalaisia biisinikkareita luotsataan maailmalle Biisilinna-leirin avulla – mistä on tarkalleen ottaen kysymys?

16.05.2015

Music Finland järjesti toukokuun alussa jälleen Biisilinna-leirin, jolla suomalaisille(kin) musiikintekijöille annettiin mahdollisuus verkostoitua ulkomaisten ammattilaisten kanssa sekä tavata muunmaalaisia kollegoitaan.

Tänä vuonna leirille osallistuivat muun muassa Sanni, Lasse Kurki, Kasmir ja JS16. Lisäksi paikalle oli ulkomailta saapunut esimerkiksi Rihannan, Ariana Granden ja Meghan Trainorin hittien parissa askarrelleita musiikkimiehiä ja -naisia.

Kysyimme Music Finlandin tiimijohtaja Sami Häikiöltä, mikä Biisilinnassa on oikein homman nimi.

Mikä on Biisilinnan tarkoitus?

”Perimmäinen tarkoitus on edistää suomalaisten biisinkirjoittajien, tuottajien ja musiikkikustantajien kansainvälistymistä. Haluamme saada suomalaisten kirjoittamia kappaleita kansainvälisten artistien esitettäväksi ja sitä kautta tuoda tekijänoikeustuloa suomalaisille tekijöille ja yhtiöille.”

Mitä leirillä tehdään?

”Kirjoittajat jaetaan päivittäin 3–4 hengen tiimeihin kirjoittamaan biisejä. Toisaalla kirjoittajien edustajat eli kustantajat sekä managerit kauppaavat tekijöidensä töitä paikalla oleville levy-yhtiöiden A&R-henkilöille.”

Mitä ovat eri yhteyksissä mainitut ”liidit”, joita paikalla olevat levy-yhtiöiden edustajat tuovat kirjoittajille?

”Liidiksi kutsutaan projektia, joka annetaan tarjolle. Käytännössä jonkun artistin tulevalle levylle etsitään kappaleita, ja joskus niihin on olemassa tarkka tyylisuunta tai teema.”

900 euroa on kenelle tahansa iso raha. Miksi muusikon kannattaa maksaa se osallistumisesta?

”Samalla hinnalla saa lentolipun Los Angelesiin, mutta se ei takaa pääsyä yhdenkään ammattilaisen puheille. Biisilinnassa tekijä saa ympärilleen parikymmentä muuta huippuluokan kirjoittajaa ympäri maailman ja mahdollisuuden olla henkilökohtaisesti tekemisissä usean päivän ajan usean levy- ja kustannusyhtiön edustajan kanssa.

Samalla rahalla tulee neljän päivän täysihoito, ja sitä käytetään osana tulobudjettia, jolla tuodaan maailmalta iso joukko ammattilaisia suomalaisten ulottuville. Tässä pääsee henkilökohtaisesti tutustumaan ihmisiin, esittelemään osaamistaan, parantamaan verkostojaan ja saa accessin musiikkimaailman huipulle.”

Millaista palautetta muusikot ovat antaneet leiristä? Mitkä sen osa-alueet on katsottu hyödyllisimmiksi?

”Erittäin hyvää palautetta, ja osa-alueista varmaankin verkottuminen on kaikista tärkeintä. Tämä koskee niin toisia kirjoittajia muista maista kuin bisnespuolenkin ihmisiä.”

Yksi pääsyvaatimuksista leirille on, että osallistujalla on sosiaalisia taitoja. Varsinkin suomalaiset muusikot saattavat olla toisinaan juroja ja varautuneita. Mitä tässä edellytetään?

Co-write on todella intiimi tilanne, jossa pitää kyetä kommunikoimaan hyvin, toimimaan ryhmässä ja pitämään positiivista virettä yllä. Kyllä Biisilinna-tason suomalaisilla tekijöillä tuo puoli on jo erittäin hyvin hallussa, ja tekemistä on harjoitettu myös kotimaassa.”

Onko leirillä sijaa esimerkiksi rap- tai death metal -tuottajalle?

”Leirillä on ollut vaikka kuinka monia rap-tuottajia sekä Suomesta että maailmalta. Onhan Max Martinillakin metallitausta, ja jos suomalainen metallituottaja taitaa pop-maailman estetiikan, ei mikään estä.”

Millaisia olivat viikon lopputulokset? Luuletko, että viimeisimmällä Biisilinna-leirillä kylvettiin potentiaalisen hitin siemeniä?

”Siellä tehtiin yli parikymmentä biisiä, ja eiköhän niistä taas jotkut päädy julkaisuun jonnekin päin maailmaa. Mutta ehkä vielä tärkeämpää kuin yhdessä päivässä kirjoitetut biisit ovat siellä syntyneet yhteistyösuhteet. Moni suomalainen on jo vajaa viikko leirin loppumisen jälkeen suunnittelemassa matkoja maailmalle jatkamaan työtä Biisilinnassa tavattujen kollegoidensa kanssa.”

Onko Music Finlandilla muita suunnitelmia sen suhteen, miten suomalaisia hittinikkareita saataisiin työnnettyä maailmanmarkkinoille?

”Teimme juuri pienen hiphop-workshopin pilottina, ja jatkamme sen työstämistä ensi vuodelle. Lisäksi meillä on jo vuosia ollut hittinikkareitakin tukeva teosvientituki, jolla tuetaan co-write-matkoja sekä muuta biisien ja teoksien vientityötä.

Olemme toteuttaneet leirejä yhteistyössä paikallisten kumppanien kanssa Japanissa, ja sellainen on taas kalenterissa marraskuulle. Toki tuomme moniin eri tapahtumiin vuoden mittaan kansainvälisiä ammattilaisia, jotka pääsevät tapaamaan suomalaisia kirjoittajia ja kustantajia. Lisäksi Biisilinna (Song Castle) ja Aasian markkinoille räätälöity A-Pop Castle pysyvät takuulla toiminnoissa jatkossakin.”

Lue Biisilinnasta lisää Music Finlandin verkkosivuilta.

Lisää luettavaa